نام کتاب : درس هایی از قرآن نویسنده : محسن قرائتی جلد : 1 صفحه : 1490
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم.
رمضان هشتاد و سه برنامهها را در استان كهكیلویه پر میكنیم موضوع این است كه آیاتی را كه توی قرآن آمده ولی پیغمبر فرموده این آیه هدف اهل بیت است هر جلسهای یك آیه را باز میكنیم یك آیهای كه تقریباً همه ایرانیها حفظ هستند من میخواهم این آیه را امروز باز كنم. (;إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا) (الأحزاب/56) توی مسجدهای ما این آیه را میخوانند برای صلوات بنابراین آیه را حفظ هستند ترجمهاش این است بدرستی كه خدا و فرشتگان دائماً بر پیغمبر صلوات میفرستند حالا كه خدا و فرشتهها صلوات میفرستند پسای كسانی كه ایمان آوردهاید شما هم همراه خدا و فرشتهها، شما هم از خط خدا و فرشتهها عقب نمانید شما هم بر پیغمبر صلوات بفرستید.
1- چگونه بر پیامبر، درود فرستیم
حدیث داریم كه از پیغمبر پرسیدهاند چه جوری صلوات بفرستیم؟ پیغمبر فرمود این رقمی بگوید. حدیث را كجا دیدهایم؟ شیعه میگوید نه، تمام كتابهای سنیّها این را نوشتهاند یعنی در صحیح بخاری، صحیح مسلم، سنن ابن ماجه، سنن ابی داوود، شش تا كتاب دارند اهل سنت كه بعد از قرآن مهمترین كتابهای اهل سنت است توی تمام این شش تا آمده علاوه بر اینكه در همـﺔ كتابهای شیعه هم آمده كه از پیغمبر پرسیدند چطوری صلوات بفرستیم، فرمود بگویید(اللهم صل علی محمد و آل محمد)(این رقمی صلوات بفرستید حالا یك خبر عجیب و قریب برایتان بگویم خود این شش تا كتاب كه مهمترین كتاب اینها است میگویند وقتی این آیه نازل شد مسلمانها پرسیدند یا رسول الله خدا كه گفته صلوات بفرستید چه جوری بفرستیم، آنوقت اینطور نوشتهاند كه از پیغمبر(صلی الله علیه و سلم) پرسیدند چگونه صلوات بفرستیم فرمود این رقمی(اللهم صل علی محمد و آل محمد) یعنی همان روایتی كه خدا به پیغمبر گفته بگو به آل محمد در همان كلمه نمیگوید(صلی الله علیه و آله) میگوید(صلی الله علیه و سلم) یعنی كلمه(آل) حذف شده است گرفتید چه گفتم؟ نه، نگرفتید، بگذارید یك مثل بزنم) زمان شاه بخشنامه شد به مدرسههای ترك نشین مثل آذربایجان شرقی و غربی بخشنامه این بود كه چون بچهها توی خانه پدر و مادرشان تركی حرف میزنند تركی یاد میگیرند شما لااقل توی مدرسه فارسی حرف بزنید كه اینها زبان فارسیشان هم قوی بشود هم تركیشان قوی بشود هم فارسی رئیس دبیرستان تبریز میگفت من بخشنامه دولت را كه گفته در مدرسه فارسی بگوئید من همان بخشنامه را تركی میگفتم، گوش دادید؟ همان بخشنامه كه گفته بود در مدرسه گفتگو با دبیرستانیها را به فارسی حرف بزنید من همان بخشنامه را به زبان تركی میگفتم. بخشنامه آمده كه به پیغمبر صلوات بفرستید پرسیدند چه جوری صلوات بفرستیم؟ فرمود این رقمی صلوات بفرستید در همان بخشنامه كه از پیغمبر پرسیدند چه جوری، میگوید از پیغمبر(صلی الله علیه و سلم) یعنی توی خود بخشنامه هم كلمه(آل) كه اینجا آمده. . . كلمه(آل) را در خود بخشنامه هم حذف كردهاند. نمیدانم گاهی آدم فكر میكند كه واقعاً گیج است دیشب یكی به من میگفت من نمیدانم ساعت یازده به یك نفر قول دادهام یا ساعت یك به یازده نفر قول دادهام(می گفت من گیج هست یا ساعت یك بعد از ظهر به یك جمعیت یازده نفری قول دادهام یا ساعت یازده صبح. . . گاهی وقتها آدم گیج است در بخشنامهای كه میگوید فارسی بگوئید همان كلمه فارسی بگوئید را تركی میگوید در بخشنامهای كه میگوید در صلوات بگوئید(و آل محمد) در همان بخشنامه كلمه(آل محمد) را حذف میكنند آدم دلش میسوزد با اینكه از مسلمات است عرض كردم من كم میشود كه كمر ببندم برای تحقیق چون وقت تحقیق عمیق ندارم در حد چند تا كتاب میبینم اما اینجا را تصمیم گرفتم كه كمر ببندم تمام كتاب سنیها را دیدم تمام آنها میگویند(آل محمد) اما در عمل خیلی از آنها كلمه(آل) را نمیگویند البته بعضی از آنها الحمدلله میگویند این آیه از آیاتی است كه مال قرآن است ولی توجه به اهل بیت است یكی از رهبران اهل سنت كه تقریباً یك چهارم سنیّها پیرو او هستند امام شافعی است یك شعری دارد میگوید(یا اهل بیت رسول الله)ای اهل بیت پیغمبر كافیست شما در عظمت همین كه در تشهد هر كس به شما صلوات نفرستد نمازش قبول نیست چون تشهد اهل سنت از تشهد ما پررنگتر است ما میگوئیم(اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریك له، واشهد ان محمداً عبده و رسوله؟ ، اللهم صل علی محمد و آل محمد) آنها تشهدشان خیلی پررنگتر است من حفظ نیستم اما همچین میگویند(و بارك علی محمد و آل محمد كما باركت اذا. . .) آنها كلمه(آل محمد) را توی تشهدشان میگویند خیلی پررنگتر از شیعهها آنوقت امام شافعی میگویدای اهل بیت پیامبر چقدر شما عزیز هستید كه خدا جایگاه شما را توی نماز گذاشته و اگر كسی توی تشهد به شما صلوات نفرستد نماز قابل قبول نیست. گفتهاند كه اگر بین محمد و آل محمد فاصله بیندازید این صلوات ابتر است، ابتر یعنی ناقص، یعنی اگر كسی بگوید صلی علی محمد(آل) را نگوید این ناقص است داریم روایاتی كه بین محمد و آل محمد فاصله نیندازید. رفته بودیم تانزانیا شیعیان تانزانیا این صلوات را میفرستادند اما فرقشان با ایرانیها این بود كه نفس را جلو میگذاشتند ما صلوات را اینطور میفرستیم(اللهم صل علی محمد و آل محمد، بعد میگوئیم و آل محمد) اینجا بین محمد و آل محمد یك نفس میكشند شیعیان تانزانیا اینطور میگفتند(اللهم صل علی، محمد و آل محمد) میگفتند چونكه حدیث داریم بین محمد و آل محمد فاصله نیندازید ما حتی با نفس هم نباید یعنی آنها دیگر این رقمی میفرستادند.)
2- اصول قابل برداشت از آیه 56 سوره احزاب
من میخواهم این آیهای را كه همه ایرانیها حفظ هستند برایتان تفسیر كنم، حالا این آیه از نظر اصول مدیریت چند تا اصل هست این آیه درست است كه آیه قرآن است و توی مسجدها میخوانند اما چند تا اصل از اصول مدیریت از اصول بخشنامه نویسی توی این هست پس اصولی از مدیریت و صدور بخشنامه: اگر یك مدیری میخواهد بخشنامه صادر كند یا یك كسی میخواهد مدیر یك جایی بشود اصولی دارد كه چند تا توی این آیه آمده: اصل 1- بخشنامه باید شفاف و قاطع باشد، چون میگوید(إن) یعنی قطعاً، یعنی مِن و مِنی نیست، حضرت امیر توی جبهه گفت(والله لاقتلن معاویه) به خدا معاویه را میكشم بعد یواشكی گفت انشاءالله، یك نفر آمد گفت آقا چرا انشاءالله را یواش میگویی؟ گفت من رهبرم رهبر كه حرف میزند باید خیلی سفت حرف بزند تا مردم دلگرم بشوند اگر گفتم معاویه را شاید كشتیم شاید نكشتیم نمیدانم چی میشود، اگر رهبر خودش شل باشد مردم هم همه شل میشوند من چون رهبر هستم باید حرف كه میزنم محكم حرف بزنم البته اراده خدا فوق همه ارادهها است ممكن است خدا اراده نكند.
3- رهبران جامعه ابتدا باید خود عمل كنند
2- اگر میخواهید به بخشنامه عمل بشود باید اول خودتان عمل كنید وقتی میخواهد به من بگوید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا» میگوید خدا صلوات میفرستد «إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ یُصَلُّونَ» بابا من خدا هستم خالق هستم صلوات میفرستم پس تو هم كه مخلوق هستی صلوات بفرستید. 3- برای عمل مردم باید اول فرهیختگان عمل كنند فرهیختگان توی آیه كی است؟ ملائكه، این مال مثلاً من میخواهم بگویم شما فردا بیا منزل ما میگویی والله گرفتارم، میگویم منزل ما فردا فلانی هم هست مثلاً مقام معظم رهبری هم میآید میگویی اِه! پس من سعی میكنم خودم را میرسانم اگر در جلسهای كه جاذبه ندارد بفهمیم فلانی و فلانی از چهرههای برجسته هستند ما سعی میكنیم خودمان را به آن مجلس برسانیم وقتی میگوید مردم عموم صلوات، میگوید فرشتههای معصوم هم صلوات میفرستند آنهایی كه هیچوقت گناهی نمیكنند صلوات میفرستند آنوقت شما كه گناهكاری لااقل صلواتی بفرست. 4- برای عمل مردم باید خود ما بیشتر عمل كنیم یعنی اگر من هزار تومان دادم برای كمك به مسجد میگویم آقا شما هم یكی صد تومان و پنجاه تومان. . . آن كسی كه دستور میدهد باید خودش بیشتر. . . «یُصَلُّونَ» فعل مضارع است فعل مضارع مال دوام است كارهای دائمی را با فعل مضارع میآورند میگوید خدا و فرشتهها همیشه صلوات میفرستند تو برای نیم دقیقه یك صلوات بفرست آقا من هزار تومان دادم تو یك قران بده یعنی اگر خواستید مردم عمل كنند شما باید بیش از دیگران عمل كنید چون «یُصَلُّونَ» فعل مضارع است رمز دوام است. 5- اگر خواستید مردم عمل كنند باید طرفینی باشد(یك شعر میخوانند چیه؟ ای خوش. . . چیه. . . . هیچكدام بلد نیستید؟ ! ها! مهربانی هر دو سر بی، آبرویمان را حفظ كردید چون من بلد نیستم شما هم بلد نیستید شما هم نمیدانید؟ حفظ نیستید؟ خیلی خوب. . . . بله یك چیز معروف است ولی حالا. . . بگو. . . بود نیست، شعر را عوض كردی، بافتی، چی؟ باشد است، چه خوش بی. . . خلاصه میگوید مهربانی باید دو سر باشد.)
4- درودهای متقابلِ امت و رهبر
خوب ما كه « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا» ما به پیغمبر صلوات میفرستیم پیغمبر چیزی نگوید؟ میگوید چرا، یك آیه داریم كه به پیغمبر میگوید تو هم به مردم صلوات بفرست «خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً» از مردمی كه میآیند زكات بدهند مالیاتشان را بگیر بعد میگوید (;وَصَلِّ عَلَیْهِمْ) (التوبة/103) تو هم بر مردم صلوات بفرست. اصلاً حكومت اسلامی این است حكومت اسلامی این است كه مردم به رهبرش درود بفرستند رهبرش هم به مردم درود بفرستد قرآن میگوید در بهشت همه به هم سلام میكنند (;إِلَّا قِیلًا سَلَامًا سَلَامًا) (الواقعة/26) (;سَلَامٌ قَوْلًا مِنْ رَبٍّ رَحِیمٍ) (یس/58) از طرف رب رحیم سلام به بهشتیها میشود یعنی هم خدا به بهشتیها سلام میكند. . . مردم بر پیغمبر صلوات پیغمبر بر مردم صلوات، استاد به شاگرد سلام كن شاگرد به استاد سلام كن پیغمبر به بچهها هم سلام میكند سلام از بنده است این جواب سلام نیست تلفن میكنی سلام علیكم میگوید سلام از بنده است بالاخره یا سلام از بنده یا سلام از تو جواب ما این وسط چی شد؟ من كه میگویم سلام علیكم تو باید بگویی سلام علیكم جواب من را بدهی بعد از جواب حالا یا سلام از بنده یا سلام از او، این كلمهای كه میگویند سلام از بنده این هم غلط است سلام با هیچكس نیست هر كس سلام كرد ثوابش بیشتر است اشتباه میكنند آنهایی كه فكر میكنند چون پدر بزرگ هستند و مادر بزرگ هستند و مادر شوهر هستند باید عروس به من سلام كند تو اگر سلام كنی ثواب بیشتری درك میكنی بخاطر تكبر منتظر سلام دیگران نباش بگو چون من فوق لیسانسم او دیپلم او باید به من سلام كند پیغمبر به بچهها سلام میكرد سلام با بنده جواب سلام نیست.
5- سفارش قرآن و روایات به سلام كردن
چند تا آیه توی قرآن برای سلام است؟ چهل و شش تا آیه مربوط به سلام است بهشتیها به هم سلام میكنند فرشتهها به بهشتیها سلام میكنند پیغمبر به مردم سلام میكند مردم به پیغمبر سلام میكند خدا بر پیغمبرها سلام میكند چهل و شش تا آیه برای سلام است ارتش جمهوری اسلامی باید اینطور باشد سلام، سلام علیكم یعنی ادب بدهیم سلام را فراموش نكنیم اگر ارتش ما پا كوبید همچین كرد چهل و شش تا آیه را نادیده گرفت مثل بلژیك و اتریش ادب میدهد ما اول مسلمان هستیم بعد ارتشی بعد سپاهی پس سلام باید فراموش نشود خداحافظ فراموش نشود آقا خداحافظ، مرسی، بابا خداحافظ یك دعا است مرسی ویتامین. . . ، من كاری به زبان ندارم هر زبانی میخواهی بگو من خودم دكترای زبان كاشانی دارم با هر زبانی میخواهی حرف بزن ولی عمده این است كه خداحافظ یك دعا است كلمــﺔ خدا توی آن هست كلمـﺔ حافظ توی آن هست امام غذا كه میخورد نمیگفت بفرما میگفت بسم الله بفرما یعنی بیا بخور بسم الله هم یعنی بیا بخور منتهی یك الله هم توی آن هست ما اگر ادب میدهیم باید فراموش نكنیم كه چهل و شش تا آیه مورد غفلت قرار نگیرد ارتش و سپاه در كنار ادب سلام را فراموش نكند.
6- سلام همراه با تسلیم در برابر پیامبر
«وَسَلِّمُوا» یعنی چه؟ اصل 6- سلام باید همراه با عمل باشد چون بعضیها در زبان صلوات میفرستند اما در عمل تسلیم نیستند. یك كسی به یك بازاری گفت صد هزار تومان به ما پول بده با شش ماه مدت بازاری یك خورده فكر كرد و گفت پول ندارم اما هر چی مدت بخواهی به تو میدهم میگوید بعضیها صلوات میفرستند اما در عمل تسلیم نیستند مثلا حاضر است شب قدر بیاید قرآن سر بگیرد میگوئیم توی قرآن نوشته خمس، میگوید خمس نمیدهم همینطور میگذارم روی سرم آقا توی قرآن سی و دو تا آیه دارد میگوید زكات بده به شكرانــﺔ اینكه امسال جمهوری اسلامی گندم نخرید به شكرانه بارندگی خوب زكات بدهید امام صادق(علیه السلام) فرمود هر جا مال تلف میشود بخاطر این است كه زكات ندادهاند توی دریا یا توی خشكی هر كجا مال تلف شد معلوم میشود كه زكات ندادهاند زكات بدهید زكات هم واجب است نماز بی زكات قبول نیست من گوش نمیدهم بك یا الله بك یا الله این مثل دكتر بگوید این نسخهها را بخور تو بگوییای نسخه من حال ندارم پول بدهم نسخه را بخرم همینطور نسخه را سر میگیرم آمپول آمپول، این نمیشود كه انسان در زبان یك چیزی بگوید در عمل. . . (سلموا) كافی نیست(تسلیم) هم هست گاهی تسلیم هست اما زوركی(تسلیما) یعنی با تمام وجود آخر گاهی وقتها سرباز احترام میگذارد اما چون نمره انضباطی او كم میشود احترام میگذارد، برپا، خوب برپا معلم نمره ما را كم خواهد كرد حتی من بعضی جاها دیدهام اسم امام زمان را كه میبرند افراد بلند میشوند میگویندهای هایهای های. . . ! یعنی این دو سه كار یك كار میكند هم بلند میشود به اسم امام زمان هم زانویش را میمالد دهان دره میكند این نیست تسلیم یعنی تسلیم عاشقانه ما نماز میخوانیم اما چه نمازی الله اكبر بسم الله الرحمن الرحیم. . . امام صادق(علیه السلام) فرمود بعضیها بقدری زشت نماز میخوانند كه اینطوری كه با خدا حرف میزنند با همسایهشان حرف بزنند همسایه جوابشان را نمیدهد قشنگ تسلیم باش مینویسی قشنگ امضاء كن حرف میزنی مودب حرف بزنی حرف میزنی؟ (;قَوْلًا مَعْرُوفًا) (النساء/8) (;قَوْلًا لَیِّنًا) (طه/44) نرم حرف بزن (;قَوْلًا سَدِیدًا) (الأحزاب/70) استدلالی حرف بزن، (;یَقُولُوا الَّتِی هِیَ أَحْسَنُ) (الإسراء/53) توی كلماتت بهترین كلمه را انتخاب كن (;قَوْلًا بَلِیغًا) (النساء/63) حرفت نارسا نباشد سر هم بندی نكنید كارگری كه سرهم بندی كنید فردا میگویند جمهوری اسلامی ساخته؟ والله نه، ساخت ژاپن بله ابرو بالا میرود تا میگوئیم ساخت جمهوری اسلامی ابرو میآید پائین البته به لطف خدا به لطف خدا به لطف خدا اخیراً كارخانههای ما جنسهایی تولید میكنند و به خارج صادر میشود و بعضی از جنسهای ما از كشورهای پیشرفته به لطف خدا بهتر است اما چرا ما توی همه كارها اینطور نباشیم از دیگران چی كمتر داریم؟ اگر بقالی كلاه سر من بگذارد دیگر تا آخر عمر از آن نمیخرم اینها زرنگی نیست(من حفر بئراً لأخیه وقع فیه) كسی كه برای مردم چاه بِكند خودش توی آن میافتد (;وَلَا یَحِیقُ الْمَكْرُ السَّیِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ) (فاطر/43) آن كسی كه كلك میزند در واقع به خودش كلك میزند صاف حرف بزنید اینها بیخ ندارد هر چی باشد حقیقت روشن میشود، دروغ، مشت دروغگو باز میشود، چی كاشتی؟ اسفناج، ما قبول میكنیم فردا میآید بیرون میبینیم برگ كاهو است یعنی آنكه كاشتی بعد از مدتی دروغ تو را رسوا میكند (;وَاللَّهُ مُخْرِجٌ مَا كُنتُمْ تَكْتُمُونَ) (البقرة/72) هر چی پیچیدهتر باشید خدا مشتتان را باز میكند توی همین دنیا مشتت باز میشود توی قیامت كه (;یَوْمَ تُبْلَى السَّرَائِرُ) (الطارق/9) روز قیامت كه دیگر همه چیزی. . . (تسلیما) یعنی اگر درس میخوانی جدی درس بخوان آقا چرا آمدی طلبه شدی؟ قدیم اینطور بود، والله دیدیم كه حالا. . . مِن و مِن میكند به لطف خدا الان در حوزههای علمیه تقریباً بدنه دیپلم هستند و بسیار داریم آدمهایی كه دانشگاه هستند، دانشگاه قبول میشوند، حتی یك حوزه سراغ دارم كه میگوید اول بروید دانشگاه قبول بشوید تا بعد نگویند از كنكور رد شده آمده طلبه شده نخیر، من دانشگاه قبول شدم داریم دكتر شده فوق لیسانس گرفته در یك رشته متخصص شده بعد آمده عمامه سر گذاشته و طلبه شده تسلیمها یعنی با عشق. پس این آیه چی میگوید؟ (إن) قاطعیت، فرهیختگان جلو بروند مدیر مدرسه و دبیر ریاضی و فیزیك بروند توی نماز جماعت تا بچهها هم بیایند اگر مدیر توی دفتر نشست چای خورد به بچهها بگوید بروید نماز نمیروند هر مدرسهای كه مدیران و دبیران و معلمین در نماز شركت میكنند آمار آن نماز جماعت اگر میخواهید مردم عموم گوش بدهند فرهیختگان عمل كنند. 7- رعایت احترام مردم در سخن گفتن
بعد هم گفته « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا» نگفته «یَا أَیُّهَا النَّاسُ» چون كلاس«یَا أَیُّهَا النَّاسُ» متوسط است « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا» كلاسش بالاست این اصول تربیتی است یعنی اگر خواستید مردم گوش به حرفتان بدهند اسم مردم را محترمانه ببرید برادر عزیزم خواهر گرامی عزیزم فاطمه جان زهرا خانم، حدیث داریم اگر میخواهید مردم گوش به حرفتان بدهند اسم مردم را با كرامت ببرید این آیهای كه هر كلمهاش یك نكته دارد آنوقت ما توی مسجد چه جوری میخوانیم؟ چقدر قرآن پر نكته است و چقدر ما قرآن را زشت. . . آنوقت روایت داریم نماز به افرادی میگوید(ضیعتنی ضیعك الله) تو من را ضایع كردی خدا تو را ضایع كند حدیث داریم افرادی كه قشنگ نماز میخوانند نماز میگوید(كرمتنی كرمك الله) به من كرامت دادی خدا به تو عزت بدهد قدیمیها شما نگاه كن اصفهان و شهرهای دیگر مسجدهایشان را با آجر میساختند چند قرن قبل با اینكه خانههای خودشان خشتی بود توی مدارسی كه وارد میشدی اول گنبد و نماز خانه جلو بود بعد حجرهها مال درس بود یعنی اول خدا بعد در سایه خدا. . . اینها همهاش درس است ما اگر دیدیم كه دكان ساندویچی زیاد شده میفهمیم كه مردم این منطقه حال پختن ندارند اگر دیدیم آب میوه گیری زیاد شد مردم دیگر حال جویدن هم ندارند. ما هر نمازی كه میخوانیم باید این نماز بالاتر از نماز قبل باشد این كلنگی كه میزنیم كسی كه چاه میكند بچه كه نگاه میكند فكر میكند كار تكراری است این تكراری نیست. . . هر كلنگی كه میزنی یك خورده عمق چاه بیشتر میشود نماز سه شنبه باید بهتر از نماز دو شنبه باشد همین كه من با خدا حرف میزنم خودش یك توفیقی است الان اگر بوعلی سینا بیاید اینجا همهتان میخواهید با او عكس بگیرید در جوار بوعلی سینا بودن افتخار است خود اینكه انسان از ترس پشه میرود توی پشه بند انسان ضعیف رابطه پیدا كرده با خالق خود نماز بالاترین لذتهاست نمیخواهی با خدا حرف بزنی با این آقا حرف بزن با آن آقا حرف بزن كیفر كسانی كه با خدا حرف نمیزنند این است كه با دیگران حرف میزنند حرفهایی كه نه سود دارد نه ضرر بعضی جاها هم ضرر دارد. قرآن میفرماید اگر میخواهید بدانید كه خاشع هستید یا نه اگر نماز را با عشق خواندید پیداست كه خاشع هستید و اگر نماز برایتان سنگین بود پیداست كه خاشع نیستید (;وَإِنَّهَا لَكَبِیرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِینَ) (البقرة/45) نماز سنگین است مگر برای آنهایی كه دلشان نسبت به خدا خشوع دارد. (این آیه را ایران به قصد دعا میخوانند ولی هر كلمهاش یك نكته دارد و یك كلمه بگویم بنده بعنوان طلبهای كه دهها سال است توی تفسیر هستم قرآن كتابی است كه هر حرف آن و هر كلمه آن نكته دارد و كسانی كه نسبت به قرآن بی اعتنا هستند تقصیری ندارند مزه قرآن را نچشیدهاند اگر بدانند كه قرآن كتابی است. . . بنده در دانشگاه تهران سالهاست كه تفسیر میگویم یك روز گفتم بشمارید اساتید دانشگاه را شمردند جمعیت خوبی بود از اساتید گفتم من یك آیه مینویسم تفسیر میكنم بعد گفتم هر استادی در هر رشتهای كه تخصص دارد اگر توانست یك سطر بنویسد كه توی این یك سطر بیست تا نكته بود توی هر رشتهای، قرآن كتابی است نه هر كلمهاش، هر حرف آن یك نكته دارد منتهی چه كنیم ما مزه قرآن را نچشیدهایم فقط پوست قرآن را. . . یعنی بعضیها فقط لوله كشی بلد هستند اما آب توی آن. . . گوارایی آنرا ما نچشیدهایم.) خدایا تو را به حق محمد و آل محمد مزه دین، مزه نماز، مزه علم، مزه خدمت به مردم، مزه صداقت، مزه سخاوت، خیلی مهم است گاهی آدم خانهاش را قالی میكند خوشمزه است میگوید به به موكتها قالی شد گاهی قالیاش را میفروشد موكت میكند به دیگران هم میدهد میگوید به به خانه ما موكت است در عوض همسایههای ما هم روی موكت نشستهاند گاهی پلو میخورد دیگران نان خالی گاهی آبگوشت میخورد كه به دیگران بدهد اینكه من كم بخورم دیگران هم بخورند خوردن دیگران هم لذت دارد، مزه اطعام، مزه افطار، این مزههای معنوی را به همه ما بچشان(الهی آمین). والسلام علیكم و رحمة اللَّه و بركاته
نام کتاب : درس هایی از قرآن نویسنده : محسن قرائتی جلد : 1 صفحه : 1490