responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : درس هایی از قرآن نویسنده : محسن قرائتی    جلد : 1  صفحه : 2149
بسم الله الرّحمن الرّحیم

از اینجا سلامی به نجف و كوفه بدهیم(السلام علیك یا اباالحسن یا امیر المومنین یا اول مظلوم و رحمه الله و بركاته)
بیننده‌ها بحث را شب نوزدهم ماه رمضان می‌بینند بمناسبت ضربت خوردن من مقداری را جع به این كلام آقا صحبت كنم معمولاً انسان عصاره عمرش را در سخنرانی‌ها راهپیمایی‌های قطعنامه هست یعنی خلاصه این حركت. . . هدف ما چی بود، كتابهایی نوشته شده آخرین كلماتی كه بزرگان گفته‌اند و از دنیا رفته‌اند چون كلمــﺔ آخری كه انسان می‌گوید این عصاره عمرش است یعنی قطعنامه كل عمرش است امام علی شصت و سه سال عمر كرد وقتی ضربت خورد فرمود(فزت و رب الكعبه).

1- آخرین كلام امام علــی(ع) در محراب عبادت

 ما موضوع بحث امسالمان این بود قرآن و امیر المومنین و اهل بیت یكی از كلماتی كه حضرت گفت فرمود(فزت و رب الكعبه) ترجمه‌اش را بلد هستید به پروردگار كعبه رستگار شدم(فزت) از فوز است، فوز یعنی رستگاری مثل فلاح، حی علی الفلاح یعنی بشتابید به سمت رستگاری پس فوز و فلاح تقریباً یك معنا دارد یعنی رستگاری. عربها به كشاورز می‌گویند فلاح چون كشاورز مقدمات رستن دانه را فراهم می‌كند یك دانه كه زیر خاك است خاك روی آن هست این دانه وقتی می‌رود زیر خاك برای رستن سه تا حركت می‌كند یكی ریشه هایش را عمیق می‌كند در دل زمین یكی مزاحم را كنار می‌كند ذرات آب را یكی مواد غذایی زمین را به نفع خودش جذب می‌كند تا می‌گویند(فلح) فلاح، یعنی رست برای رستن سه چیز لازم است ریشه‌ها بند بشود دشمن دفع بشود مواد غذایی جذب بشود.
امام علی می‌فرماید(فزت) ریشه‌های اعتقادی من بند شد حالا من راجع به فوز آیاتی را دارم می‌گوید (;مَنْ یُطِعْ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِیمًا) (الأحزاب/71) كسی كه مطیع خدا و رسول باشد. . . وقتی می‌گوید(فزت) یعنی من مطیع خدا بودم مطیع رسول بودم چون مطیع بودم. . . این فاز همان(فزت) است رستگار شدم چون مطیع خدا و رسول خدا بودم.

2- رضایت خالق و مخلوق از یكدیگر

(;رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ) (المائدة/119) خدا از اینها راضی است آنها هم از خدا راضی هستند بعد می‌فرماید اینست معنای فوز عظیم، امام علی كه می‌فرماید فزت یعنی از گروهی هستم كه هم خدا از من راضی است و هم من از خدا راضی هستم. اگر آنها از خدا راضی شدند و خدا هم از آنها راضی شد این فوز است. حضرت امیر كه می‌فرماید فزت یعنی شصت و سه سال عمر كردم خدا از من راضی است من هم از خدا راضی‌ام خیلی مهم است. آیات زیادی داریم قرآن می‌فرماید «یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ» در جبهه‌ها می‌جنگند «فَیَقْتُلُونَ وَیُقْتَلُونَ» هم دشمن خدا را می‌كشند هم خودشان شهید می‌شوند بعد می‌فرماید (;وَذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ) (التوبة/111) رستگاری به این است كه دشمن خدا را بكشی در راه خدا شهید بشوی قرآن می‌فرماید كه (;وَمَنْ تَقِی السَّیِّئَاتِ یَوْمَئِذٍ فَقَدْ رَحِمْتَهُ وَذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ) (غافر/9) هر كس تقوا داشته باشد این فوز است پس وقتی می‌گوید فزت یعنی من تقوا داشتم آیات زیادی راجع به فوز هست كه حالا من همه را نمی‌خواهم بگویم (;إِنِّی جَزَیْتُهُمْ الْیَوْمَ بِمَا صَبَرُوا أَنَّهُمْ هُمْ الْفَائِزُونَ) (المؤمنون/111) آنهایی كه صبر كردند اهل فوز هستند وقتی می‌گوید(فزت) یعنی خدایا من در همه سختی‌ها صبر كردم.
من یكوقت حساب كردم هجده كمال در قرآن است كه خدا به این هجده كمال می‌گوید فوز وقتی حضرت علی(علیه السلام) می‌گوید(فزت) یعنی از تمام این هجده پلــــﺔ كمال بالا رفتم این كلمه(فزت و رب الكعبه) یك چیز ساده نیست كه به خدای كعبه رستگار شدم. مثل كسی كه می‌گوید پسرم را داماد كردم یك كلمه است ولی داماد كردن پسر خیلی بار دارد یا دخترم را به خانه بخت فرستادم یك كلمه می‌گوید اما پدر و مادر چقدر زجر كشیدند تا این برای خواستگاری و بله بران و عقد و عروسی و تهیه جهاز و وام و قسط یعنی یك كلمه می‌گوید كه دخترم رفت خانه شوهر اما این كلمه خیلی بار دارد یك كلمه آدم می‌گوید من مدرك دانشگاهی‌ام را گرفتم اما طرف چقدر زجر كشیده تا این مدرك را گرفته حضرت امیر یك كلمه گفت رستگار شدم یعنی از هجده كمال بالا رفتم برای شادی روحش صلواتی بفرستید.
یكی از آیاتی كه درباره قرآن و اهل بیت است اینست (;وَمِنْ النَّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاةِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ) (البقرة/207) اینرا دیگر همه ایرانی‌ها می‌دانند سنی می‌داند شیعه هم می‌داند تنها كسی كه جای پیغمبر خوابید حضرت علی بود این آیه هم در‌شان ایشان است چون مردم می‌دانند من دیگر روی این تكیه نمی‌كنم.

3- امام علی(ع)، پیشوای مومنان در قیامت

 «یَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ» روز قیامت هر دسته مردم را می‌گوییم به همراه رهبرتان بیایید در روایات می‌خوانیم كه پیغمبر با یك دسته امیرالمومنین با دسته خودش امام حسن و امام حیسن هر كدام با قوم خودشان و همینطور. . . (فقال المسلمون یا رسول الله) مسلمانها به پیغمبر گفتند(ألست امام الناس كلهم اجمعین) مگر تو امام همه نیستی فرمود بله من رسول همه هستم(و لكن سیكون من بعدی ائمــ? علی الناس من الله من اهل بیتی) بعد از من امامانی از طرف خدا بعد از من هستند كه(یقومون فی الناس فیكذبون و یظلمهم ائمــ? الكفر و الضلال و اشیاعهم) بعد از من رهبران معصومی می‌آیند اهل بیت من می‌آیند كه مردم اینها را اذیت می‌كنند به این اهل بیت ظلم می‌كنند اینها را می‌كشند(فمن والاهم و اتبعهم و صدقهم فهو منی) هر كه اهل بیت را دوست داشته باشد تصدیق كند گوش به حرفشان بدهد آن از من است(و معی) در قیامت با من است(و سیلقانی) در قیامت من را ملاقات می‌كند(الا و من ظلمهم) آگاه باشید كسی ظلم كند به اهل بیت(و كذبهم) اهل بیت را تكذیب كند(فلیس منی) او مسلمان نیست(و لا معی) با من نیست(و انا منه برئ) من از او بیزارم.
دعوت می‌كنیم هر امامی با گروهش خوشا به حال ما اماممان علی بن ابی طالب است افتخار كنیم آیه‌ای دیگر (;َاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا) (آل عمران/103) به ریسمان الهی چنگ بزنید شخصی از رسول اكرم پرسید(فما هذا الحبل الذی امرنا الله بالاعتصام به) آن ریسمان كه خدا گفته(واعتصموا) به ریسمان خدا چنگ بزنید آن ریسمان چیه؟ (فاطرق رسول الله ملیا) پیغمبر یك كمی سرش را پائین انداختند(ثم رفع رأسه) بعد سرشان را برداشتند(فاشار بیده الی علی) با دستش اشاره كرد به حبل الله علی بن ابی طالب(و قال هذا حبل الله) ریسمان خدا علی است(من تمسك به) هر كه به علی متمسك شود(عصم فی الدنیا و لم یضل فی آخرته) در دنیا و در آخرت خیر می‌بیند و حفظ می‌شود.

4- امام علی(ع) آماده برای شهادت در راه خدا

ماه رمضان است هر چی قرآن بخوانیم بهتر است بحث امسال ماه رمضان روی قرآن و اهل بیت بود «مِنْ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ» بعضی از مومنین صادقانه با آنچه كه با خدا عهد بسته‌اند عمل كردند افرادی با خدا پیمان بستند عمل كردند به پیمانشان «فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ» یك عده‌شان رفتند «وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ» بعضی‌ها منتظرند (;وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا) (الأحزاب/23) هیج تغییر ایدئولوژی، تغییر سلیقه، ندادند ثابت قدم ماندند امیرالمومنین فرمود من و عموی من حمزه كه عموی پیغمبر هم می‌شود و جعفر طیار برادرم ما سه نفر با خدا و رسول خدا پیمان وفا بستیم حمزه در احد شهید شد جعفر در جنگ موته شهید شد(و انا منتظر) اینكه قرآن می‌فرماید «وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ» بعضی منتظر هستند آن من هستم كه منتظر سرنوشت هستم و «وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا» تغییر ندادم. این خیلی مهم است روی این كلمه چند لحظه صحبت كنم.

5- انقلابی بودن مهم نیست، انقلابی ماندن مهم است

«وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا» انقلابی بودن مهم نیست انقلابی ماندن مهم است مسجد آمدن مهم نیست ادامه مسجد مهم است كمك به فقرا مهم است اما مهمتر از كمك به فقرا ادامــﺔ كمك است «وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا» یعنی اینها ذره‌ای تغییر ندادند خودشان را، اینطور نیست كه اگر چیزی گیر او بیاید بگوید زنده باد همینكه چیزی گیرش نیامد كنار بنشیند اگر رأی آورد انقلابی بشود اگر رأی نیاورد و مجلس نرفت عقده‌ای بشود. مثل امام حسین(علیه السلام) كه روی دوش پیغمبر گفت راضی‌ام زیر سم اسب هم گفت راضی‌ام اینطور نیست كه اگر توی این هیئت رئیس شد هیئت ابوالفضل خوب است اگر مردم گفتند رئیس كسی دیگر قهر كند و برود ما گاهی وقتها سر یك چای سر یك یاالله بفرما سر یك چیز جزئی كه به او غذا دادند من گفتم این غذا را بخورید من گفتم این كار را بكنید سر مسائل خانواده. . . قرآن وقتی می‌خواهد از ابراهیم تعریف كند می‌گوید (;وَإِبْرَاهِیمَ الَّذِی وَفَّى) (النجم/37) كسی بود كه وفادار بود جان می‌خواستیم توی آتش بیندازید بچه‌ات را می‌خواهم كارد می‌گذارم روی گلویت زن و بچه‌ات را توی بیابانهای مكه بگذار چشم، هر چی گفت بگذار می‌گذارم ما گاهی وقتها در یك چیزی كم می‌آوریم بعضی در حرف كم می‌آورند ایمان به خدا دارد اما در حرف زدن با خدا كم می‌آورد حال ندارد نماز بخواند مسلمان است معتقد است آدم خوبی است یعنی همه خوبی‌ها در او هست اما می‌گوئیم بابا تو كه این همه خوبی داری پنج دقیقه هم با خدا حرف بزن توی حرف زدن كم می‌آورد بعضی‌ها هستند توی حرف زدن كم نمی‌آورند صبح تا شام نماز می‌خواند اما در خمس دادن كم می‌آورد می‌گوید دو لیتر گریه می‌كنم كه چرا حق زهرا را ندادند فدك را غصب كردند می‌گوییم تو خودت هم حق امام زمان را نداده‌ای تو و آن چه فرقی می‌كنید؟ او حق زهرا را نداد تو هم حق پسرش را ندادی می‌گوید من دو لیتر گریه می‌كنم اما خمس نمی‌دهم در پول دادن كم می‌آورد بعضی در زن داری و شوهر داری كم می‌آورند بعضی در تجارت نمی‌توانند صادق باشند لازم دروغ بگوید تا یك لقمه نان بخورد بعضی در تحصیل كم می‌آورند مثلا تفنگ دست می‌گیرد تا جبهه می‌رود اما می‌گوئیم تو كه تفنگ دست گرفتی جبهه رفتی قلم دست بگیر برو كلاسهای نهضت سواد آموزی می‌گوید من اینجا نمی‌آیم اینكه انسان كم نیاورد یك دین كاملی باشد.
در حدیث دیگر می‌خوانیم كه این سه تا بزرگوار حمزه و جعفر طیار و امام علی پیمان بستند كه هیچوقت از هیچ جنگی فرار نكنند و سه تا هم هیچوقت از جنگ فرار نكردند آن دو نفر شهید شدند. (;وَكَفَى اللَّهُ الْمُؤْمِنِینَ الْقِتَالَ وَكَانَ اللَّهُ قَوِیًّا عَزِیزًا) (الأحزاب/25) امام صادق(علیه السلام) فرمود «وَكَفَى اللَّهُ الْمُؤْمِنِینَ الْقِتَالَ» یعنی خداوند جنگ را كفایت كرد از طریق امام علی و كشتن عمر بن عبدودّ، یعنی همین كه امام در احد عمر را كشت، ببخشید در احزاب، قرآن می‌فرماید (;كُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ) (آل عمران/110) شما بهترین امت هستید برای مردم بعد امام صادق فرمود واقعا مسلمانها بهترین امت هستند كه علی را كشتند؟ امام حسن را همین مردم كشتند، امام حسین را همین مسلمانها كشتند، گفت پس یعنی چه قرآن می‌گوید شما بهترین امت هستید می‌گوید اگر اینها بهترین امت هستند چرا ائمه را كشتند اینهایی كه كربلا بودند مسلمان بودند اینهایی كه علی را كشتند مسلمان بودند ممكن است یك نفر علی را كشت اما خیلی‌ها راضی بودند.

6- رضایت به گناه، شركت در گناه است

 شب نوزدهم كه بینندها بحث را گوش می‌دهند یك دعا داریم می‌گوید صد دفعه اینرا بخوانید(اللهم العن) خدایا لعنت كن(قَتَله امیر المومنین) چرا(قتله) گفته باید اینطور بگوید(اللهم العن قاتل علی) قاتل یعنی یكی قتله یعنی جمعیت، ابن ملجم یكی بود اما خدا می‌گوید لعنت كن همه آنهایی كه كشتند جوابش این است گرچه یكی كشت اما یك عده هم راضی بودند ما باید سعی كنیم راضی نباشیم گاهی وقتها یك افرادی از بعضی كارها راضی‌اند تشویقاتی می‌كنند یك توبیخ‌هایی می‌كنند یك عزل و نصب‌هایی می‌شود ما باید سعی كنیم كه. . . قرآن می‌فرماید شما بهترین امتی هستید كه برای مردم ظهور كردید آنوقت امام صادق می‌فرماید مراد از امت(هم آل محمد) این حالا. . .
امام علی می‌دانست كه شهید می‌شود ولی دست از مسجد نكشید من بیست و پنج سال است كه توی تلویزیون هستم یك سری چیزها را گفته‌ام اما توی این دو دهه خیلی‌ها عوض و بدل شده‌اند ممكن است این حرف من برای بعضی تكراری باشد یكی دو دقیقه تكرار اما برای خیلی‌ها نو است عنایت كنید سوال: آیا امام علم غیب دارد؟ بله، امام كه علم غیب دارد و می‌داند كه شهید می‌شود چرا رفت مسجد؟ شش تا جواب دارد جوابی كه من قدیم دادم این است كه می‌گوییم اگر ما دیدیم روی ماشین اداره نوشته استفاده اختصاصی ممنوع یعنی ممكن است یك استانداری صدها ماشین در اختیار او باشد اما حق استفاده نداشته باشد چه اشكال دارد؟ گفتیم ممكن است مسلسل بدهند به پلیس باتوم هم بدهند تفنگ هم بدهند اما بگویند حق زدن نداری اگر یك وقت توی محله دعوا كردی حق نداری از اینها استفاده كنی آدم ممكن است داشته باشد اما حق استفاده. . . رئیس بانك پول می‌خواهد از بغل دستی‌اش قرض می‌كند با اینكه گاو صندوق پر پول است به امام هم می‌گویند علم غیب داری اما باید زندگی‌ات زندگی عادی باشد حق استفاده از این را نداری. چرا كسی داشته باشد حق استفاده نداشته باشد؟ چون ما سه رقم تبلیغ داریم تبلیغ سمعی از طریق گوش تبلیغ بصری از طریق چشم تبلیغ سمعی و بصری هم چشم و هم گوش تبلیغ عملی بهترین تبلیغ تبلیغ عملی است اگر امامان ما استفاده اختصاصی كنند از علم غیب از معجزات دیگر تبلیغ آنها عملی نیست یعنی امام حسین معجزه كند كه با معجزه آب در بیاورد بعداً دیگر نمی‌تواند بگوید شما تشنه بودید طوری نیست می‌گوید چطور شما خودت تشنگی را تحمل نكردی فوری با معجزه آب در آوردی من تشنه باشم؟ اگر تشنگی خوب است چرا خودت تشنه نشدی؟ اگر امام حسین نفرین كند یزیدی‌ها دود بشوند پودر بشوند دیگر به من نمی‌تواند بگوید برو جبهه می‌گویم چطور خودت وقتی رفتی جبهه حاضر نیستی كشته بشوی با نفرین نابود كردی آنوقت من بروم جبهه، برای اینكه امامان ما تبلیغ آنها عملی باشد باید زندگی آنها عادی باشد از علم غیب استفاده نكنند از معجزه استفاده نكنند از دعای مستجاب استفاده نكنند مثل ما زندگی كنند تا تبلیغ‌شان تبلیغ عملی باشد. این پاسخی بود كه. . . البته گاهی هم امامان ما شرائط‌شان فرق می‌كند روایت داریم امام می‌فرماید(قد یقبض عنا، فلا نعلم، . . . یبسط لنا فنعلم) گاهی نمی‌دانیم گاهی رعد و برق می‌آید آدم می‌بیند گاهی رعد و برق نمی‌زند آدم نمی‌بیند طوری هم نیست مشكلی نیست این برای مصلحت بالاتر كه تبلیغ آنها تبلیغ عملی باشد اینها علم غیب دارند ولی استفاده نمی‌كنند و اما شب قدر.

7- آداب مراسم شب قدر

امام می‌دانست شهید می‌شود ولی دست از مسجد نكشید به مسجد عنایت كنید(چند تا تذكر دارم اول از همه باید از مردم تشكر كنیم بنده كسی نیستم بعنوان یك ایرانی خودم را لایق نمی‌دانم كه از شما تشكر كنم چون صدها میلیارد تومان توی مسجدها پول جمع می‌شود و هیچكس از اینها تشكر نمی‌كند یك كسی یك گل می‌زند یك كسی یك وزنه بلند می‌كند یك كسی یك شعر می‌گوید یك كسی خطاطی می‌كند هنرنمایی می‌كند توی صنعتی ابتكاری، الان دنیای تشكر باز است اما این امت عزیز نود و پنج درصد خرج مساجد و مسجد می‌دهند و كسی از اینها تشكر نمی‌كند در عوض خبر خوشحالی، خدا شاكر است حدیث داریم اگر كسی برای خدا خانه ساخت خدا او را در قیامت بی خانه نخواهد گذاشت شما قیامتتان. دوم اینكه شب قدر را بهترین وقت برای پول جمع كردن نگذارید گاهی وقتها گل وقت را می‌گذارند برای پول جمع كردن سوم اینكه بعضی از مسجدها را من دیده‌ام شنیده‌ام كه اینها نیم ساعت به اذان قرآن سر می‌گیرند چون خیلی‌ها می‌خواهند بروند احیا بچه دارند شیر خورند مریض دارند هی دلشان شور می‌زند شب قدر است چرا مسجد ماندم بعضی از علما می‌گویند خانه باش نیم ساعت به اذان ما قرآن سر می‌گیریم پشت سر آن هم نماز صبح می‌خوانیم یعنی آن نیم ساعت را جوری برنامه ریزی كنند كه افرادی كه كه خانه دارند و پیر هستند و مریض هستند و نمی‌توانند احیا بگیرند محروم نشوند.) در مسجد هیچگونه تبعیضی نباشد توی مسجد نباید كسی را منع كرد كه این آمده توی مسجد چه كند، مسجد جایی است كه به ما یاد داد شب نوزدهم حتی ابن ملجم هم آمد توی مسجد حضرت امیر او را از مسجد بیرون نكرد ما حق نداریم بگوئیم این آمده اینجا چه كند، اگر ابن ملجم آمد توی مسجد احترام دارد. و تازه سعی كنید قرآن را توی خانه سر نگیرید توی مسجد هستید مهمان خدا هستید حدیث داریم تا انسان توی مسجد هست خدا مشكلاتش را حل می‌كند جوری قرآن سر بگیریم كه مردم اذیت نشوند اگر بناست قبلاً یك مقدماتی بگوییم قرآن را تند سر گیریم گاهی می‌گوییم بالحسین این آقا روضه می‌خواند مداحی می‌كند این خوابش می‌گیرد قرآن می‌افتد زجر كش می‌شوند مردم آن مقداری كه توی دعا رسیده می‌گوید وقتی می‌گویی بالحسن كل قرآن سر گرفتن ده دقیقه بله قبلش می‌خواهی دعا می‌بخوانی بعدش می‌خواهی دعا بخوانی یك جوری كن كه اگر كسی می‌خواهد برود گیر نكند خوابش نگیرد قرآن از سرش نیفتد آن ائمه را سریع پشت سر هم بگوییم بعداً البته توسل و مناجات هم قبل از آن خوب است و هم بعد از آن توی مسجد سیگار نكشیم هوای مسجد مال همه است تبعیض قائل نشویم هوای مردم جوری باشد كه مردم خسته نشوند برنامه‌ها متنوع باشد چون گاهی وقتها چهار نفر مذهبی می‌آیند صد مرتبه الغوث الغوث خلصنا من النار خوب این مثل آدمی كه دوشش را گرفته كیسه هم كشیده این هر چه زیر دوش بماند اما یك عده تازه آمده‌اند مسجد سوالی دارند جوابی دارند برنامه‌ها متنوع باشد كه مثلاً بچه‌ها یك چیزیی گیرشان بیاید جوانی هم اگر سوالی دارد بپرسد بهترین كار شب قدر نماز قضا است كه صد ركعت بخوانند و یكی هم كه اگر می‌خواهید خدا به شما چیزی بدهد دلتان را پا ك كنید فحشی غیبتی هر كه ظلم كرده او را حلال كنید بگذارید مردم اینقدر گیر هستند كه شامل این یكی دیگر نباشند مردم گیر هستند بگذارید گیر ما نباشند.
خدایا به آبروی شهید رمضان، به آبروی اشك هایش، به آبروی عشقش به شهادت، به آبروی مناجاتهایش، به آبروی نمازهایش، به آبروی ناله هایش، به آبروی مظلومیت و شور و سوز او، آنچه شب قدر برای خوبان مقدر می‌كنی همه آنها را برای همه ما مقدر بفرما(الهی آمین).
از همه التماس دعا.
یك سلام دیگر با هم بدهیم
(السلام علیك یا اباالحسن یا امیر المومنین و رحمه الله و بركاته)
 والسلام علیكم و رحمة اللَّه و بركاته
نام کتاب : درس هایی از قرآن نویسنده : محسن قرائتی    جلد : 1  صفحه : 2149
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست