responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فقه خانواده نویسنده : الهام نیا،علی اصغر    جلد : 1  صفحه : 155

انتقال مى‌يابد. در فقه اسلامى، معناى اين واژه گسترش يافته، برخى از حقوق را نيز شامل مى‌شود؛ مثل حقّ قصاص، حقّ فسخ [1] و .... نظر به اين كه احكام و فروع مسائل ارث فراوان است و در فقه، كتاب مستقلّى به آن اختصاص يافته، در اين‌جا تنها به بيان كيفيت وراثت زن و شوهر بسنده مى‌كنيم با يادآورى اين نكته كه؛ موجبات ارث از نظر اسلام بر دو گونه است؛ نَسَبى كه داراى سه مرتبه است؛ 1- پدر و مادر، فرزندان و نوادگان، 2- پدربزرگ و مادربزرگ و ديگر اجداد و برادر و خواهر و فرزندانشان، 3- عمو و عمّه و خاله و دايى وفرزندانشان و سببى كه با زوجيّت و ولا، تحقّق مى‌يابد و ولا نيز سه مرتبه دارد؛ 1- ولاى عتق (آزاد كردن برده)، 2- ولاى ضمان جريره (پيمان بيمه حوادث در برابر ارث)، 3- ولاى امامت. [2]

ارث زن و شوهر

زن و شوهر به‌موجب زوجيت با دو شرط از يكديگر ارث مى‌برند؛ 1- زن در عقد دائمى مرد باشد و در ازدواج موقت زن و شوهر از يكديگر ارث نمى‌برند. 2- زن در قيد زناشويى شوهر باشد. [3]

نمودار زير، چگونگى ارث بردن زن و شوهر را از يكديگر نشان مى‌دهد.


[1]. ر. ك: المنجد، واژۀ ورث و دائرة‌المعارف تشيع، ج 2، ص 57

[2] . تحريرالوسيله، ج 2، ص 363

[3] . تحرير الوسيله، ج 2، ص 396، مسأله 1 و 2. (زنى كه در عدّۀ طلاق رجعى به‌سر مى‌برد، حق ارث دارد، چنان‌كه اگر در اين ايام بميرد، شوهرش نيز از او ارث مى‌برد.)

نام کتاب : فقه خانواده نویسنده : الهام نیا،علی اصغر    جلد : 1  صفحه : 155
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست