كردن، دست بزند و برعكس و يا بيش از
اندازه او را نگاه كند يا لمس نمايد. [1]
4- هرگاه لمس و نگاه مانع كار مهمترى
شود كه از نظر شارع مراعاتش لازم است، لمس و نگاه حرام نيست [2] مثل اين كه بخواهد
كسى را از كشتن يا كشته شدن يا عمل منافى عفت نجات دهد.
5- نگاه كردن به پيرزنانى كه سنّشان از
حد ازدواج گذشته جايز است؛ البتّه نگاه كردن به جاهايى كه بهطور متعارف هويداست
مثل قسمتى از موى سر يا دستها و نظير آن نه جاهايى كه معمولًا مىپوشانند. [3]
يادسپارى
از مجموع فتاواى يادشده اين نتيجه به
دست مىآيد كه اوّلًا اسلام در پى ناديده انگاشتن حقوق زنان يا مردان نيست و
هيچگاه نمىگويد اين دو قشرى كه از يك نوعند و جنبههاى گوناگون زندگىشان مشترك
است در دو دنياى جداى از يكديگر زندگى كنند. ثانياً مصلحت جامعه انسانى را فداى
غرايز لگامگسيخته حيوانى نمىكند، بلكه همواره وجدان و ايمان مردان و زنان را به
داورى مىخواند تا روابط خود را براساس قانون فطرى الهى تنظيم كنند و ضمن ارضاى
مشروع عواطف و احساسات انسانى، اخلاق و شريعت را نيز مدّنظر داشته باشند، به
يكديگر خيانت نورزند، در تحكيم بنياد خانواده بكوشند، حرمت ناموس ديگران را چون
ناموس خويش نگه دارند و ... تا فضايل انسانى، معنويت، روابط عقلانى و اعتماد و
اطمينان بر جامعه حاكم شود و از اين رهگذر، مفاسد اجتماعى از آن رخت بربندد.