نام کتاب : تاریخ زندگانی امام جواد نویسنده : حسینی شاهرودی، محمد جلد : 1 صفحه : 19
هجرى در مدينه منوره نوشتهاند، ولى نسبت به ماه و روز
ميلاد اختلاف نظر دارند.
بسيارى از بزرگان مانند: «كلينى»، «شيخ مفيد»، «ابن شهر
آشوب»، «طبرسى»، «على بن عيسى اربلى» [1] ماه ولادت را ماه رمضان نوشته و بيشترشان
روز جمعه نوزدهم رمضان را روز ولادت دانستهاند. [2]
برخى ديگر مانند «شيخ طوسى» و «ابن عياش» زمان ولادت را
دهم ماه رجب دانستهاند. [3]
دعايى كه توسط سوّمين نايب خاص حضرت بقيةاللَّه الاعظم،
جناب «حسين بن روح» از ناحيه مقدسه آن حضرت رسيده و مرحوم «كفعمى» آن را نقل كرده،
مؤيد نظريه دوم [4]
هنگامى كه باردارى «خيزران» معلوم شد، «حكيمه»، دختر موسى
بن جعفر (ع)، خدمت برادرش امام رضا (ع) نامهاى نوشت و آن حضرت را از اين امر مطلع
ساخت.
[1] - ر. ك - كافى، ج 1، ص
411؛ ارشاد، ص 316؛ مناقب، ج 4، ص 379؛
اعلام الورى، ص 329 و كشف الغُمّه، ج 3، ص
133
[2] -
كشف الغمه، ج 3، ص 133، تاريخ بغداد، ج 3، ص
55، الفصول المهمه، ص 266. برخى هفدهم و بعضى نيمه
آن ماه را روز ولادت حضرت ذكر كردهاند (ر. ك - اعلام الورى
329، دلائل الامامه، ص 201، التتمه فى تواريخ
الائمه، ص 131)
[3] - ر. ك - مصباح المتهجد، شيخ طوسى، اعمال
ماه رجب، ص 741 و مناقب، ج 4، ص 379
[4] - علامه مجلسى پس از ذكر اين دعا مىنويسد:
كفعمى در حواشى «بلدالامين» بعد از ذكر كلام شيخ طوسى فرموده است: بعضى از اصحاب
در توجيه اين كه اگر بگوييم امام جواد (ع) در ماه رجب متولد نشده است پس چگونه
حضرت حجت (ع) مىفرمايد: «بالمولودين فى رجب» گفتهاند: مراد توسل به اين دو مولود
در ماه رجب است نه آن كه آن دو بزرگوار در ماه رجب متولد شدهاند.
كفعمى در پاسخ مىنويسد: اين جواب صحيح نيست؛ زيرا با روايت ابن عياش كه شيخ در
مصباح نقل كرده است منافات دارد و اختصاص داشتن توسل به اين دو امام در ماه رجب
اگر به جهت ولادتشان نباشد ترجيحى ندارد و نيز اگر به جهت توسل باشد بايد در دعا
مىفرمود: «اللّهُمَّ إنّى اسْأَلُكَ بِالاِمامَيْنِ» نه
«بِالمَوْلُودَيْنِ». (بحارالانوار، ج 50، ص 14)