نام کتاب : زندگی امام موسی کاظم نویسنده : رفیعی، علی جلد : 1 صفحه : 123
در تعارض با مكتب اهلبيت بودند و سعى در منزوى كردن
آن داشتند.
عامل مهمى كه باندهاى فكرى را در انجام فعّاليتهاى
ضددينى خود و گسترش آن تشويق مىكرد، حمايتهاى مالى و سياسى دستگاه خلافت عباسى از
سردمداران آنان بود. حكمرانان عباسى براى منزوى كردن امامان (ع) و بستن درب خانه
آنان بر روى مردم، ناچار بودند براى پاسخگويى به نيازها و مشكلات دينى و اعتقادى
مردم، درب خانههاى تزوير و رياى فقيهان و عالمنمايان دربارى را باز كنند و براى
آنان تشكيلات عريض و طويل و تشريفات ويژهاى ترتيب دهند تا بهتر بتوانند از وجود
آنان براى اهداف سياسى خود بهره بگيرند.
يكى از محدثان به نام اسماعيل فزارى مىگويد:
«به منزل مالك بن انس وارد شدم و درخواست حديث كردم.
او دوازده حديث براى من نقل نمود، سپس سكوت اختيار كرد. و چون دوباره درخواست حديث
كردم (خشمگين شد و) به دربانان سياهپوستى كه بر بالاى سر او ايستاده بودند، دستور
داد مرا از نزد او بيرون كنند. [1]»
نقل احاديث از سوى اين عالمان وابسته و قضاوت و فتوا
درباره يك موضوع فقهى بطور لزوم در چارچوب سياستهاى كلّى دستگاه حاكم صورت
مىگرفت. دكتر حامد حفنى داوود- استاد ادبيات عرب دانشكده زبانهاى قاهره- در اين
رابطه كه چرا بخارى در كتابش روايات اهلبيت پيامبر (ص) را نقل نكرده است مىگويد:
«مىتوان گفت علّت اساسى آن، ترس و هراسى است كه وى
از حكمرانان عباسى- كه با خاندان پيامبر دشمن سرسخت بودند- داشت. او مىدانست كه
اگر در كتابش از اهلبيت رسول خدا (ص) روايتى نقل كند، كتابش مورد بىمهرى و اعراض
دستگاه خلافت قرار مىگيرد و يا خود او سر به نيست خواهد شد. [2]»
امام كاظم (ع) و پيگيرى نهضت فرهنگى
امام كاظم (ع) با توجه به شرايط سياسى آغاز امامت خود
مصلحت نديد دست به اقدام سياسى حادّ بزند و آشكارا با حكومت منصور به ستيز برخيزد.
مهمترين و
[1] - شرح الانتقاء، ج 2، ص 42، به نقل:
زندگانى امام موسىبن جعفر (ع)، ص 80