امام علی (ع)، بزرگراه \ bozorg-rāh-e emām alī\ ، از طولانیترین بزرگراههای شمالی ـ جنوبی شهر تهران. این بزرگراه با طول 38 کمـ از شمال در بزرگراه ارتش واقع در منطقۀ 1 شهرداری تهران آغاز، و پس از عبور از 25 تقاطع ازجمله بزرگراه آیتالله صدر، بزرگراه شهید همت، بزرگراه رسالت، خیابان گلبرگ، بزرگراه آهنگ، خیابان سبلان، بزرگراه آیتالله مدنی، خیابان دماوند، خیابان پیروزی، بزرگراه شهید محلاتی، بزرگراه خاوران، بزرگراه بعثت، بزرگراه آزادگان، دولتآباد (شهید رستگار)، کمربندی شهر ری (شهید کریمی) و سرانجام بزرگراه صالحآباد (بزرگراه بهشتزهرا) به کمربندی جنوب تهران منتهی میشود. بزرگراه امام علی در دو فاز به بهرهبرداری رسید. فاز نخست در اواسط دهۀ 1380 ش، در حدود 9 کیلومتر ــ حدفاصل بلوار ارتش تا مسیل باختر ــ بهرهبرداری شد. کار احداث فاز دوم نیز در 1390 ش، در حدود 29 کیلومتر ــ حد فاصل مسیل باختر تا بزرگراه صالحآباد ــ آغاز شد و در 3 خرداد 1392 به پایان رسید. این بزرگراه با 57 پل، تنها بزرگراه درونشهری است که در آن چراغ قرمز وجود ندارد. بزرگراه امام علی شبکهای بزرگراهی و فرامنطقهای است که بهعنوان پلی ارتباطی میان منطقههای 1، 4، 7، 8، 13، 14 و 15 در روانسازی و کاهش ترافیک، کاهش مصرف سوخت، و پیامدهای مثبت زیستمحیطی نقشی مهم ایفا میکند. این بزرگراه در دو تراز 1- بهعنوان مسیری تندرو و در 4 خط ترافیکی در هر طرف، و تراز 0 بهعنوان مسیر کندرو و مرتبط با بافت مجاور و البته در 3 خط عبوری در هر طرف، طراحی و به اجرا درآمده است.
مآخذ
«افتتاح بزرگراه امام علی (ع) با حضور رئیس مجلس و شهردار تهران در مسجد جامع خرمشهر»، مهر نیوز (مل )؛ «بزرگراه امام علی (ع) افتتاح شد»، جهان نیوز (مل )؛ «بزرگراه امام علی (ع) افتتاح شد»، همشهری آنلاین (مل )؛ «بزرگراه امام علی (ع) چگونه ساخته شد؟»، فردا نیوز (مل )؛ نیز: