نام کتاب : درس هایی از قرآن نویسنده : محسن قرائتی جلد : 1 صفحه : 189
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و علی اهل بیته و لعنه الله علی اعدائهم اجمعین بحث این جلسه مقداری راجع به ظلم میخواهیم صحبت کنیم موضوعاتی که در نظر گرفتهام 1-اهمیت و خطر ظلم و اقسام ظلم و نتیجه ظلم و کمک به ظالم راجع به اینها مطالبی را میخواهیم بگوییم چون ظلم بوده است و هنوز هم بعضی به بعضی ظلم میکنند در آینده هم ظلم خواهد بود وقتی میگوییم ظالم فقط مصادیقش را فرد اعلی نگیرید ما وقتی میگوییم ظلم میگوییم مثلا فلانی را میگوید نه تجاوز به حریم هوایی ظلم است ممکن است پروازهای کشوری بیاید در یک کشوری تجاوز به حریم هوایی بکند خوب شما هم که سیگار میکشی و بغل دستی ات اذیت میشود شماهم تجاوز به حریم هوایی میکنی منتهی درجهاش فرق میکند. دزد یک وقت تخم مرغ میدزدد یکوقت مرغ میدزدد یکوقت مرغداری میدزدد یکوقت کشتی آهن را توی دریا میدزدد یکوقت نفت کشوری را میدزدد وقتی بحث دزدی میشود نخ نخ اش کنیم هر کسی تطبیق کند با زندگی خودش که آیا به چه کسانی ظلم کرده و چه جوری باید جبران کند یک بحث هم داریم برای جبران ظلم.
نابودی و هلاکت، عاقبت ظالم در دنیا
پس موضوع بحث ظلم است در قرآن خیلی آیه برای ظلم داریم «الظلم فی الدنیا بوارٌ و فی الاخرة دمار» («بوار» یعنی نابودی این بوار همینطور که میگوییم بور میگویند فلانی بور شد شما نمیگویید؟ فلانی بور شد یعنی نابود شد) «و فی الاخرة دمار» دمار هم یعنی هلاکت دمار هم ما میگوییم – دماراز روزگارش در آمد «الظلم یزل القدم یسلب النعم یهلک الامم» ظلم قدمها را میلرزاند یعنی آدم ظالم قدمش میلرزد یعنی پایگاهی ندارد خودش هم میداند ظلم کرده هی از توی دل میترسد «الخائن الخائف» آدمی که یک غلطی کرده… مثل رانندهای که مثلا قاچاق بار کرده این خودش هم پشت فرمان از سایه خودش هم میترسد قدمش میلرزد «یسلب النعم» ظلم نعمتها را از بین میبرد اگر کسی ظلم کند خدا نعمت هایش را از او میگیرد امت هایی و حکومت هایی بخاطر ظلم نابود میشوند یعنی از نظر درونی اضطراب دارد از نظر بیرونی فردی نعمت هایش گرفته میشود از نظر حکومتی حکومت اش واژگون میشود. ظلم هم اثر روحی و روانی دارد هم اثر فردی دارد و هم اثر اجتماعی دارد.
خداوند، حامی مظلوم و مقابل ظالم
«من ظلم عبادالله کان الله خصمه دون عباده» اگر کسی به بنده خدا ظلم کند با خدا طرف است با بنده خدا طرف نیست ظلم کردی این هم نتوانست از خودش دفاع کند ولی طرف تو خداست حضرت امیر(علیه السلام) فرمود والله، واللهای که حضرت علی (علیه السلام) میگوید غیر از واللهای است که ما میگوییم ما سر یک چیزی جزیی میگوییم والله. گاهی 4 نفر والیبال بازی میکنند یکی میگوید توپ داخل خط بود یکی میگوید خارج خط والله داخل بود والله خارج بود به خدا، به ابوالفضل (علیه السلام) هر چه خدا و ابوالفضل (علیه السلام) است سر یک توپ خرج میکند این والله ما است ولی والله امیر المومنین (علیه السلام)… در یک ماجرایی به امام سجاد (علیه السلام) گفتند قسم بخور گفت قسم نمیخورم گفتند 400 درهم یا دینار باید بدهی گفت میدهم گفتند آقا چرا پول مفت میدهنی قسم بخور گفت عزت اسم خدا بیش از چهارصد درهم است ولو قسم من راست است من قسم راست هم نمیخورم من ترجیح میدهم پول بدهم نام مبارک خدا را یدک نکشم. امیرالمومنین (علیه السلام) فرمود والله قسم اگر دستهایم را غل کنند غل و زنجیر به دستم ببندند من را به زمینها بکشانند راضی ترم تا به یک بنده خدا ظلم کنم به زمینها بکشند نه برای یک متر و دو متر با غل و زنجیر امیرالمومنین (علیه السلام) را ببندند و به زمینهای توی کوچهها بکشند فرمود این برای من گواراتر از این است که به یک نفر ظلم کنم حتی به حیوان نباید ظلم کرد. (من بارها این حدیث را خواندهام که اگر حاجی ایی که زودتر از حاجیهای دیگر آمد مکه امضایش را قبول نکنید برای اینکه حاجی ایی که زود آمد مکه معلوم میشود اسب و شترش را تو راه دوانده و خسته کرده و کسی که حتی به حیوانش رحم نکند امضایش از اعتبار ساقط میشود به حیوان هم نمیشود ظلم کرد)
ظلم به حیوان، کیفر در آخرت
حضرت حیوانی را دید بار روی آن است صاحبش هم رفته جایی حضرت فرمود صاحب این حیوان خودش را برای قیامت آماده کند جواب باید بدهد حیوان بارش کردی باید برانی اش زیر بار نگه داشتهای و رفتهای اختلاط میکنی داریم که حیوان را جلوی حیوان ذبح نکنید چون حیوان شعور دارد و میفهمد که او سرش را دارند میبرند حیوان را جلوی حیوان ذبح نکنید داریم حیوان اگر خواب است سراغش نروید داریم وقتی میخواهید زکات بگیرید شتر را بین شتر و بچه شتر فاصله نینداز بچه شتر بی مادر نشود داریم وقتی میروید شیر بدوشید ناخن هایتان را بگیرید یکوقت ناخن تان پستان گاو را اذیت نکند داریم وقتی میروید شیر بدوشید یک مقدار شیر بگذار برای گوساله همهاش را ندوش (داریم که اگر حیوان آرام است زنگوله سرش نکن زنگوله صداش گوش حیوان را اذیت میکند منگوله سرش کن منگوله میدانید که از این چیزهایی است که با پشم و اینها… اگرچموش است زنگوله اگر رام است منگوله. داریم که اگر قاضی کفشش تنگ است قضاوت نکند چون ممکن است فشاری که به پایش میآید در قضاوتش اثر بگذارد ظلم بشود داریم اگر قاضی ادرار دارد قضاوت نکند ممکن است ادرارش در قضاوتش ظلم بشود چه دینی داریم ما چی چی هستیم ما دین چی چیه؟) خیلی سخت است چقدر ظلم کردهایم خدا میداند.
عدم رعایت حقوق اجتماعی، ظلم به جامعه
اصلا لذت میبرد سوار موتور شده لوله موتورش خیابان را پر دود میکند هه هه میخندد اصلا کیف میکند که این موتور منحصر به فرد است که وقتی میرود دودش همه خیابان را میگیرد. هر دودی که حلق کسی برود آقای موتورسوار ماشین هایی که اگزوزش خراب است ماشین هایی که خرابند و هوا را کثیف میکند راننده ماشین و مالک ماشین روز قیامت باید جواب بدهند آبگرمکن شما درست نمیکنی دودهاش میرود خانه همسایه، باید جواب بدهی تمام کسانی که برای عمه و مادر و پدر و مادرشان فاتحه میگیرند و بلندگوی مسجد… تمام منبرهایی که بلندگوی مسجدش و بلندگوی سخنرانی اش مردم را اذیت میکند این واعظ باید روز قیامت جواب بدهد آقا تو توی مسجد میخواستی موعظه بگویی بنده هم توی خانهام میخواستم بخوابم تو چه حقی داشتی با موعظه من را از خواب بیدار کردی هیچ منبری حق ندارد بلندگویش همسایه را اذیت کند فقط یک جا حق دادزدن داریم و آن هم اذان است این هم تازه اگر خوش صدا نباشد حق ندارد اذان بگوید خوش صدا 2 دقیقه اذان بگوییم مردم از خواب بیدار شدند طوری نیست اصلا شهر اسلامی علامتش این است مردم با الله اکبر از خواب بیدار شوند این افتخار شهرمان است منتهی اذان چقدر طول بکشد 3 دقیقه 4 دقیقه اذان قابل تحمل است ولی یک ساعت و نیم ساعت و دو ساعت و نیم سخنرانی قابل تحمل نیست. بلندگو، بوق، اگزوز، دودکش حمام، دوبله پارک کردن، آشغال ریختن توی جوی. چقدر ما ظلم میکنیم. «من ظلم قصم، عمره» اگر کسی ظلم کند عمرش شکسته میشود آدم ظالم عمر طولانی ندارد «الظلم فی الدنیا هو الظلمات فی الاخرة» کسی که در دنیا ظلم کند در آخرت در ظلمات است.
ظلم به مردم، چه کافر چه مسلمان، کیفر دارد
«اتقوا دعوة المظلوم و ان کان کافرا» (2) اگر به کافر هم ظلم کردی نفرینت کرد نفرین او مستجاب میشود الله اکبر اگر به کافر ظلم کردی ظلم به کافر هم بترسید برای اینکه آه کافر هم مسلمان را میگیرد (انفذ السهام دعوة المظلوم) از سرنیزه تیزتر چیست؟ نفرین مظلوم الله اکبر از سرنیزه تیزتر چیست؟ نفرین مظلوم. نتیجه ظلم چیه؟ بسم الله هلاکت قرآن زیاد داریم «اخذناهم اهلکنا القرون من قبلکم لماظلموا» اهلکنا هلاک کردیم «لماظلموا» چون ظلم کردند هلاک کردیم. اگر کسی ظلم کند شفاعت هم شامل حالش نمیشود حضرت نوح (علیه السلام) رفت شفاعت پسرش را بکند گفت خدایا پسرم… فرمود هیچی نگو پسرت ظالم است ظالم که شد شفاعت هم شامل حالش نمیشود «لاتخاطبنی» یعنی مرا مخاطب قرار نده اصلا حرفش را نزن اینکه ما بیائیم ظلم کنیم خیلی راحت تریاک میآورد میبرد جوانها را نابود میشود ظهر عاشورا همچین سینه میزند که خود امام حسین (علیه السلام) هم باشد اینطور سینه نمیزند ولی قاچاقچی است. قشنگ تریاک میفروشد جوانهای مردم را نابود میکند مال مردم را دود میکند ولی خوب. ظالم، مشمول شفاعت نمیشود خدا به پیغمبر میگوید شفاعت… این نوح! نوح (علیه السلام) خیلی عزیز است خدا سلامی که به نوح (علیه السلام) میکند به هیچ پیغمبری نمیکند خداوند توی قرآن، خدا به همه پیغمبرها یعنی به خیلی پیغمبرها سلام میکند یعنی میگوید «سلام علی ابراهیم» «سلام علی موسی و هارون» اما به نوح (علیه السلام) که سلام میکند میگوید «سلام علی نوح» بعد میگوید «فی العالمین» یعنی سلام به حضرت نوح (علیه السلام) پررنگتر است از سلام به باقی… در عین میگوید با اینکه خدا به تو سلام میکند اما راجع به آقازاده چیزی نفرمائید اینجا آقازادگی نیست مثل باقیها غرق بشود. (صلوات بفرستید) پسر نوح (علیه السلام) هرچه نوح (علیه السلام) گفت بابا ایمان بیاور گفت ایمان نمیآورم گفت خدا بنا دارد غرقت کند گفت من! چی چی میگویی غرق میشوم؟ پس این کوهها چیه؟ این کوه است من تا ببینم غرق میشوم «ساوی الی جبل» میروم سر قله کوه که غرق نشوم گفت بابا اگر قهر خدا بیاید کوه هم نجات نمیدهد این آیهاش اینست عربی بخوانم با عربی هم آشنا هستید «آوی، ماوی» یعنی خانه (سین) یعنی در آینده «ماوی» میگیرم «الی» به سوی «جبل» من میروم سرکوه «یعصمنی» این آیه قرآن است معصوم میکند من را میگویند فلانی معصوم است یعنی محفوظ است یعنی گناه نمیکند میروم سر کوه، کوه من را حفظ میکند. یک خاطره یادم آمد برایتان بگویم قدیم که لوله کشی نبود توی محلهها چاه آب بود هر چاه آبی مقداری از محله را آب میداد منطقه شهر چیز… خیابان ری و کوچه شترداران اینجا آب به آن نمیرسید چون آخرین کوچه بود آبها یا گل و آشغال میرفت توی کوچه شترداران یک روحانی بود روضه خوان بود گفتند تو محرم میروی خانه ناصرالدین شاه روضه بخوانی از ناصرالدین شاه بخواه که یک چاه آب توی محله خودمان بزند که ما هم آب تمیز داشته باشیم همیشه آب، آخر آب محلههای دیگر میآید ماخودمان چاه آب داشته باشیم گفت انشاءالله امروز یک کاری میکنم این روضه خوان رفت روی منبر و ناصرالدین شاه هم نشسته ظهر عاشورا روضه خواند شروع کرد سوره نوح (علیه السلام) را گفت نوح (علیه السلام) به پسرش گفت ایمان بیاور غرق میشوی گفت من غرق نمیشوم میروم آسیا نوح (علیه السلام) هم گفت آسیا را هم آب میگیرد گفت میروم ایران نوح (علیه السلام) گفت ایران را هم آب میگیرد گفت میروم تهران نوح (علیه السلام) گفت تهران را هم آب میگیرد گفت میروم کوچه شترداران!! نوح (علیه السلام) هیچی نگفت یعنی خاطرش جمع شد که اگر همه دنیا آب به آن برسد به کوچه شترداران نمیرسد بعد گفت ما خلاصه وضع کوچه مان آب به آن نمیرسد حتی آنجایی هم که همه جا آب باشد آب به ما نمیرسد هیچی، یک چاه آب گرفت خلاصه، امان از آخوند اگر بخواهد یک کاری را بکند؛ از نوح آوردش تا کوچه شترداران البته هنر است همه آخوندها اینطور نیستند. حالا… آشپز اگر آشپز خوبی باشد از پوست پرتقال هم مربا درست میکند به ادنی مناسبت میتواند. دارم ظلم را میگویم اگر کسی ظالم باشد شفاعت پیغمبر اولوالعزم، نوح (علیه السلام) پیغمبر اولوالعزم است توی 124 هزار پیغمبر 5 تا اولوالعزم است نوح (علیه السلام) اولین پیغمبر اولوالعزم است این هم شفاعت در مقابل پسرش خیلی مهم است اولین پیغمبر اولوالعزم که شفاعت برای پسرش میکند مستجاب نمیشود برای اینکه پسرش (با هم بگوئید) میگوید: «لاتخاطبنی فی الذین ظلموا». یک آیه داریم میفرماید «و سیعلم الذین ظلموا» این «سیعلم» یعنی به تو خواهم گفت این به تو خواهم گفت خیلی حرف توی آن هست آخر یکوقت میگوید فردا برو یک سیلی به تو میزنند فردا زندانت میکنند فردا اعدامت میکنند معلوم است سیلی یا اعدام یا چیه اما یکوقت میگوید برو فردا به تو میگویم این به تو میگویم خیلی حرف توی آن هست چون آدم نمیداند چی چیه. غیبت هم همینطور است گاهی آدم میگوید فلانی فلان عیب را دارد خوب معلوم میشود غیبتش چیه یک عیب کسی را بگویی آدم معلوم است غیبتش را گفتی معلوم شد چیه اما یکوقت میگویی فلانی هو!!! بگذار دهانم روی هم باشد غیبت نکنیم اه! این بدتر از صدتا غیبت است چون اگر میگفتی کچل است کور است بی سواد است خل است حریص است ترسو است خوب ما میفهمیدیم یک عیب دارد اما این فوتی که کردی توی این فوت همه چیز بود سکوتهایی هست که این سکوتها ویتامین صد تا فریاد و نعره دارد «سیعلم» به تو خواهم گفت چیه.
نیکوکاران، معاف از بازخواست
«انما السبیل علی الذین یظلمون» آدم اگر ظالم باشد توبیخ دارد آدم اگر نیکوکار باشد کاریش ندارند «و ماعلی المحسنین من سبیل» قرآن میگوید محسن به او راهی نیست یعنی چه؟ بنده میخواهم بروم میبینم یک بچه نشسته وسط کوچه میترسم موتوری به او بخورد ماشین به او بخورد دست بچه را میگیرم میگویم بیاآقاجان! کنار دیوار او را مینشانم خوب نیتام خیر بوده حالا تصادفا از دیوار یک عقرب میآید بچه را میگزد اینجا من باید جریمه بدهم؟ نه خیر من نیکوکار بودهام چون قصدم نیکویی بوده شما نمیتوانی از من تاوان بگیری قرآن میگوید« ما علی المحسنین من سبیل» یعنی آدمی که محسن است هدفش خیربوده گرچه دسته گلی هم آب بده نباید تاوان بدهند چون هدفش خیر بوده پیرزنی، پیرمردی باری را میگیرد میدانم نمیتواند بکشد میگویم آقا به من بده تا میروم از او بگیرم تصادفا پای خودم را میگذارم روی پوست خیار تق میافتی همه بارش مثلا یا میریزد یا میشکند این نمیتواند بگوید آقا تو بار من را گرفتی از بین بردی باباجان من میخواستم خدمت کنم اگر کسی هدفش خدمت باشد ولو دسته گلی هم آب بدهد طوری نیست غرضش خدمت باشد ما خیال کردیم این آدم خوبی است به او رأی دادیم پوچ درآمد تو گناهی نکردهای چون وقتی رفتی پای صندوق غرضت خدمت بوده حالا بد در آمده که هیچی. رفته چک بگیرد جیب اش را زدهاند بابا غرضم خیر بود البته (این «ما علی المحسنین من سبیل» الحمدالله ورافتاد. توی کشور ما این نبود) توی کشور ما آدم خیرخواه هم گیر میافتاد یک کسی افتاده توی خیابان آدم میبردش توی بیمارستان، بیمارستان هم مچ همین را میگرفت میگفت بابا من نزدمش یک موتوری زد فرار کرد من دلم سوخت آوردمش میگفتند نه تو همگیر هستی یعنی اینجا هر کسی هم میخواست خیری را برساند… میرفت ثواب بکند کباب میشد ولی مثل اینکه الحمد لله قانونش حذف شد الحمد لله. چند وقت پیش که اینطور بود چون یک کسی افتاده بود من گفتم ببریم بیمارستان گفت خودت گیر میافتی گفتیم چیه؟ گفت قانون است. خوب، یک قانون هایی است که آدم تعجب میکند یکوقتی قانون گذاشته بودند مال صنف بود یا مال شهرداری بود یا نمیدانم مال کجا بود یک قانون خیلی عجیب و غریب بود که آرایشگاهیها روزهای جمعه تعطیل کنند اه… الان هم هست؟ یعنی از این قانون بدتر هم میشود باشد بابا هر کسی بچهاش را روز جمعه میبرد حمام میبرد سلمانی میبرد آرایشگاهی آخر اینهایی که بچه دارند روز جمعه میرسد که بچهاش را ببرد آرایشگاهی ببرد… میگوید نه مثل اینکه بگویید روضه خوانها روز عاشورا تعطیل کنند آخر این چه قانونی است وقت آرایشگاهی روز جمعه است آخر این چه قانونی است ما هنوز از این قانونها را داریم متاسفانه خوب.
دوری از ظلم، شرط رهبری الهی
ظالم به درد رهبری نمیخورد حضرت ابراهیم (علیه السلام) وقتی امام شد گفت خدایا نسلام هم امام باشد فرمود این خبرها نیست «لاینال عهدی الظالمین» این امامت و رهبری عهد الهی است این عهد الهی به آدم ظالم، «لاینال» نایل نمیشود ظالم نباید رهبر بشود حالا ظلم چیه؟ ما فکر میکنیم ظلم بزن بکش است نه تحقیر هم ظلم است. آمدند گفتند یا رسول الله یک مشت گدا دور تو هستند ما آدمهای درجه یک این گداها را بیرون کن ما بیاییم خدا گفت اگر گداها را بیرون کنی ظالم هستی «فتطر دهم فتکون من الظالمین» به چه دلیل یکی کت و شلوارش شیک… ما الان توی مجلسهای روضه مان هم هست توی مجالس روضه امام حسین (علیه السلام) اینطور هست که اگر چهار تا سوپردولوکس یا پولدار وارد شد رئیس هیئت میآید میگوید بعضی رئیس هیئتها میآید میگوید بلند شوید بروید بیرون بروید بیرون این بچهها و فقیرها را بیرون میکند شخصیتها را مینشاند فکر میکنند که اینجا بانک است که هر کس پولدار است باید چای پررنگ بخورد حسینیه است بانک نیست ما برخوردمان با حسینیه مثل برخورد با بانک است اینطور نباید باشد اینهایی که میگویم متن وحی است خواب نیست من تقاضا کردم از منبریها در تهران جلسهای بود گفتم تو را به 124 هزار پیغمبر (علیهما السلام) خواب نگویید الا، گاهی خواب بگویید طوری نیست چون خوابها یا دروغ است یا راست است تازه اگر خوابها راست باشد یک هفتادم وحی است این وحی خالی است همهاش وحی است چرا ما چیزی که صددرصدش وحی است بگذاریم زمین، خواب نقل کنیم که اگر راست بگویید یک هفتادم است کدام بازاری یک جنسی را که همه مشتریها سود میدهند رها میکند میرود جنسی میخرد که هر 70 مشتری یکی اش سود دارد عقل میگوید نمیگویم اصلش خواب نباشد ولی حساب کنیم… در این قرآن سه تا خواب نقل شده توی 6، 7 هزار آیه به حد ضرورت بعضی منبرها از اول تا آخرش، بدنهاش خواب است بعضی مداحها از اول… حالا چه خوابهای چرند وپرندی من به مسئولین فرهنگی کشور گفتم شعرهای مداحها را چک کنید روضهها را چک کنید والله به خدا بعضی هایش دروغ است (خواب دید کسی را بردهاند جهنم فقط دست و سینهاش سالم است همه بدنش را سوزاندهاند جز دست و سینهاش گفتم چرا؟ گفت برای اینکه این برای امام حسین (علیه السلام) سینه زده خوب وقتی همه میسوزد دست هم بسوزد حالا… حالا این چه خدمتی است که به من کردهای که… آخر اگر امام حسین (علیه السلام) شفاعت میکند فقط رحم اش برای خودش است آنجایی که من برای او سینه زدهام خوب پایم هم بسوزد که من میسوزم ببینید آخر چرند وپرند از سروته خواب پیداست.) ما باید تبلیغاتمان کنترل بشود بابا گوشت گاو اگر جنون گاوی داشته باشد هیچ کشوری نمیخورد و ما اگر حرفهای چرندوپرندی نقل کنیم چه بنویسیم چه بگوییم در هر لباسی باشیم حرف غیرمغزدار بزنیم رئیس ظالم ما هستیم خدا به دزد به چاقوکش به قاتل میگوید ظالم ولی کسی که با فکر مردم بازی کند نمیگوید ظالم میگوید«اظلم» یعنی ظلمش از همه بیشتر است مثل اینکه میگوییم فلانی اعلم است یعنی علمش از همه بیشتر است «اظلم» ب کسی است که با فکر مردم بازی کند اگر فیلمی با فکر مردم بازی میکند شعری با فکر مردم بازی میکند سخنرانی که با فکر… «و من اظلم ممن افتری علی الله» «ومن اظلم ممن منع مساجد الله» اگر فقرا را بیرون کنی ظالمی یکی از مصادیق ظلم همین است بزرگ به تو سلام میکند جواب میدهی بچه به تو سلام میکند جواب نمیدهی توی هیئت غذا میدهند به بزرگها غذا میدهند به بچهها غذا نمی دهند میگویند غذا تمام شد بروید خانه تان اه… حاج آقا آدم محترمی است قابلمه آورد حاج آقا… اما اگر چهارتا فقیر قابلمه آوردند برو! میخواهی بیا اینجا بخور اینجا قابلمهای نیست همینکه میگوید قابلمهای نیست برای افرادی قابلمه را پر کرده به فقیر که رسید میگوید قابلمهای نیست طرد افراد فقیر ظلم است. خدایا خیلی ظلم کردهایم تو خودت می دانی چقدر ظلم کردهایم خودت میدانی چقدر ظلم کردهایم چقدر افرادی را تحقیر کردهایم چقدر افرادی را… اصلا گاهی وقتها من میآیم توی مجلس پا از روی دوش همه بر میدارم که بروم آنجا بنشینم خوب ظلم است هر جا، جا هست بنشین به چه دلیل پا از روی دوش مردم برمی داری ظلم به مردم میکنی چه خبره میخواهی آنجا بنشینی گاهی وقتها میدانیم جا تنگ است چهارزانو مینشینیم بابا آخر جمع کن خودت را جا نیست ظلم است ظلم میکنیم خدایا تو را به حق محمدوآل محمد(صلی الله علیه وآله) همه ما را از همه رشتههای ظلم دور بدار. هرچه تا حالا ظلم کردهایم هر چه قابل توبه است توفیق توبه هر چه طرفها مردهاند که به آنها ظلم کردهایم ولی از دنیا رفتهاند خدایا آنهایی که مظلوم ما بودهاند از دنیا رفتهاند آنها را ببخش و بیامرز. یک ایمانی به ما بده که از این به بعد این بن عمرمان را دیگر ظلم نکنیم عرض کردم ظلم یکوقت ظلم بزرگ است یکوقت ظلم جزیی همه نقش هایش خطرناک است. «والسلام و علیکم و رحمه الله»
نام کتاب : درس هایی از قرآن نویسنده : محسن قرائتی جلد : 1 صفحه : 189