نام کتاب : درس هایی از قرآن نویسنده : محسن قرائتی جلد : 1 صفحه : 1877
بسم الله الرّحمن الرّحیم الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی
بینندهها بحث را در آستانه عید قربان تماشا میكنند یك مقداری راجع به این آیه میخواهیم صحبت كنیم (;وَنُنَزِّلُ مِنْ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ) (الإسراء/82) قرآن شفاست یعنی چه؟ دو تا مرض داریم یك مرض جسمی گوش و قلب و كلیه، مرضهای جسمی كه به بیمارستانها و پزشكان مراجعه میكنیم یك مرض روحی هم داریم امراض روحی مهمتر است خطر امراض روحی هم بیشتر است.
1- خطر بیماریهای روحی بیش از جسمی است
قرآن میفرماید كه دو رقم مرض داریم گاهی مرض روحی است گاهی جسمی امراض روحی مهمتر است زیرا: 1- دائمی است، دست و پای آدم كه درد میكند، گوش و چشم آدم كه درد میكند یك مدتی است بعد خوب میشود اما آدمی كه حسود است یك عمری حسود است آدم لجباز، آدم عقدهای، آدم كینهای، آدم بخیل، امراض روحی دائمی است. 2- مخفی است. 3- امراض مادر است، مادر صدها خلاف، یعنی كسی كه كینهای است همین كینه یك مرض است این كینه او را وادار میكند كه دست به هزار خلاف بزند چون كینهاش را دارد به او فحش میدهد غیبت او را میكند آبرویش را میبرد رسوایش میكند توطئه انجام میدهد میدزدد یعنی كینه یك مرض نیست كینه یك مرض مادر است كه این كینه. . . مثل شهوت كه یك غریزه است ولی میتواند مادر انواع گناهان بشود انگیزهای هم برای درمان آن نیست یعنی افراد به مرض جسمی كه میرسند سریع میروند دكتر اما كمتر كسی است كه برود خانــﺔ یكی از اولیای خدا بگوید آقا من چه كنم متكبر هستم روزی میلیونها آدم به پزشك مراجعه میكنند ولی روی كره زمین روزی صد نفر نیست كه مراجعه كند به یك ولی خدا بگوید آقا من یك همچین مرضی دارم حسودم. انگیزهای هم برای درمانش نیست این هم خیلی خطرناك است، انگیزهای هم برای درمان ندارد. 4- درمانش سختتر است، خیلی از دردها را با یك قرص و آمپول میشود ساكت كرد اما اینطور نیست كه یك آمپول حسد به كسی بزنند بعد از پنج دقیقه بگویند الحمدلله حسد تمام شد درمانش هم خیلی سخت هست. 5- دارویش هم همه جا نیست، دارو نایاب است. 6- پزشك آن فقط اولیاء خدا هستند اینطور نیست كه هر كس برود دوره ببیند تخصص و فوق تخصص.
2- تاكید قرآن بر خطر بیماریهای روحی
حالا این چیزهایی بود كه من به قلم آوردم ممكن است یك چیزهایی را هم شما فكر كنید و به ذهنتان بیاید یك آیه است كه من نصف آنرا میخوانم نصف دیگرش را شما بخوانید (;فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ) (البقرة/10) قرآن میفرماید قلب اینها مریض است مرض قلبی خیلی مهم است و ما وقتی دعا میكنیم میگوئیم خدایا مریض هایمان را شفا بده ولی شاید توی صد نفر یك نفر نگوید خدایا مرضهای قلبی ما را شفا بده یا اصلاً انگیزه نداریم كه دعا كنیم آن مرضها را هم پول میدهیم هم تجربه میگیریم هم مشورت میگیریم كه بهترین پزشك كیه، برای این مرضها انگیزه داریم و خودمان را به آب و آتش میزنیم برای اینكه خوب بشویم این مرضها را در حد اینكه دعا كنیم حالش را نداریم. اصلاً آدم به فكرش هم نمیافتد كه عجب، من یك همچین آدمی هستم آدم از خودش هم غافل است قرآن میفرماید «نَسُوا اللَّهَ» افرادی هستند خدا را فراموش میكنند بعد خدا میفرماید حالا كه شما من را فراموش كردی من هم یك كاری میكنم كه خودت خودت را فراموش كنی (;فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ) (الحشر/19) یكی از چوبهای خدا این است، چون خدا را فراموش كردند خدا هم یك كاری میكند كه این خودش را فراموش كند نمیداند جوانیاش كجا رفت، مخاش را در اختیار كی میگذارد، یك نوار كاست باشد هر صدایی روی آن ضبط نمیكند ولی مخاش را در اختیار هر صدایی میگذارد، راحت هر حرفی را روی نوار مغزش ضبط میكند، پولش را در اختیار هر كسی نمیگذارد ولی جوانیش را در اختیار هر كسی میگذارد، این خودش را فراموش كرده خیلی هم خطرناك است، مرض روحی مهم است، دائمی است، مخفی است، سرچشمه انواع گناهان است، انگیزهای برای درمان آن نیست، درمان آن سخت است، داروی آن همه جا نیست، این اهمیت مرضهای روحی است.
3- قرآن، مایــه درمان بیماریهای روحی
قرآن شفاست، یعنی اگر شفا میخواهید دنبال مكاتب شرق و غرب نروید(یك نسخه كمونیست پیچید در چین كه حالا بعد از چند سال درها باز شد گفتند نه این رقمی كه ما فكر كردهایم درست نیست بیایند افراد تجار سرمایه گذاری كنند یك نسخه اروپا پیچید یك نسخه آمریكا پیچید دنبال نسخههای دیگر نروید كشورهای دیگر مشكلاتشان بیشتر از شماست حرف میزنند توی همین مبارزه با سواد آموزی. . . بی سوادی، نهضت سواد آموزی من كشورهای زیادی توی دنیا رفتهام هفت هشت تا كشور بخاطر مسائل بی سوادی رفتهام كه ببینم آن كشورها مسئله را چه جوری حل كردهاند همینطور دروغ میگویند راحت دروغ میگویند، كشورهایی كه بی سواد ندارند چند كشوری بیشتر نیست آن هم كشورهایی هستند كه جمعیت آنها كمتر است به چهل و پنج تا كلمه میگویند سواد، بله اگر بگوئیم آقایان اگر دویست تا یك تومانی داشته باشد سرمایه دار است خوب همه مردم ایران سرمایه دار هستند ما میگوئیم دویست تومان پول سه تا سیب زمینی میشود اینرا دیگر ما دویست تومان را جزو سرمایه نمیدانیم مردم ایران همه ماشین دارند، بله اگر ماشین سلمانی است میشود گفت باید ببینیم شما سواد را چی میگویی سواد را صد و پنج كلمه میگویی خوب بله همه باسوادند بعد هم اجباری بوده پس ببینید كشورهایی كه بی سوادی را ریشه كن كردهاند تعریفشان از بی سوادی چند تا كلمه بوده است جمعیت آنها كم بوده، اجباری بوده، آخرش هم دروغ بوده، تا حدی بی سوادی را حل كردهاند غیر از كشورهای چند میلیونی ولی الان همه كشورها بی سواد دارند الان ما. . . میخواهم بگویم خبری نیست مثل مسئله اشتغال همه كشورها گرفتارند مسئله فتنهها، مسئله انتخابات، مسئله رشوه، مسئله اختلاس، یعنی) مرضهای قلبی متاسفانه همه جا هست فقط آنهایی كه درست و راست صاف حسینی درست مسلمانند. . . قرآن یك عده را میگوید (;أُوْلَئِكَ هُمْ الصَّادِقُونَ) (الحجرات/15) این راست میگوید آنهایی كه صادقانه دستشان را توی دست انبیاء گذاشتند راحت هستند وگرنه باقیها چه ادعای اسلام بكنند و چه نكنند اینها. . . قرآن میفرماید (;شِفَاءٌ لِمَا فِی الصُّدُورِ) (یونس/57) صدر یعنی چی؟ دین، قرآن مرضهای قلبی را حل میكند امام صادق(علیه السلام) فرمود(شفاء لما فی الصدور من الامراض و الخواطر و المشبهات الامور) یعنی خاطرههای بد. . . الان شما یك كسی را میبینید نسبت به او سوءظن دارید اسلام میگوید (;إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ) (الحجرات/12) شما حق ندارید سوءظن داشته باشید از یكسری از گناهان قبل از اینكه گرفتار بشوید. . . عاشقی یك مرض است كه آدم عاشق میشود، چشم چرانی، قرآن به زنهای پیغمبر میفرماید كه (;فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ) (الأحزاب/32) خانمهای پیغمبر با كرشمه حرف نزنید چرا؟ كسی كه در قلبش مرض است دنبال شما طمع میكند یعنی میآید عقب شما كه ببیند تو كی هستی، مردم دست از زن پیغمبر هم بر نمیدارند! نه، الحمدلله دخترهای من همه تحصیلكره و همه با احساس هستند بابا دخترهای تو خوب هستند مگر زنهای پیغمبر بد بودند؟ ولی جوان ول نمیكند، زن پیغمبر غیر از یكیشان یك عدهشان پیر بودند شوهرهای قبلی داشتند بچه داشتند، یعنی دست از زن پیغمبر هم. . . یعنی فكر نكن شما چون شخصیت مملكت هستی عاشق دخترت نمیشوند به دخترت نگاه نمیكنند نه من دادستان هستم، دادستان باش ممكن است بچهات را هم بدزدند اینطور نیست كه حالا شما چون وكیلی یا وزیری یا دادستانی یا خودت حزب اللهی هستی بچهات بیمه است ما از پیغمبر بهتر نداریم اما زن پیغمبر هم ممكن است در معرض. . .
4- مراعات احكام دینی در روابط اجتماعی
این هشداری است برای آقایانی كه خیلی دلشان به خودشان، خاطرشان به خودشان جمع است من یكوقتی اینرا توی تلویزیون گفتهام ولی طوری نیست كه تكرار كنم وارد اتاق یك مسئولی شدم یك خانم جوانی در را باز كرد(تا نگاهم به او افتاد دیدم خیلی زیباست) رفتم اتاق گفتم این محرم شماست؟ گفت نخیر، گفتم آخر تو در را بستهای با این خانم جوان زیبا، گفت ببین من حزب اللهی هستم گفتم معلوم میشود تو از امیرالمومنین مسلمانتر هستی چون به امام گفتند چرا به زنها سلام نمیكنی؟ پیغمبر سلام میكرد تو چرا سلام نمیكنی؟ فرمود پیغمبر سی سال سناش از من بزرگتر بود منِ علی جوان هستم، نگرانم سلام كنم آن خانم جوابی به من بدهد جواب آن خانم دل من را ببرد، حضرت امیر احتیاطاً سلام نمیكرد آنوقت تو در را میبندی میگویی من حزب اللهی هستم آخر اینها یكسری چیزهایی است كه. . . با اسم هم نمیشود كه مثلاً. . . این خطرها خطرهایی است كه آدم متوجه هم نمیشود گاهی هم. . . آنوقت پدر هم در میآورد خطر جسمی جان آدم را میگیرد خطر روحی دین آدم را میگیرد مثلا فرض كنید كه بنده بناست هفتاد سال عمر كنم شصت سالگی مریض میشوم اگر مراعات بهداشت و نسخههای پزشكیام را نكنم ده سال زودتر میمیرم این مرض ده سال از عمر من كم میكند اما برای كفر حدیث داریم(اكبر الداء الكفر) یعنی بالاترین مرض كفر است، كفر مرضی است كه اگر آدم معالجه نكند ابدیت و قیامت او را میگیرد این ده سال عمر من را گرفت(متاع الدنیا قلیل) دنیا كم است ولی این مرضها خیلی مهم است ولی ما مرض روحی داریم، نداریم، باید چكار كنیم؟
5- عید قربان، عید محرومان
یكی از دواهایش همین عبادت است اینكه میگویند عید قربان حالا در آستانه عید قربان هستیم عید بزرگی است بد نیست بدانیم كه عید در اسلام مساوی است با كمك به فقرا، عید فطر زكات فطریه، عید قربان گوشت قربانی، كسی هم پول ندارد گوسفند بخرد شریكی جمع بشوند یكی پنج تومان ده تومان بدهند ده نفری بیست نفری یك گوسفند بكشند و بدهند شریكی باشد ولی كار بشود عید قربان نقد میكند مكاتبی را كه میگوید گوشت خوردن درست نیست آخر بعضی از مكاتب میگویند كه گوشت خوردن درست نیست، عید قربان به حاجیها میگوید دین فقط این نیست كه بروی مكه مفاتیح دست بگیری و دعای عرفه بخوانی بله دیروز عید بود دعای عرفه بود روز دعا بود فردا صبح هم باید چاقو دست بگیری و خون بریزی دین میگوید یك دستت به مفاتیح یك دستت به چاقو آنهایی كه چاقو دستشان است مفاتیح دست نمیگیرند آنها پنجاه درصد دین دارند آنهایی كه. . . یعنی هم اسلحه، امام فرمود یك دست به قرآن یك دست به اسلحه این دین است امام حسین(علیه السلام) شب عاشورا هم نماز شب خواند هم شمشیرش را تیز كرد. عید قربان، كلمهی قربان یعنی قربـ? الی الله، عید قربان بود در یك استانی بودم خانه عالم آنجا سخنرانی داشتم یك روز تلفن زنگ زد یكی گفت آقا من میخواهم یك گوسفند قربانی كنم ببخشید توی تلفن بگو دعای قربانی چیه؟ گفتم دعای قربانی این است كه كبابی گوسفند را توی یخچال برای خودت قایم نكنی، آخر ما قربانی كه میكنیم قربان خودمان میشود سیراب و شیردان برای عصر، كله پاچهاش برای صبح، این ران برای شوهر خواهر، آن هم برای داماد، این برای خواهر، اصلاً چیزی قربان نشد قربان یعنی از خودت جدا كن نه یعنی خرج. . . مثل اینكه بنده بگویم قربـ? الی الله بعد پول را بردارم بگذارم توی كیسهام این قربان نشد عید قربان یعنی اگر گوسفند میكشید چشم هایتان را ببندید گوشت و دنبه را یك جور تقسیم كنید به همه یك كیلو و نیم، از كیلو كمتر و بیشتر همه را یك جور بدهید، كنار كوچه هم بایست هر كس میآید به او بده، اینرا بدهیم به او چون برایم آورد این را بدهیم به آن چون برایم نیاورد پس شما دارید خورده حسابهای خودت را تسویه میكنی اینرا پای خدا نگذار من یكوقت رفتم كنار رودخانهای وضو بگیریم آب رودخانه تمییز بود تا آب ریختم گفتمهای هایهای های! گفتم پس این برای خدا نیست اینهای های شد گفتم خدایا وضو نمیگیرم بگذار اولهای های بكنم هی آب ریختم گفتمهای های تمام كه شد گفتم حالا قربــ? الی الله حالا وضو میگیریم یعنی هدف را با خدا قاطی نكنید میشود آدم. . . میرود غسل جمعه كند میگویدهای های بدنش حال میآید، این قاطی میشود قربان یعنی چیزی را. . . قربــ? الی الله یعنی از خودت بیا بیرون. (از امام سؤال میكنند كه ما وقتی نیاز به حمام داریم و جُنب شدیم چرا یك یك قسمت بدن را نمیشوریم چرا باید همــﺔ بدن را بشوریم آخر در ادرار یك قسمت بدن را میشوریم اما در جنابت باید همه بدن را آب بكشیم امام فرمود برای اینكه(یخرج من تحت كل شعر) برای اینكه مسئلهی منی. . . منی از زیر هر موئی بیرون میآید این از زیر هر موئی، آقایان میگویند چون جنب شدن مربوط به اعصاب سمپاتیك است كه در همه بدن پخش است پس آب باید به همه بدن برسد خیلی خوب اینرا نوشتهاند ما هم گفتهایم، یك كسی گفت آقای قرائتی شما آخوندها ما را ول میكنید؟ خیلی خوب حالا ما جنب شدیم آب را به كل بدن میرسانیم شما كه ول نمیكنید میگوئید بگویید قربــ? الی الله این چیه؟ این كه دیگر كار به اعصاب سمپاتیك ندارد، گفتم ببین شما وقتی در شرایط خاص دلت جای دیگر بود كه جُنب شدی الان چون حواست جای دیگر بود كه جُنب شدی الان زیر دوش حواس و دلت را بده به خدا تا آن توجه به غیر خدا جبران بشود با توجه به خدا. . . قربانی یعنی تا حالا هر چی مال خودم بوده از این به بعد میخواهم. . .)
6- همه كارها برای تقرّب به خدا
بعضیها كل عمرشان را قربانی میكنند، عید قربان هم مربوط به عید قربان نیست شما تمام كارهایی را كه قربــ? الی الله انجام میدهی میشود كار قربانی ولذا قربانی را خدا فقط به گوسفند نگفته(الصلا? قربان كل تقی) نماز كه میخوانیم قربان است هر كار خیری كه رنگ الهی داشته باشد این عبادت است هر كس پول بیشتر دارد باید بیشتر بكُشد اینطور نیست كه یك آدم كاسب یك گوسفند بكشد یك كسی هم كه چِكهای پانصد میلیونی امضاء میكند آن هم عید قربان یك گوسفند بكشد قرآن میگوید «إِنَّا أَعْطَیْنَاكَ الْكَوْثَرَ فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ» الكوثر/1و2 نمیگوید(واذبح) چرا؟ برای اینكه به تو كوثر دادم كسی كه كوثر دارد دیگر بز و میش. . . كوثر غیر كثیر است، كثیر یعنی زیاد كوثر یعنی خیلی زیاد، وقتی به تو خیلی زیاد دادم تو هم «فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ» حالا كه من بیشترین نعمت را به تو دادم تو هم باید بزرگترین حیوانات را بكشی بنابراین حاجیها بیست سی تا گوسفند بكشند ده تا گوسفند بكشند باید قربــ? الی الله باشد اگر قربــ? الی الله نباشد آبگوشت آن گیر دارد. (مرضهای روحی، دو قبیله بودند یك قبیله شتری ذبح كرد. . . حالا(وانحر) نحر هم مهم است نحر یعنی سیخچه را بزن توی این گودی، ذبح یعنی با چاقو ببر، چرا شتر را گفته سیخچه بزن؟ این هم از حكمتهای الهی است دستورات الهی حكیمانه است میگوید اگر پول آب دادی زكات تو كم است اما اگر آب باران بوده زكاتت بیشتر است، اگر پول علف دادی گوسفندهایت پول زكات ندارند اما اگر مفت چریدند گوسفندهایت زكات دارد، اگر گردن باریك است ذبح اما گردن شتر. . . واقعاً اگر خواسته باشی مثل گوسفند شتر را بكشی هم پدر قصاب در میآید هم پدر شتر در میآید ولذا گفته است برای اینك او را راحت كنی این چالهای كه نزدیك قلبش است بزن كه هم زودتر به قلبش برسد و زودتر خون بیرون بیاید این خودش از دستورات. . . چون گردن شتر مثل تنه درخت است مگر میشود به این راحتی. . . پس ببینید ذبح آن حكیمانه است هر كس بیشتر دارد بیشتر بكُشد وقتی گوسفند كُشتیم همه را یك جور تقسیم كنیم به آنهایی هم كه نمیشناسیم بدهیم چون اگر بشناسیم) قرآن میگوید (;وَأَطْعِمُوا الْقَانِعَ وَالْمُعْتَرَّ) (الحج/36) به حاجیها میگوید وقتی گوسفند كُشتید هم بخورید هم به دیگران بدهید نمیگوید اگر میشناسی، اگر میشناسی نیست، آقا این آدم معلوم نیست چه جور آدمی است؟ به او بده بخورد، مگر میخواهی گزینش كنی؟ در كارهای قربانی گزینش نكنید (;وَأَمَّا السَّائِلَ فَلَا تَنْهَرْ) (الضحى/10) گزینش نكنید. یكی از افطاریهایی كه در سعودی خیلی قشنگ است این است كه ماه رمضان یك ظرف پلاستیك یك سفره پلاستیك میاندازند مقداری فرنی یا خرما. . . افطاری ساده هر كسی مینشیند اصلاً نمیداند كه بغل دستیاش كیه میگوید تفضل بفرما، همینطور ده بیست تا افطاری میدهد بدون گزینش ما گزینش میكنیم در كمك به فقرا گزینش نكنید البته یك جایی اولویت دارد (;فَلِلْوَالِدَیْنِ وَالْأَقْرَبِینَ) (البقرة/215) فامیل و اینها اولویت دارد اما از اینها كه گذشت دیگر قربانی نكنید قربانی قربــ? الی الله، اگر نداریم چند تا شریك شویم هر كس ندارد گوسفند بیشتری تو كه كوثر است بز و میش كافی نیست باید نحر كنید. می گوید وقتی ذبح میكنی باید بسم الله بگویی چرا؟ چیزی كه از یك كارخانه بیرون میآید مثل چرخ خیاطی، كولر، یخچال، كامیونِ آن آرم دارد پیچ گوشتیِ آن هم آرم دارد توی مهمانسرا و هتلهایی كه آدم میرود حتی نمكدانش هم آرم دارد یعنی چیزی كه از این كارخانه بیرون میآید. . . چیزی كه جزو اسلام میخواهد قرار بگیرد حتی گوسالــﺔ آن هم كه در چین و آلمان ذبح میشود باید قصاب آن بسم الله بگوید چون بناست كه آن سلول بدن شما بشود چیزی كه سلول بدن شما میشود حتی گوساله چینی و آلمانی آن هم باید با. . . یعنی كسی كه میآید این رنگ باید بخورد. . . بسم الله نگوئیم نمیشود گوشت آنرا خورد.
7- سابقه قربانی در طول تاریخ
قربانی كردن سابقه دارد حضرت آدم دو تا پسر داشت هابیل و قابیل (;قَرَّبَا قُرْبَانًا) (المائدة/27) سابقه قربانی مال اسلام نیست حتی بت پرستها كه گوسفند میكشتند میگفتند (;لِیُقَرِّبُونَا إِلَى اللَّهِ زُلْفَى) (الزمر/3) بت پرستیشان بخاطر قرب بود، افرادی مال خودشان را قربانی میكنند، افرادی جانشان را، مسئله وقف هم همینطور است اگر كسی بتواند چیزی را وقف كند این دائماً هر كس از این درخت، از این قنات، از این آب لوله كشی، از این مدرسه، از این كتابخانه، مسئله وقف یك صدقه جاریه است یك كاری قربـ? الی الله دائمی است یك كسی كه یك مدرسه میسازد. . . نصیحتها، افرادی ممكن است كه با. . . گاهی میگویند آقا ما كه پولی نداریم حرفهای آقای قرائتی مال تاجرها بود نه ما میتوانیم خیلی راحت هر كسی در شرایط خودش یك كاری بكند من هفته بسیج سخنرانی میكردم برای فرماندهان بسیج گفتم ما یك بسیج داریم بنام بسیج دانشجویی الان كه جنگ نیست دانشجو برود جبهه باید همیشه آماده باشیم چون دشمن داریم ولی الان كه جنگ نیست بسیج دانشجویی چه كند؟ همه فرماندهان هم بودند گفتم بسیج دانشجویی این است كه توی هر كوچه و خیابانی چهار تا بسیج دانشجوییها بیایند و بگویند ببین توی این خیابان چهل پنجاه تا بچه داریم كه از نظر علمی توی مدرسه عقب افتادهاند بیائید یك كلاسی درست كنیم به بچهها كمك علمی كنیم وقتی كمك علمی شد این تا آخر عمرش وامدار بسیج است پدر و مادرش هم. . . بسیج مساجد چه كند؟ بسیج مساجد كه پول ندارد چهار تا بچه حزب اللهی هستند پایگاه مقاومت، گفتم شما توی این محلهای كه مسجد شما در آن مستقر است چند تا پیرمرد و پیرزن پا شكسته و كمر خمیده هست اینها ده تا هستند صبح به صبح بسیج بیست تا نان بگیرد درِ خانهی اینها صبح به صبح دو تا نان داغ بدهد این تا آخر عمر دعا میكند اصلاً اگر بمیرد خانهاش را هم وقف بسیج میكند این پولها برمی گردد آقا مگر نوكرشم؟ پسرهایش دارند آمریكا درس میخوانند، من نان به او بدهم؟ آقا چكار به پسرش داری فعلاً خودش پیرمرد است و كسی را ندارد یك نان داغ بگیر و به او بده اینطور نیست كه وقتی میگویند قربانی برای آنهایی است كه پول دارند و گوسفند میخرند یك كسی دارد با ماشین میرود یك كسی را ببرد یك كسی خودكار دارد بدهد به بغل دستیاش یك كسی پول دارد وام بدهد به كسی، یك كسی آبرو دارد میتواند دلالی كند یك جوانی هست شما میشناسید كه جوان خوبی است اما كسی او را نمیشناسد برای دامادیش دلالی كن فلانی دخترهایی دارد كه كسی سراغ آنها نمیرود این دخترها را به جوانها معرفی كن به فامیلها معرفی كن تمام این كارها قربانی است قربانی معنایش این است كه هر كاری كه رنگ الهی داشته باشد میشود قربانی. نماز قربانی است، صدقه قربانی است، وقف قربانی است، كمك علمی قربانی است، بنابراین همه ما میتوانیم به كارهایمان رنگ الهی بدهیم اینكه قرآن میگوید (;الَّذِینَ هُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ دَائِمُونَ) (المعراج/23) دائماً در نمازند مگر اینكه فرشته هستند كه دائم در نمازند؟ میخواهد بگوید آنهایی كه وقتی نماز خواندند میرود یك مسجد توی جاده میسازد یك مسجد توی روستا میسازد جهاد سازندگی كه جاده را آسفالت میكند مسجد روستا را هم سفید بكند چون اگر جهاد بیاید جاده را درست كند ولی به مسجد بی اعتنایی كند خدایی ناكرده. . . ما باید كارهایمان را جوری كنیم كه خدایی ناكرده دنیا و آخرتمان به هم بخورد. توی قرآن صد و پانزده مرتبه كلمهی دنیا است صد و پانزده مرتبه هم كلمهی آخرت هست میخواهد بگوید كاری كنید كه چیزی را فدای چیزی نكنید نه دنیا را فدای آخرت كنید و نه آخرت را فدای دنیا كنید. شبها دو ساعت فیلم میبینی خوب دو ساعت هم مطالعه كن آقا ساعت شش میرود خانه تا ساعت یازده فیلم میبیند شش ساعت به تلویزیون نگاه میكند یك ربع مطالعه نمیكند سه ساعت با هر كس و ناكسی حرف میزند پنج دقیقه با خدا حرف نمیزند نماز میخواند اینها شرمندگی خواهد بود. خدایا تو را به حق محمد و آل محمد هر لحظه ما را به راه مستقیم هدایت بفرما. به ما ایمانی بده كه همه كارهایمان قربانی بشود یعنی، الی الله به همه كارهایمان رنگ الهی بدهیم. قلب آقا امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را از ما راضی بفرما. والسلام علیكم و رحمة اللَّه و بركاته
نام کتاب : درس هایی از قرآن نویسنده : محسن قرائتی جلد : 1 صفحه : 1877