منظور از
«فقه سازمانى»، آن دسته از احكام فقهى است كه چگونگى روابط بين سازمان (يا
تشكيلات) و افراد شاغل در آن از يك سو و نحوه برخورد و تعامل كاركنان با همديگر را
از سوى ديگر، بيان مىدارد.
آشنايى
با «فقه سازمانى» براى كاركنان هر سازمانى، ضرورى است؛ چرا كه آنان را با احكام
فقهى سازمان و حيطه كارى خود آگاه مىسازد تا با ديدى باز و آگاهانه وارد كار
شوند.
در حديثى
از امير مؤمنان 7 آمده است:
«يا كُمَيْلُ! ما مِنْ حَرَكَةٍ الَّا وَ انْتَ مُحْتاجٌ فيها
الى مَعْرِفَةٍ»[1]
همچنين
افراد هر سازمان بايد مسائل مورد نياز در امور سازمانى خود را ياد بگيرند چنان كه
حضرت امام (ره) در رساله عملى خود مىفرمايد:
مسائلى
را كه انسان غالباً به آنها احتياج دارد واجب است ياد بگيرد. [2]
و چون
برخى از مسائل در محل كار، اعم از اداره، كارخانه و ... مورد ابتلا قرار مىگيرد،
نيروهاى سازمان بايد علاوه بر آگاهى كافى از وظايف و اختيارات، قلمرو عملكرد، حيطه
مأموريت، ويژگىهاى شغلى، ابزار و امكانات، قوانين و مقررات مربوط به سازمان و مانند
اينها، از نظر شرع مقدس درباره اين امور نيز اطلاع كافى پيدا كنند. اين آگاهى
دوجانبه موجب مىشود كه در پرتو رضايت خداوند متعال، منشأ خدمات بيشتر و با
كيفيتترى گردند.
كتابى كه
در پيش رو داريد پارهاى از احكام مربوط به سازمان را بيان مىدارد و براساس