نام کتاب : کلیات فقه اسلامی نویسنده : علی نوری، علیرضا جلد : 1 صفحه : 118
وابستگىهاى
مادى خود را قطع و يا كاهش دهد و دلش را يكسره متوجه خدا كند.
5- در
سايه جنگ و جهاد، آيين اسلام گسترش يافته و نظامهاى كفر و شرك در هم كوبيده
مىشوند و بندگان خدا از قيد اسارتهاى فكرى و غير آن آزاد شده و از موهبت اسلام
برخوردار مىگردند.
سبق و رمايه
يكى از
موضوعات فقه سياسى، سبق و رمايه است. فقها به استحباب آنها فتوا دادهاند و اين
موضوع، از قديم مورد بحث و بررسى در متون فقهى بوده است.
شهيد
ثانى در تعريف سبق و رمايه فرموده است:
سبق و
رمايه عقدى است كه با هدف تمرين و كسب آمادگى، در امر مبارزه مسلحانه و جنگ، تشريع
شده است. [1]
توضيح
اينكه «سبق»، مسابقه اسبدوانى به منظور شناخته شدن بهترين اسبدوان و رمايه نيز
مسابقه تيراندازى براى شناخته شدن بهترين تيرانداز است. در هر صورت، فرد برتر
مسابقه، برنده پول يا جنسى خواهد بود كه در عقد مشخص گرديده است و اين تنها موردى
است كه اسلام، مال به دست آمده از راه شرطبندى را حلال شمرده است.
استحباب
سبق و رمايه به عنوان يكى از فنون نظامى رايج در صدر اسلام، بيانگر اهميتى است كه
اين دين حنيف به مسائل نظامى و جهاد مىدهد.
گفتنى
است اسلام ضمن يك فرمان عام و كلى، مسلمانان را به آمادگى در برابر دشمن سوق
مىدهد. قرآن كريم در اين رابطه مىفرمايد:
هر
نيرويى در قدرت داريد، براى مقابله با آنها (دشمنان) آماده سازيد (همچنين)
اسبهاى ورزيده (براى ميدان نبرد مهيا كنيد) تا به وسيله آن، دشمن خدا و دشمن خويش
را بترسانيد!