نام کتاب : درس هایی از قرآن نویسنده : محسن قرائتی جلد : 1 صفحه : 1737
بسم اللّه الّرحمن الّرحیم الحمد للّه رب العالمین و صلی اللّه علی سیّدنا محمّد و علی اهل بیته
سلام خدا بر فاطمه و پدر فاطمه، بر فاطمه و شوهر فاطمه، بر فاطمه و فرزندان فاطمه. امروز كه روز راه پیمایی بود و به مناسبت تولد حضرت زهرا مراسمی برگزار شد و شب هم شب جمعه هست خوب است كه ما هم در بارهی زن درقرآن بحث كنیم. به مناسبت روز زن، اصولاً قرآن در بارهی زن چه دیدی دارد و یك قدری هم در بارهی حضرت زهراصحبت كنیم و قدری در بارهی زن صحبت كنیم. عرض میشود كه زن در قرآن امروز زنان ما یكی از شعارهایشان این بود كه الگوی ما فاطمهی زهراست. الگوی زنان ما فاطمهی زهراست. این شعار زنان امروز ما بود. در چه چیز الگوبود؟ (فاطمه زهرا) اصولاً ما حضرت زهرا را با این كه ما چهارده معصوم داریم ولی حضرت زهرا باید تو چهارده تاباشد. یك زن باید تو چهارده تا باشد. با این كه حضرت زهرا تا پدرش بود به فرمان پدرش بود، بعد از پدر به فرمان شوهرش بود ولی با این كه تحت فرمان پدر بود یا تحت فرمان شوهر بود ولی یك زن میخواهیم. اگر این چهارده معصوم یك زن تویشان نبود همه مرد بودند این دستوراتی كه میدادند برای شوهر داری و بچه داری و خانه داری ودستوراتی كه برای زن بود این زنهای ما زیر بار نمیرفتند. میدانی چه میگفتند؟ میگفتند قربانشان بروم این چهارده تا معصوم همهشان مرد بودند خبر از دل ما زنها نداشتند. مدام نشستند و گفتند یك مشت هم شیخ بیكار هم گوش دادند، حالا هم همانها را شیخهای بیكار میگویند. ولی باید یك زهرا باشد كه وقتی میگویند زن، بگویند این نمونه و اصولاً روش تربیتی اسلام این كه همیشه كه نسخه میدهد یك پزشك هم كنارش میگذارد. ایدئولوژی در كنارایدئولوگش است. مكتب در كنار رهبرش است. مسئله ایدهای نیست كه یك نظام بی طبقه كمونیسم در عالم خواب و رؤیا و هنوز در هیچ جای دنیا حل نشده است. اسلام وقتی میگوید میخواهیم چنین كنیم، میگوید نمونهاش هم این، یك نمونه میدهد بعد حرف میزند. مكتبهای دیگر حرف میزنند بدون نمونه. وقتی هم میگوییم كو نمونهتان، میگوید پیش به سوی، ولی اسلام وقتی یك برنامه میدهد نمونه هم میدهد. الگوی ما زهرا. حالا برای این كه از روش مقایسهای استفاده كنیم یك مقایسه بكنیم بین زن دیروز و زن امروز كه همین زنانی كه تو راه پیمایی حجاب داشتند، همین دخترانی كه الآن تو دبیرستان هاهمه ایشان با حجاب هستند یك مقدار رو مسئله حجاب صحبت میكنیم یك قدری هم در بارهی زن فرعون صحبت میكنیم. حجاب، دوم در بارهی زن نمونه در قرآن كه قرآن زن نمونه را چه معنا كرده است. یك مسئلهی كوثر، یكی مسئلهی كار برای زن. روی این چهار تا مسئله یك خورده صحبت میكنیم، هر مسئلهای چند دقیقه. گر چه بحث حجاب را من شاید یك سال و نیم، دو سال پیش بود گفتم، بنا بر یك مناسبتی و الآن هم الحمد لله مسئله بی حجابی بساطش برچیده شد و حتی در شمال تهران هم، گاهی هر دو هزار تا 5 هزار تا یكی از ایشان مثلاً اینطور است. معمولاًخود زنان الحمدلله فهمیدند، چون زن دیروز ما میدید كه چشمهای چشم چران دارند به او نگاه میكنند. این چشم هاباز بود، پهلوی هم آمد دختران ما را به سوی بی بند و باری سوق داد. این چشمهای باز پسران خورد به این بدنهای بی بند و بار، هوسها گل كرد، دنبال هوس، خود زنهای بی حجاب چشیدند مزهاش را كه دنبال هوس یك متلكها، چه متلكها كه نشنیدند چه سوء قصدها كه به دختران عزیز ما نشد. فاحشهها و فحشاء و منكرات و چه زناها كه انجام نشد، دنبال زنا چه كورتاژها و چه سقط جنینها كه زمان شاه نشد. یا سقط نمیكردند چه دخترانی كه از خانهها فرارنمی كردند یا بچههایی را میزائیدند و برای این كه راحت باشند از خرجشان بچهها را سر راه میگذاشتند یا این كه توخانه نگه میداشتند، اولاد حرام زاده تربیت میكردند. چشم باز است نگاه میكند، دختر هم اگر بی بند و بار باشد، چشم باز به بدن دختر بی بند و بار كه میافتد، هوس پیدا میشود، دنبال هوس متلك و سوء قصد، دنبال سوء قصد، نقشه و زنا، زنا چهار حالت دارد، بعد از زنا یا فرار است یا كورتاژ و سقط است یا خودكشی است كه حرام است. احیاناًاگر كسی هم خدای نكرده مبتلا به زنا شد خودكشی حرام است ولی خوب، در زمان شاه انجام میدادند. خودكشی بود، حرام زاده بود، بچه سر راهی بود. فرار از خانه بود، سقط بود. اینها همه آثار زنا بود، چه مقدار ضرر علمی كه پیدامی كردند. دختر و پسری كه با هم درس میخواندند مقداری از عمرشان به عوض این كه توجه به درس كنند، توجه به هم میكردند و لذا دبیرستانهایی كه دختر و پسر با هم درس میخواندند، نمرات تحصیلی ایشان معمولاً پایین تربود. ضرر علمی، ضرر مالی، چون هوس رانی خرج دارد و برا یپیدا كردن خرج هوس رانی از چه راههای نا مشروعی كه پول در نمیآوردند و یا دنبال هوس برویم امراض مقاربتی، امراض مقاربتی امراضی بود كه در سایهی بی حجابی نصیب ما شد. زیاد شدن امراض روانی، چون همهاش چشم نگاه میكند به بدن بی بند و بار زن، این چشم آن بدن، هوس است و تحریك است و شهوت و دنبال هوس، چون نمیتواند خودش را تأمین كند و نمیتواند كامیاب بشود، قهراً دچار اضطراب است و مرضهای روانی كه دنبال این هوس است. دلهره برای پدران آبرو دار از آثار هوس است. چشم نگاه میكند، دل میخواهد. دختر دبیرستانی وقتی دیر میكرد، پدر و مادرهای خانواده دار دلهره پیدامی كردند. گاهی افراد زنهای خودشان را طلاق میدادند. مرد چشم چران به زنان بی بند و بار نگاه میكرد، هوس پیدا میكرد میآمد تو خانه بهانه میگرفت و چه بهانههایی كه عاقبت سر از طلاق در آورد. اینها گوشه ایست از بلای هوس و این هوس را شاه و پدرش كه لعنت خدا در این شب و روز مقدس نثار روح هر دو، الله اكبر، تا روز قیامت هركس هر فسادی بكند شریك جرمش اوست. حدیث داریم پیغمبر فرمود: «من سن سنة سیئة كان علیه وزرها و وزر من عمل بها إلى یوم القیامة»(الفصولالمختارة، ص136) هر كس ایجاد كند خط بدی را در جامعه، هر كس راه كجی را در جامعه به وجود بیاورد، هر كس كه از آن راه عبور كند و از آن راه برود علاوه براینكه بر خود راه رونده گناه مینویسند، آن كس كه این راه را باز كرد برایش گناه مینویسند. كما این كه «من سن سنة حسنة كان له أجرها و أجر من عمل بها إلى یوم القیامة»(الفصولالمختارة، ص136) این جوانان ما كه روزهای اول راهپیمایی راه انداختند و این راه خیر را باز كردند، دنبال آن جوانها دیگران هم راه افتادند، الآن كه در فلسطین راهپیمایی میكنند، ایرانی كه به مناسبت همكاری با، هم فكری و هم دردی بافلسطین، تعطیل عمومی كرد و دنبال این تعطیل عمومی بعضی از كشورها هم حمایت كردند، همیشه ایران مقدم خواهد بود. ایران در تمام انقلابهایی كه مستضعفان در طول تاریخ داشته باشند شریك است. جوانهای انقلابی كه، دختران و پسرانی كه اول روزهای راه پیمایی زیر شكنجه و شلاق حركت را به وجود آوردند درتمام انقلابهای عصرهای بعد شریكند، كما این كه رهبر عزیز انقلاب هم در تمام انقلابها مأجور است و پهلوی ملعون هم در تمام هوسها و فسادها را پهلوی شریك است. كما این كه جوانان انقلابی ما در همهی حركتها، شریكند. «من سن سنة حسنة كان له أجرها و أجر من عمل بها إلى یوم القیامة» هر كس سنت و راه خیری را پیش پای مردم گذاشت، هر كس در آن راه حركت كند، اجرمال رونده است و مال آن كسی كه راه را باز كرده است و كسی كه راه بدی را باز كرد، همچنین است. این است كه ما بایدسعی كنیم (;وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقینَ إِماماً) (فرقان/74) بتوانیم در یك جهتی امام باشیم، رهبر دیگران باشیم. خوب جمهوری اسلامی آمددختران عزیز ما را آنهایی كه به هوش بودند اول و آنها كه نیمه هوش بودند انقلاب آنها را تكان داد و بحمدالله همه دبیرستانها، محیط دانشگاههای ما اصلاً جو محیط زندگی ما خوب شد. جوانان دیگر چشم چران نیستند، دختران مادیگر بی بند و بار نیستند. چشمها بسته میشود. آفرین به این جوآنها، خوشا به حالتان كه چشمتان را میبندید. هیچ میدانی كه حدیث داریم هر جوانی روز قیامت همهی چشمها گریان است جز جوان یكه نگاهش به دختری میافتدولی به خاطر خدا نگاه نمیكند، آن چشم خندان است. جوانهای ما خوب شدند، همین امشب بعد از اخبار چه شهری است كه دعای كمیل نباشد. این چشمهایی كه بعضیشان به دخترها نگاه میكردند، به خاطر فرهنگ پهلوی، در سایهی جمهوری اسلامی هیمن چشمها را نمیگویم امابعضی از چشمها شاید بودند كه همین چشمها الان در دعای كمیل از خوف خداتر میشود. همین چشمها الآن داردمیگهای عراق را نشانه میگیرد، همان چشمها الآن دارد در سنگرها قرآن میخواند. این انقلابی بود كه به وجود آمد. دختران ما بند و بار پیدا كردند. آنهایی كه نیمه بی بند و بار بودند بند و بار دار شدند و آنهایی هم كه بند و بار داشتندالحمدلله. البته هنوز تك وتایی هستند آدمهای بی حجاب، ولی به شما بگویم آن زنانی كه هنوز هم این همه شهید، این همه خون در ایشان اثر نگذاشته و هنوز حجاب اسلامی را مراعات نمیكنند، اینها چراغ سبزی است برای فرح یعنی فرح بیا، منتظران فرح هستند والا مگر میشود، دو سه سال كشوری كه این همه پیر و جوانش خون دادند، انسان تحت تأثیر قرار نگیرد. ان شاء الله امیدوارم آنها هم به هوش بیایند. كمتر آدم لجباز داریم. آنها هم دست از لجبازی ان شاءالله برمی دارند. خوب این چند دقیقه در بارهی حجاب. زن نمونه در قرآن، آیهای داریم میفرماید(;ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ) (تحریم/11) قرآن به همه مردها گفته است باید از یك زن چیز یاد بگیرید. به همه مردها گفته باید شاگردزن باشید، آیهاش این است «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ» خدا میگوید مثل و نمونه برای كسانی كه ایمان آوردند زن فرعون است. یعنی مردهای با ایمان هم اگر خواستند ایمان خودشان را بسنجند باید بیایند، خط كش زن فرعون است. طبق این خط خودشان را بسنجند. زن فرعون چگونه بود؟ زن فرعون این گونه بود، كاخ او را جذب نكرد، طلا او را جذب نكرد. دربار فرعون او را جذب نكرد. ناز و كرشمههای فرعون هم او را جذب نكرد. چون فرعون مردم را میكشت اما نسبت به زن خودش خیلی مهربان بود و عشق میورزید اما این زن فرعون جذب نشد. خدارحمت كند آیت الله شهید مطهری را از این آیه یك استفاده لطیفی میكند در برابر ماركسیستها، ایشان میگویند هركس را خواستی ببینی چگونه فكر میكند، ببینید اقتصادش از كجا تأمین میشود. كاخ نشین نمیتواند كوخی فكر كندو كوخی نمیتواند كاخی فكر كند. هر كس میخواهید ببینید چگونه فكر میكند ببینید سیستم اقتصادیاش ازكجاست. علامه شهید مطهری این آیه را نقل میكند، میگوید این آیه دندان شما را میشكند. جواب دندان شكنی است. زن فرعون كاخ نشین بود اما علیه كاخ بود به نفع موسی بود. به نفع محرومان بود. آن قدر افراد داریم كه كاخ نشینند و به نفع محرومان. چند روز پیش یك پسر 16 ساله آمد منزل ما، در را زد و گفت كارت دارم. آمدم دم در گفتم چه كار داری؟ گفت پدر من در فلان شهر خانهای خریده ده میلیون و من نمیخواهم تو خانهی میلیونی زندگی كنم. برای من همه رقم امكانات پولی تهیه كرد ولی من نمیخواهم و این جا گیر كردهام. در بین این كه تو این خانه میلیونی زندگی كنم یا بروم تو مسجد محل بخوابم یا كنار خیابان بخوابم، اما پدرم ناراحت است. این جا گیر كردهام بین (;وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً) (بقره/83) كه باید به پدر و مادرم احسان كنم و گوش به فرمانش بدهم و بین اسراف و تبذیر و ولخرجیهای پدرم، چه كنم؟ پسر 15، 16 ساله در خانهی میلیونی ناراحت است، این را میگویند انقلاب. همین پسری كه چندسال پیش اگر یك دستكش شیك به او میدادند شاید جذب میشد، زن فرعون مثل است چرا؟ چون جذب فرعون نشد. جذب كاخ نشد. درود خدا بر این شهدا. ایرانی درست كردند، آن قد رزن فرعون، آن قدر افرادی كه مثل زن فرعون هستند، یعنی جذب طلا نمیشوند. میاید نماز جمعه ساعت معطل میشود، یك النگو بیشتر ندارد آن راهم میدهد. بشكند دهان آن كسی كه میگوید: آنهایی كه نمیآیند نماز جمعه سرمایه دارها هستند، به دلیل این كه طلامی دهند. نه آقا فقیر است فقط یك النگو دارد یك انگشتر دارد، داده است. آن مردك میگفت: كه چون طلا برای جبهه در نماز میفرستند پس سرمایه دارها هستند. تهران یك میلیون، یك میلیون و نیم سرمایه دار دارد، هر كس یك النگودارد سرمایه دار است؟ آیا آدم اینطور كور میشود؟ آخر خوش انصاف بیا ببین اكثر افرادی كه میآیند نمازجمعه، با تاكسی بار میآیند، با ماشین باری میآیند نماز جمعه. شما حساب كن نماز جمعه تهران بیشتر از جنوب شهر میآیند یا از بالای شهر؟ بالای شهرها خیلیها میآیند، اما از جنوب شهر خیلی بیشتر میآیند ولی وقتی بنااست كه آدم نفهمد و وقتی بنا است كه قبول نكند، قرآن نمونه دارد. میگوید: (;وَ إِنْ یَرَوْا آیَةً یُعْرِضُوا وَ یَقُولُوا سِحْرٌ مُسْتَمِرٌّ) (قمر/2) افراد چنان فكرشان بسته میشود كه اگر هر چه ببینند میگویند سحر است. جملهای كه گفتم بشكند معذرت میخواهم، شاید اشتباه كردم ان شاءالله كه خدا هدایتش كند و فرق امام و ما همین است دیگر، امام حرف حسابی میزند، ما دور برمی داریم بعد باید بگوییم معذرت میخواهیم. اگر قابل است كه ان شاء الله خدا هدایتش كند و اگر نه كه، هر كاری خدا میخواهد با او بكند. قرآن میگوید: زن نمونه این است «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ» خدا یك مثل زده یعنی یك نمونه گفته است «امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ» خانم فرعون است. خانم فرعون چه كرد كه جذب نشد؟ اقتصاد در فكر او اثرنكرد، زیر بنای فكریش اقتصاد نبود، طرز تفكرش درباری نبود. جذب طلا نشد، ناز فرعون او را به خودش نكشید. الآن هم در جامعه دختران زیادی هستند كه جذب طلا نمیشوند، جذب جوان شیك نمیشوند. حاضرند با جوان پاسداری كه دست ندارد و چشم ندارد ازدواج كند، زن فرعون جذب نشد، خدا میگوید: (مثل است) بعد هم جالب این است كه میگوید مثل است برای مردهای با ایمان، یك وقت میگوید «مثلاً للاتی » یك وقت میگوید «مَثَلاً لِلَّذینَ»، «الَّذینَ» یعنی مردهای با ایمان. یعنی این زن الگوی مردها شده است. نه كه زن الگوی زن هاست، زنی كه جذب نشد الگوی مردهاست و اگر هم كسی خواست ببیند ایمان دارد یا نه، اگر طلا دید و فرار كرد معلوم میشود مؤمن است. میگویند یك مرشدی آمد رد شود یك اژدهایی دید و دید این اژدها بی حال است. گفت این رابرمی داریم میبریم در یك جایی معركه میگیریم و مردم جمع میشوند ببینند، اژدها را میبینند و یك پولی جمع میكند. این را برد در یك میدانی كه آفتاب گیر بود و آن جا كه آفتاب یك كمی به بدن اژدها خورد، یك تكانی خورد وبعد مولوی در مثنوی این را به شعر درآورده است. گفتهای آقای مرشد آن وقت كه دیدی آنجا خوابش برده است وچرت میزند و گفتی این را ببرم مردم را جمع كنم به عشق تماشا و یك پولی به جیب بزنم به او آفتاب نخورده بود. یك مثلی هست تو همهی محلهها میگویند، آب ندیده تا شنا بكند، اگر شما پول دیدی و جذب نشدی مؤمنی، میدانی، خیلیها مؤمنند به خاطر این كه چیزی ندارند مثل آدم لالی كه غیبت نمیكند. آدم لال، خوب، زبان ندارد كه غیبت بكند. افرادی هستند، اگر شتری آمد واتاق اصناف هم بلد نبود، شكایت هم بلد نبود زرنگ هم نبود و میشد كلاه سرش گذاشت و كلاه سرش نگذاشتی، ان وقت آدم خوبی هستی. قرآن میگوید: نمونهی زن خوب، نمونهای است كه جذب نشود و بگذرد. زن مؤمن این است و در زمان ما به بركت جمهوری اسلامی زن نمونه هم زیاد داریم. زن فرعون نمونه است برای مردها. این آیه را باید جواب به آنهایی داد كه میگویند اسلام به زن توهین كرده است. چه وقت اسلام به زن توهین كرده است؟ اسلام گفته است زن مَثَل است برای مرد، بعضی چیزها توهین نیست، مثلاً میگویندچرا ارث زن نصف است، خوب این توهین نیست. این باید نصف باشد، چون عملاً دو برابر میشود. فرض كنیدمردها روی كرهی زمین تومان سهم ایشان است. همهی مردهای كرهی زمین20 تومان سرمایه دارند. مردهای كرهی زمین كه مردند ارثشان تقسیم میشود. 20 تومانش میرسد به پسران فردا، 10 تومانش میرسد به دختران فردا، بعضیها میگویند چرا ارث زن نصف است غافل از این كه آن دینی كه میگوید 10 تومانش را بده به دختر خانم، دخترخانم هیچ باری به دوشش نیست، خرج دختر به دوش شوهر است، دختر فردا 10 تومانش را پس انداز میكند، آن وقت این دختر خانم با آقا پسر ازدواج میكند. دختران فردا با پسران فردا ازدواج میكنند، ازدواج كه كردند 20 تومان وارد زندگی هر دو میشود. دختر خانم 10 تومان از این تومان بالا میكشد، 10 تومان هم جدا دارد میشود 20تومان. گر چه در تقسیم تومان به دختر میدهند 20 تومان به پسر ولی عملاً بهره گیری زن دو برابر مرد است و اماروز زن و فاطمه زهرا (;إِنَّا أَعْطَیْناكَ الْكَوْثَرَ) (كوثر/1) این از آن سوره هاست كه همه بلدیم. تو قرآن بزرگ ترین سورهها سورهی بقره است و كوچك ترین سورهها سوره كوثراست. غیر از بسم الله «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم»(یك آیه) «إِنَّا أَعْطَیْناكَ الْكَوْثَرَ» دو«فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَرْ» سه «إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ»كوچك ترین سورههای قرآن است ولی یك معجزه در آن است. آقایانی كه تفسیر مینویسند یك چیزی نقل كردهاند. پیغمبر ما یك پسر كوچولو داشت به نام عبدالله از حضرت خدیجه، عبدالله از دنیا رفت. مردم دیدند پیغمبر دیگر پسر ندارد، به او نیش میزدند. بخصوص یك نفر بود به نام(عاص) این سر به سر پیغمبر میگذاشت. نیش خیلی بد است. به مناسبت من دو تا آیه برایتان بخوانم. قرآن به پیغمبر میگوید: (;إِنْ تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ سَبْعینَ مَرَّةً) (توبه/80) اگر هفتاد بار تو رسول اكرم برای مردم دعا كنی من نمیبخشم چرا؟ برای این كه نیش میزنند، مسخره میكنند، مسخره كردن گناهی است كه هفتاد مرتبه پیغمبر بگوید خدایا ایشان را بیامرز، خدایا ایشان را بیامرز، 70 بار شخص رسول اكرم به تو دعا كند، خدا تو را نمیبخشد، چون مسخره كنندهای. نیش خیلی بد است. اصلاً یك سوره داریم برای نیش، سورهی نیش «وَیْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ» همزه/1این سوره نیش است. واین به كسی كه نیش میزند. ابرو بالامی اندازد. قرآن میگوید: ابرو بالا انداختن و غمزه رفتن مال مجرمین است «إِنَّ الَّذینَ أَجْرَمُوا كانُوا مِنَ الَّذینَ آمَنُوا یَضْحَكُونَ وَ إِذا مَرُّوا بِهِمْ یَتَغامَزُونَ» مطففین/30-29(اجرموها) به(آمنوها) غمزه میآیند. زمان شاه یك دختر وقتی با لباس اسلامی دبیرستان میرفت، دخترهایی كه بعضی از ایشان درست نبودند به او نیش میزدند(آدمهای مجرم از دست مؤمنین غمزه میرفتند) «إِنَّ الَّذینَ أَجْرَمُوا كانُوا مِنَ الَّذینَ آمَنُوا یَضْحَكُونَ وَ إِذا مَرُّوا بِهِمْ یَتَغامَزُونَ» وقتی جنایت كارها میآمدند ازكنار یك حزب اللهی رد بشوند «یَتَغامَزُونَ» غمزه میآمدند «وَ إِذَا انْقَلَبُوا إِلى أَهْلِهِمُ انْقَلَبُوا فَكِهینَ» مطففین/31 پشت سرش هم فكاهی، صفحه میگذاشتند و او را دست میانداختند. نیش زدند به پیغمبر، چون نیش كه میزنند به ولی خدا، نیش كه میزنندبه كسی، خداوند جبران میكند. قرآن یك كسی را نقل میكند كه تا پسر داشت. قرآن میگوید (;وَ بَنینَ شُهُوداً) (مدثر/13) با این كه پسرهای زیادی داشت اما پسرهایش برایش نتوانستند فایده داشته باشند «ما أَغْنى عَنْهُ مالُهُ وَ ما كَسَبَ» مسد/2 مالها و كسبها وآن چه كسب كرده است نمیتواند او را روز قیامت غنی كند. خلاصه پیغمبر ما پسری داشت به نام عبدالله، كوچولو بود از دنیا رفت یك نفر به پیغمبر نیش زد، عاص بن وائل، یعنی با پیغمبر یك قدری صحبت كرد و وقتی وارد مسجدشد بت پرستها گفتند چه میگفتی با محمد؟ گفت: بابا من یك قدری با این ابتر حرف زدم، یعنی كسی كه نسل ندارد. چون عربها خیال میكردند كسی كه پسر ندارد نسلش فطع میشود، چون پسر است كه نام پدر را گرامی میدارد. آن وقت آیه نازل شد «إِنَّا أَعْطَیْناكَ الْكَوْثَرَ» ما عطا كردیم به تو كوثر را، كوثر یعنی خیر كثیر، خیر كثیر را میگویند كوثر، قرآن گفتند، یاران گفتند شفاعت گفتند، حوض كوثر در قیامت گفتند، مقام نبوت گفتند، اعلاء كلمه توحید گفتند. نسل گفتند، هر كس هر چه بگوید زهرا در آن سهم دارد چون اگر نشر قرآن است توسط فرزندان زهراء است. علاوه بر این كه روایات زیادی داریم، خدا رحمت كند علامه طباطبایی را، روایات زیادی داریم كه كوثر زهراء است(ای محمد ما به توعطا كردیم كوثر را) یعنی یك دختری به تو دادیم كه دختر خیر كثیر است. چه فرهنگ طاغوتی ما داشتیم الله اكبر، یك زن كه دختر میزایید شرمنده بود. این فرهنگ طاغوتی است، فرهنگ جاهلی است. قرآن نقل میكند از زمان جاهلیت كه دخترانش را زنده به گور كردند، قرآن نقل میكند بعضیها همین كه به او میگفتند خانمت دختر زاییده صورتش سیاه میشد. خدا در آن زمان به پیغمبر دختر داد و فرمود: این دختر كوثر است «إِنَّا أَعْطَیْناكَ الْكَوْثَرَ» دختر كوثر است منتهی دختر خانمها اگر من امشب گفتم دختر كوثر است تو به بابایت نگویی ببین، ببین، آقای قرائتی میگوید دختركوثر است. دختری كوثر است چون زهرا، بچه هایش آن چنان، خانه داریش آن چنان، شوهر داریش، آن چنان. 9 سال در خانهی شوهر بود و یك تقاضا از شوهرش نكرد. این را میگویند دختر، پسرانش حسین، دخترش زینب تربیت كرد. تو خانه كار میكرد، گفتند فاطمه برو به پدرت بگو یك كسی بیاورد خانه كمكت كند تو زحمتت زیاد است، آمد به پدرش گفت، پدرش گفت: اجر تو كار خانه از دستت میرود، چون آن قدر حدیث داریم كه اگر رختخواب جمع كند، اتاق تمیز كند، آینه تمیز كند، اصلاً تمیز كردن خانه برای زن عبادت است. شوهر داری عبادت است. بچه داری عبادت است «إِنَّا أَعْطَیْناكَ الْكَوْثَرَ» ما به تو كوثر دادیم، ما به تو زهرا دادیم. قرنها بچههای فاطمه را میكشتند، زنده لای دیوار میگذاشتند، تا زمان عثمانی، یك آماری داریم از سادات كه حدود20 میلیون زمان عثمانی داشتیم و حالا شاید از 200 میلیون هم آمار سیدها رد شده باشد در دنیا، از یك دختر. نمیفهمند خیال میكنند كه یك دختر نمیتواند عقبه داشته باشد. خیال میكنند یك ایران نمیتواند با شرق و غرب بجنگد، میشود. ما حدیث داریم، حضرت مهدی(علیه السلام) وقتی میاید دستش را كه روی سر مردم میكشد نیروی آنهایی كه حضرت مهدی دستشان را روی سرشان میكشد، نیرویش چند برابر میشود. خیلی هم باور كردنی است، چون حضرت مهدی، امام معصوم شما نایبش را حساب كن، رهبر انقلاب، امام در حسینیه جماران كه میایستد از حسینیه جماران تا آن جایی كه مردم هستند 3 متر فاصله است. امام دست روی سر اینها نمیكشد، همان از آن بالا دستش راچنین میكند(تكان میدهد) آنهایی كه میروند تو حسینیه جماران و امام دستش را برایشان این گونه تكان میدهداز در حسینیه كه بیرون میآیند یك حال عجیبی دارند. زورشان، شوقشان، شورشان، ترسو اگر برود حسینیه جماران امام دستش را برایش این چنین(تكان بدهد)كند وقتی از در حسینیه بیرون میآید، شجاع بیرون میآید. شجاع برود توحسینیه وقتی بیرون میاید نیرویش چند برابر میشود. وقتی نایبش از 3 متری دستش را این چنین(تكان بدهد) نیروزیاد میشود، چه مانعی دارد حضرت مهدی دستی روی سر اصحاب بكشد، نیروی یك نفر چند برابر بشود، كجایش تعجب دارد؟ ! مگر نمیشود از یك زهرا 200 میلیون سید داشته باشیم. الآن كه داریم، سیدها باید افتخار بكنند. ضمناًاین را هم سیدها بدانند كه اگر شما خلاف بكنید، یك كاری بود سابق بچه سیدها یك شال سبزی و یك كلاه سبزی میبستند. وقتی آمدند به عنوان روشن فكری بخصوص من سیدی را سراغ دارم كه بچه هایش گفتند بابا، این كلاه سبزرا بردار(این) كار خیلی بدی است. اگر هر سیدی یك نشانهی سبز میداشت، آن وقت الآن تو خیابان یك شهر آدم میفهمید كه دودمان زهرا، چون قرآن گفته، ما به تو كوثر دادیم و اگر هر سیدی نشان خودش را از دست ندهد، نشان ظاهری با سبزی، نشان باطنی با این كه تقوایش زیادتر بشود. بچهی فاطمه باید پیدا باشد كه بچهی فاطمه است. بچههای زهرا اگر گناه هم بكنند شاید با باقی فرق داشته باشد. خدا به زنهای پیغمبر میگوید: (;یا نِساءَ النَّبِیِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّساء) (احزاب/32) زنهای پیغمبر حساب شما با باقی فرق میكند «مَنْ یَأْتِ مِنْكُنَ بِفاحِشَةٍ مُبَیِّنَةٍ یُضاعَفْ لَهَا» احزاب/30 اگر زن پیغمبر به خاطر انتساب به پیغمبر خلاف کند «یُضاعَفْ لَهَا» دو برابر است. نسل زهرا، بچه سیدها، بنابر این من تقاضا میكنم بچههای فاطمه، نشانهی سیدیشان را از بلوز و شال گردن گرفته تا انگشتر و كفش به هر نحو پیدا باشد سید هستند. چون این را خدا میخواهدشكوفا بشود، آن كسی كه میگفت پیغمبر نسلش قطع شد و حالا كه الحمدلله نسلش قطع نشد ما باید به كوری چشم او نشان بدهیم. شما چرا برای سلامتی امام سه تا صلوات میفرستی برای این كه شاه گفت، امام نه! شما تا میگویندخمینی میگویی «اللهم صل علی محمد وآل محمد» یعنی چشمت كور شود. تو كه گفتی امام نه! من میگویم آره، آره، آره مثل یك كسی گفته بود نام علی روی بچه هایتان نگذارید. امام حسین(علیه السلام) هم گفت به كوری چشمت، حالا كه تو میگویی اسم بچهات را علی نگذار من اگر صد تا پسر داشته باشم اسم همه ایشان را علی میگذارم. شماره بندی میكنم. علی اكبر، علی اوسط، علی اصغر. بچه سیدها درسشان را یك نمره بیشتر بخوانند. اخلاقشان، ادبشان، سخاوتشان، شجاعتشان. باید همینطور باشد كما این كه الان عملاً همینطور است. الآن سالها و قرن هاست و بهترین و بزرگ ترین مراجع تقلید ما سید هستند و كمتر مرجع تقلیدی داشتیم كه سید نبوده. البته نمیخواهم بگویم شرطش سیدی است «إِنَّا أَعْطَیْناكَ الْكَوْثَرَ» ما به تو عطا كردیم كوثر را، خیر زیاد را فاطمه را به تو دادیم. حالا نعمتهای خدا را كه چه؟ «فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَرْ» در مقابل نعمتها بندگی، تشكر نماز، نحر، «إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ» یعنی دشمن تو اوست كه ابتر است (;وَ لا یَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ) (مائده/2) یعنی وادار نكند دشمنی قومی شما را كه از عدالت خارج شوید. به خاطر ناراحتی كه از فلانی داری و دشمنی كه با فلانی داری پایت را از مرز عدالت بیرون نگذار. یا رسول الله آن مردكی كه به تو گفت چون پسرت عبدالله مرده است و پسر نداری و نسلت قطع میشود نام ونشانت محو میشود، همان ابتر است، همان دنباله نداردكارش. این هم سورهی كوثر به صورت فشرده به مناسبت روز فاطمه زهرا كه روز زن است و اما من در بارهی كار زن برایتان صحبت كنم. زن تو جامعه ما كار بكند یا نكند؟ ببینید بعضی چیزها شعاری نیست. خدا لعنت كند یكی از این كاندیداها را كه فراری است تو تبلیغاتش نوشته بود اگر مرا كاندیدا كیند من بین زن و مرد مساوات برقرار میكنم. میخواستم ببینم ایشان مساوات برقرار میكند یعنی مساواتی كه، میشود یا نمیشود. آخر بعضی چیزها نمیشودمساوات برقرار كرد. مثل این كه شما خواسته باشید چشم را گوش كنید، گوش را چشم كنید، نمیشود منتهی میشودیك تعادلی بین اینها برقرار كرد مساوات بین زن و مرد چیزی نیست كه آدم با شعار درست كند. زن یك جور ساختمان دارد و مرد هم یك جور ساختمان دارد و این ساختمانهای دو گانه دلیل بر بدی و كمی هیچ كدام از اینها نیست. حالابا عرض معذرت از زنها تحت عنوان كار برای زن به این طرحی كه میكشم توجه كنید. زن یك كسالتهایی دارد قبل از حاملگی، همه رقم غذایی نمیتواند بخورد. بوهایی به دماغش میرسد كه ناراحتش میكند. هوایی ناراحتش میكند. بویی ناراحتش میكند كسالتهایی دارد در وقت اول و دوم حاملگی، این یك چیزی است. حالا آن آقای كاندیدا میخواهد چه كند؟ وقتی رئیس جمهور شود، این جانب مقرر فرمودم كه زن هادیگر قبل از حاملگی، این كار طبیعی است دیگر، مثل آن شخصی كه میخواست رئیس جمهور بشود بگوید اگر من رئیس جمهور بشوم دستور میدهم زمستان دیگر سرد نشود. در طبیعت كه نمیشود اثر گذاشت. كسالت قبل ازحاملگی، گرفتاری است. مسئله حاملگی، زن حامله استراحت میخواهد، تغذیه میخواهد، نشاط میخواهد، سنگین است. زایمان خودش گرفتاری مهمی است برای زنها، كسالتهایی دارند در هر ماه چند روز كسالت دارند كه دیگر این شرحش درست نیست كه در تلویزیون بگویم. مسئلهی آرایش، ساختمان زن با مرد از نظر این كه علاقهای به آرایش دارد زن و این علاقه هم طبیعی است، خدا او را چنین خلق كرده است. آرایش غیر از تجمل پرستی است. پیغمبر وارد خانهی زهرا شد گفت زهرا شوهرت كو؟ گفت چند دقیقهی دیگرمیاید. حضرت گفت: شوهرت میآید؟ پس چرا سرت را شانه نكردی؟ ! پاشو خودت را برای شوهرت درست كن. آرایش مسئلهی طبیعی است. كسالت قبل از حاملگی، حاملگی، زایمان، در هر ماه چند روز، آرایش، مسئلهی شیردادن، مسئلهی تربیت یك مسئلهی مهمی است بر دوش زن. اینها گرفتاریهای زن است. قابل انتقال هم نیست. آخربعضی چیزها قابل انتقال است. مثلاً فرض كنید بنده پیش نماز این مسجد هستم میتوانم. آهای مردم من كار دارم فرداشب فلانی جای من نماز بخواند، خداحافظ. اما یك زن كه میخواهد زایمان كند، نمیشود كه بگوید خانم تو عوض من زایمان كن من رفتم. اینها یك گرفتاریهایی است كه هر زنی باید خودش بچشد. حالا یك جمع بزنیم. كسالت قبل از زایمان، زایمان، كسالت ماهانه، آرایش، شیر دادن، تربیت، اینها همه مساوی است با این كه زن گرفتار است. این یك جمع، پس زن یك نوع گرفتاریهای طبیعی دارد. ما نمیگوییم زن كمتر است زن نمیفهمد نه! فهم زن خیلی خوب است. نبوغ زن خیلی خوب است، نقش زن خیلی خوب است اما یك سری گرفتاریهایی دارد. از طرف دیگرمی بینیم كار هم خوب است. كار چه خوبیهایی دارد؟ 1 – كار برای سلامتی خیلی خوب است كار برای پرورش استعداد، زنهایی كه كم كار میكنند بیشتر مریضاند. از وقتی كه زنها گوشت پختن و گوشت خورد كردن و سبزی و جارو زدن، سماور و شستشوی ایشان، وقتی همه كارهایشان برقی شد، از وقتی كه همه كارهایشان برقی شد، زردی رنگشان و كسالتشان و بی حالی ایشان بیشتر است. زنهایی كه در روستاها با دست كار میكنند سالمندترند معمولاً. كار برای سلامتی خوب است. پرورش استعداد زنی كه كار میكند ذوق و ابتكارش رشد میكند. برای پیشرفت اقتصاد، نصف جمعیت یا نصف بیشتر جمعیت هر جامعهای را زنها تشكیل میدهند. و اگر زنها كار بكنند به نفع پیشرفت اقتصاد است. حدیث داریم سه تا صدا را خدا دوست دارد: 1- صدای چرخ(ریسندگی) پیرزن یعنی دوست دارد حتی پیرزنها هم به نفع پیشرفت اقتصاد كار بكنند. حالا دستی یا ماشینی. كار برای رفع بی حوصلگی. آدمی كه كار ندارد، حوصلهاش سر میرود. كار برای استقلال اقتصادی، زن اگر كار بكند، خودش پول داشته باشد نیاز ندارد كه هر وقت پول میخواهد به شوهرش بگوید، شوهر یا به او بدهد یا ندهد یا داشته باشد كه به او بدهد یا نداشته باشد كه بدهد. خودش روی پای خودش باشد، حتی كمك هم به شوهرش بكند كه بهترین عبادت كمك به همسر است. كاربرای سلامتی به علاوه پرورش استعداد، به علاوه پیشرفت اقتصاد، به علاوه رفع بی حوصلگی، به علاوه استقلال اقتصادی مساوی است با اینکه كار خوب است. پس ما دو تا جمع داریم زن گرفتار است كار خوب است. خواسته باشیم بگوییم زن گرفتار است هیچ كار نكند تو خانه بنشین، حرف نزن، خوب این غلط است. بگوییم زن دوشادوش مرد كار بكند، خوب گرفتار است. اسلام آمده یك طرحی داده است. طرح اسلام این است(شرایط كاربرای زن) میگوید: زن خوب است كار كند اما به چند شرط، منتها حتی المقدور یعنی تا میشود، البته وقتی نمیشودحساب جداست حتی المقدور كار سبك باشد و ظریف. البته اگر نیاز شد زن كار سنگین هم باید بكند، مثل این كه اگر به ایران حمله شد زن و مرد باید بجنگند. ارتش بیست میلیونی باید زنها هم اسلحه دست بگیرند. كار مشكل هم بكنند اضطرار شد، حساب دیگریست والا اگر اضطرار نیامده به خاطر این كه مراعات زایمان و حمل و آرایش و این هارا بكنیم، حتی المقدور سعی كنیم كارش سبك و ظریف باشد. 2 – كارش حتی المقدور اختیاری باشد. چون گاهی زن مثلاً سر ساعت میخواهد بیاید اداره بچهاش گریه میكند، كسالت و حاملگی فشار آورد، مسئلهی كسالت ماهانه برایش پیش آمد بنا بر این حتی المقدور سعی كنیم اختیاری باشد كه هر وقت خواست به خاطر آسایش، تربیت بچه، زایمان، اگر یك وقت خواست با استراحت بیشتر میسازد. كارش اختیاری باشد. این حتی المقدور است. البته اگر ما دبیر زن خواستیم، پزشك زن خواستیم، او هم باید سر ساعت بیاید، اینها اجبار است، یعنی اضطرار است، باید زن كارش سبك باشد اما اگر حمله به ایران شد كار سنگین هم میكند. بهتر آن است كه كار زن اختیاری باشد اما چون جامعه ما كمبود دارد، متخصص زن كم داریم، باید آن هاهمسر ساعت بیایند. حتی المقدور سعی كنیم كار زن در محیط آرام باشد. در محیطهای شلوغ، پر سر و صدا نباشد. در محیط خانه و همچون خانه، سعی كنیم محیطی آرام و بی سر و صدا باشد. از حوادث دور باشد. حوادث گوناگون اگر زن حامله باشد در حملش اثر میگذارد. در روحیهاش اثر میگذارد. زنی كه تو حوادث افتاد از یك سری كارهای اصیل مثل تربیت و رسیدن به بچه عقب میماند. حتی المقدور آرام، حتی المقدور اختیاری، حتی المقدور سبك، امااگر نیازی شد اینها استثنا میشود مثل الآن كه جامعه ما به خاطر این كه متخصص كم داریم، زن متخصص كم داریم، خوب اگر خواسته باشیم بگوییم این خانم هم اختیاری اگر خواست بیاید اداره، خواست نیاید، خواست بیایدبیمارستان، خواست نیاید، خوب آن وقت كسی را نداریم جایش بگذاریم. الآن ما در یك شرایط استثنایی ما هستیم والا اگر ان شاءالله همهی دخترهای ما تحصیل كنند و همه در رشتههای خودشان متخصص بشوند كه این مرگ برآمریكایی هم كه امروز تو راه پیمایی گفتید اثر داشته باشد. چون مرگ بر آمریكا كه میگویید، آمریكا میخواهد شما متخصص نباشید و اگر شما نمرههای پارسالت بوده، امسال بشود خواست آمریكا هم این است كه توی ایران بی سواد باشند. ایران نیاز داشته باشد. شما باید خوب درس بخوانید متخصص بشوید. ان شاءالله به امید روزی كه فرهنگ و رشد زنهای ما به قدری باشد كه آن قدر تحصیل كرده و متخصص داشته باشیم كه خود زنها بتوانند كارهای سبك را انجام بدهند، بتوانند اختیاری باشند. بتوانند در محیط آرام باشند و نیاز به این بار مشكلات نداشته باشند. حرفهای امروز ما تمام شد. «والسلام علیكم و رحمة الله و بركاته»
نام کتاب : درس هایی از قرآن نویسنده : محسن قرائتی جلد : 1 صفحه : 1737