نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، سازمان \ sāzmān-e now-sāzī, towseºe va tajhīz-e madāres-e kešvar \ ، سازمانی زیرنظر وزارت آموزش و پرورش، واقـع در خیابان دکتر علی شریعتی، خیابان قیطریه (بلوار صبا)، کوچۀ شهید سید عباس حسینی (نجم سابق)، در محدودۀ منطقۀ 3 شهرداری تهران. قانون تأسیس این سازمان بهعنوان سازمانی وابسته به وزارت آموزش و پرورش، با هدف احداث، توسعه، ترمیم، تجهیز، تعیین معیارها و استانداردهای مطلوب ساختمانهای مدارس در اردیبهشت 1354 در 8 ماده و دو تبصره به تصویب مجلس شورای ملی وقت رسید و بدین ترتیب، فعالیت این سازمان بهطور رسمی از اوایل سال 1355 ش آغاز شد. براساس مادۀ 2 این قانون، وظایف سازمان عبارت است از: انجام بررسیهای لازم برای استقرار مدارس در مناطق مختلف کشور با توجه به تغییرات جمعیتی، اقتصادی و اجتماعی، بررسی و تهیۀ نقشههای ساختمان مدارس در هر منطقه با توجه به شرایط اقلیمی و با تأیید وزارت مسکن و شهرسازی (هرچند در شهریور 1358 این بند حذف شد و از آن پس، این سازمان در تهیه و اجرای نقشههای ساختمانی مدارس مستقل عمل میکند)، تهیۀ برنامه برای ساختمانهای مدارس و ساخت بنای مدارس، توسعه، ترمیم و نوسازی مدارس موجود. براساس مادۀ 3، این سازمان دارای شورایی به ریاست وزیر آموزش و پرورش، و مرکب از این افراد است: دبیر کل سازمان امور اداری و استخدامی کشور یا معاون او، معاون وزیر و مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، معاون وزارت امور اقتصادی و دارایی، معاون وزارت مسکن و شهرسازی، معاون وزارت تعاون و امور روستاها، معاونان اداری و مالی و طرح و بررسیها، و یک معاون دیگر وزارت آموزش و پرورش به انتخاب وزیر آموزش و پرورش. براساس مادۀ 4، رئیس سازمان را وزیر آموزش و پرورش منصوب میکند و او دبیریِ شورا را نیز عهدهدار است. براساس مادۀ 8 این قانون، همۀ واحدهایی که در وزارت آموزش و پرورش در زمینۀ فعالیتهای سازمان انجام وظیفه میکنند، با اعتبارات، تعهدات و کارکنانشان با تشخیص وزیر آموزش و پرورش به سازمان منتقل میشوند. سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، نظام مدیریت کیفیت را مبتنی بر الزامات استاندارد ISO9001: 2000 مستقر کرده است و خود را ملزم به رعایت استانداردها، ضوابط و معیارهای ساخت فضاهای آموزشی و تکریم، ترغیب، حفظ، و حمایت از خیرین مدرسهساز میداند. از مأموریتهای این سازمان میتوان به ساخت، توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی استاندارد و مقاوم، متناسب با اولویتها در چارچوب طرح ساماندهی و ضوابط و معیارهای فنی، تأمین منابع و توسعۀ مشارکتهای مردمی و رضایت بیشتر مخاطبان، براساس نگرش مدیریت سازمان اشاره کرد؛ همچنین ساختوساز فضاهای آموزشی و پرورشی، توسعه و استانداردسازی فضاهای آموزشی، تجهیز فضاهای آموزشی، بهسازی لرزهای فضاهای آموزشی، ساماندهی فضاهای آموزشی و تعیین اولویتهای ساختوساز، تعیین ضوابط و معیارهای فنی، توسعۀ مشارکتهای مردمی، تأمین منابع (مردمی، ملی، فراملی) و استقرار سیستم مدیریت کیفیت از مؤلفههای تعیین مأموریت این سازمان است. ساختار تشکیلاتی این سازمان عبارت است از: ریاست سازمان، شورای سازمان، مدیریت حوزۀ ریاست و روابط عمومی، مدیریت حراست، معاونت توسعۀ مدیریت و پشتیبانی (ادارۀ کل امور مالی و ذیحسابی، ادارۀ کل منابع انسانی و تحول اداری)، معاونت فنی و نظارت (دفتر فنی و تحقیقات و دفتر نظارت و هماهنگی اجرای طرحها)، معاونت برنامهریزی و امور مشارکتها (دفتر برنامهریزی و تأمین منابع و نیز دفتر مشارکتهای مردمی) و ادارات کل استانها. مخاطبان اصلی این سازمان نیز معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور، وزارت آموزش و پرورش، ادارات کل نوسازی مدارس استانها، کارکنان سازمان، و خیّران مدرسهسازند.
مآخذ
«آشنایی با سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور»، همشهری آنلاین (مل )؛ «بیانیۀ مأموریت سازمان و نوسازی»، «خطمشیکیفیت سازمان»، «نمودار تشکیلات سازمان نـوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور»، سازمـان نـوسازی و تجهیز مدارس کشور (مل )؛ «قانون تأسیس سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور»، «لایحۀ قانونی الغای بند ب مادۀ 2 قانون تأسیس سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور»، حافظۀ قوانین (مل )؛ نیز:
Hamshahrionline, http: / / hamshahrionline. ir / news-101092. aspx (acc. May 24, 2011); Tarh. Majlis, http: / / tarh.majlis.ir(acc.May 24, 2011); Nosazimadares, www.nosazimadares.ir. حسن موسویزاده