responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فقه مدیریتی نویسنده : الهامی نیا، علی اصغر    جلد : 1  صفحه : 25

دست از اين كار برداريد و در غير اين صورت براى شما اشكالى ندارد. [1]

س 4- معلّمى كه در دبستان يا دبيرستان دخترانه يا مختلط درس مى‌گويد آيا حقوقى كه در قبال اين عمل مى‌گيرد حلال است يا حرام؟ [2]

ج- در صورت تصدّى تدريس مطالب مباحه، حقوق را مالك مى‌شود، ليكن اگر تدريس در آن مدرسه براى او مفاسد دينى و اخلاقى داشته باشد، جايز نيست. [3]

س 5- اين جانب مدّتى است كه در مغازه‌اى در بازار به شغل دوخته فروشى مشغول هستم كه صاحب مغازه به قَسَم‌هاى ناروا و دروغ‌هاى بى‌جا براى فروختن جنس متوسّل مى‌شود آيا من با توجه به اين‌كه جاى ديگرى براى كار كردن ندارم، از نظر شرعى اشكال دارد كه آن‌جا كار بكنم يا خير، و آيا شريك جُرم او هستم يا نه؟

ج- كار كردن در آن جا اشكال ندارد، ولى دروغ گفتن و قَسَم دروغ، حرام است؛ او را نهى از منكر نماييد. [4]

س 6- دولت جمهورى اسلامى ايران براى هر ماشينى كه كارخانه اتومبيل سازى توليد مى‌كند، نرخى را تعيين نموده كه مسؤولين كارخانه به همان نرخ در معرض فروش برسانند ليكن مسؤول مذكور، ماشين صفر كيلومتر را در بازار آزاد بدون اطّلاع دولت به دو برابر قيمت تعيين شده به مزايده مى‌گذارد و در دفاتر، آن را مستعمل و اسقاطى درج مى‌نمايد، آيا كارگران اين كارخانه كه از همان پول به عنوان حقوق و دستمزد دريافت مى‌نمايند، حقوقشان حلال است يا حرام؟

ج- دروغ گفتن و تخلّف از مقرّرات دولت اسلامى جايز نيست، ولى حقوق دريافتى براى كارگران حلال است. [5]

س 7- اجيرى در تنگى وقت نماز، نماز را ترك كرده، كار مى‌كند. اجرتش چه صورت دارد؟


[1] - استفتائات از محضر امام خمينى، ج 2، ص 22

[2] - منظور سؤال كننده معلّم مرد است و عكس آن نيز در مورد معلّم زن، صادق است

[3] - همان، ص 27

[4] - همان، ص 47

[5] - همان، ص 48

نام کتاب : فقه مدیریتی نویسنده : الهامی نیا، علی اصغر    جلد : 1  صفحه : 25
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست