responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : درس هایی از قرآن نویسنده : محسن قرائتی    جلد : 1  صفحه : 2151

موضوع: قرآن و انقلاب

تاريخ پخش: 72/11/14

بسم الله الرحمن الرحيم

خدمت عزيزاني هستيم, زحمت كشاني در پالايشگاه نفت.

1- در زمان شاه برخي احكام و آيات قرآن ترك شده بود

از زحمات، هنر‌، بي خوابي‌ها، رنج‌ها، از تلاش‌ها و ابتكارهاي‌تان هر مسلماني بايد تشكر كند عزيزاني كه پاي تلويزيون هستند بحث را زماني مي‌بينند كه در ده فجر هستيم من امروز راجع به دهه فجر مي¬خواهم نقش انقلاب را در پياده شدن آيات قرآن بيان كنم يعني اين طور بگويم كه نقل هم نمي‌گويم اگر يك چيزي گفتم خلاف بود شما بگوييد قرائتي فاسق بود آياتي بود كه قبل از انقلاب اصلاً بهش عمل نمي‌شد البته ما زمان شاه نماز مي‌خوانديم حالا هم مي‌خوانيم. بحث امروز مي‌خواهيم كه ساده باشد و بايد به مناسبت دهه فجر بايد بگوييم كه قرآن و انقلاب بيايم روي خط تو مسيرش عدلش نبوتش معادش قرآنش فرهنگش.
آيات متروكه: در توحيد طاغوت يك ارزش بود ما حتي در ابتداي صحبت هايمان بسمه تعالي نبود مي‌گفتند بنام نامي شاهنشاه آريامهر حتي نماينده مجلس زمان شاه رفت بگويد بسم الله الرحمن الرحيم دو تا از نمايندگان متملق بعنوان خوشايند شاه باشد نه از مجلس شوراي ملي آن زمان رفتند گفتند اين جا روضه شد.
مسأله قانون خدا: شش نفر مجتهد در شوراي نگهبان نشستنه اگر حدود دويست تا نماينده مجلس اگر احياناً يك از دستشان در رفت و يك چيزي خلاف شرع غفلت از آن‌ها رفت آن شش تا مجتهد هستند قانون خلاف وضع نمي‌شود. مردان خدا كه مطرح شدند بسياري از افرادي كه مردان خدا بودند اولياء خدا بودند ذليل بودند.
انشاءالله كه امام زمان ظهور كند يكي از شرح وظايفش اين است كه در دعاي ندبه مي‌خوانيم «أَيْنَ مُعِزُّ الْأَوْلِيَاءِ وَ مُذِلُّ الْأَعْدَاءِ»(إقبال‌الأعمال/ ص‌297) مهدي جان تو خوب‌ها را عزيز مي‌كني بدها را ذليل مي‌كني از بركات انقلاب اين بود كه بسياري از آدم‌هاي گمنام عزيز شدند و بسياري از آدم‌هاي بد عزيز ذليل شدند، بداني بودند عياشان فاجر اين‌ها به روز سياه نشستند و بسياري از بچه‌هاي مخلص اين‌ها آمدند و مسوليت قبول كردند.
كارهايي در زمينه احكام خدا شد كارهايي كه در زمينه عدالت شد مصادره اموال يك كار بسيار خوبي بود البته يك تندروي‌هايي اول انقلاب شد كه الآن برمي گردد.
مثلاَ مي‌گفتند اين چون پولدار بايد از او گرفت هر كس كه مي‌داشت ازش مي‌گرفتند حالا كار نداشتند كه اين حق دارد يا ندارد ولي بعد آمد سر جايش آن‌هايي كه مال خانواده سلطنتي بود ديگر برگشت ندارد. آن‌هايي كه از طريق ربا برد برگشت نمي‌شد و آن‌هايي كه پولدار بودند حقش را مي‌گرفتند و چهار پنجم آن را پس مي‌داند.
مصادره اموال يك كاري است بر طبق عدل‌‌، گرفتن زمين و دادن به مستضعفين.

2- بعد از انقلاب سمت عدالت مي‌رويم

اين هيئت‌هاي هفت نفره هر كس يك قطعه هم زمين داشت الآن از طريق كامپيوتر هم مشخص مي‌شود سازمان زمين شهري به هيچ عنواني حتي يكي از مسئولين هم كه مي‌خواست زمين بخرد دگمه كامپيوتر را مي‌زند اگر بنام محسن قرائتي هر كجاي ايران سندي باشد سازمان زمين شهري حق ندارد زمين را به كسي بدهد و اگر احياناً داده پارتي بازي شده و بايد اين را به او داد من خودم يك كسي را يعني زمين داشت و رفته بود يك تكه ديگه هم زمين گرفت.
در شرايطي هستيم كه اگر گناه كشف بشود مچ گيري مي‌شود. پيكان به كسي داديم بعد قانون برده كه پنج سال نبايد بگيرد بعد ديديم كه اين پنج سال سه ماه كم داشته و اين به خاطر گرفتن پيكان دروغ گفته پيكان را داديم بعد هم كه فهميديم دروغ است پيكان را از او پس گرفتيم، البته اين معناي اين نيست كه ديگر گناه ما نشد گناه, حالا توي صدتا يكي مچش باز مي‌شود.
ما نمي‌خواهيم بگوييم نظام ما صد در صد عدل است ولي به عدالت نزديك شديم.
يكي از نمايندگان مجلس چند سال پيش رفته بود خدمت آيت الله گلپايگاني گفته شما خودت، خودت را عادل مي‌داني، آيت الله گفته بود دوست دارم عادل باشم همين كه آدم دوست دارد كه كارش درست باشد، بنده خودم توي اين پانزده سال اين قدر اشتباه پاي تلويزيون كردم «اِن» را «أَن» خواندم «فِي الَّذينَ» را «مِن الَّذينَ» خواندم يك اشتباهاتي كردم كه گاهي هم مچم را گرفتند منتهي اشتباه كردم وقتي پاي تخته سياه آمدم جلوي دوربين بنا نداشتم آيه قرآن را بد بگويم كدوم آشپزي كه‌ آش را بد نپزد كدوم راننده‌اي كه تصادف نكند ولي به سمت عدالت رفتن مهم است.
و لذا قرآن مي‌گويد: (يُحِبُّونَ أَنْ يَتَطَهَّرُوا) (توبه /108) يعني افرادي دوست دارند خوب باشند همين كه دوست دارد خوب باشد ارزش دارد بر خلاف آن‌هايي كه دوست دارند آبروريزي كند بعضي‌ها دوست دارند آبروي كسي را ببرند اين توي دلش دوست دارد پاك باشد اين توي دلش دوست دارد آبروي ديگران را ببرد همين دوست داشتن قلبي مهم است. بر كناري ستمگران يك ارزش است كاري است در جهت عدالت.
هماهنگ كردن نظام حقوق اين كار خوبي بود ما يك زماني ليسانس و فوق ليسانس ما توي وزارتحانه سي تومن حقوقش بود توي يك وزارتخانه ديگر پانزده تومن و ده كمتر يا بيشتر.
البته نمي‌گوييم اين نظام حقوقي صد در صد درست شده اصلاً اگر ما قرار همه چيزمان خوب باشد زنبور عسل وا مي‌كرد چون زنبور عسل صد در صد عسل مي‌دهد گاوداري باز مي‌كرد كه صد در صد شير بدهد.
اصلاَ معناي انساني اين است كه چند درصد خوب باشد ما بايد سعي كنيم كه چند درصدش را بيشتر كنيم به هر حال بحث ما از دفاع از انقلاب بحث اين است كه چند درصد از اين مصادره… يك مقدار زمين از اين پولدارها گرفتند خوب يك مقداري به عدالت نزديك شديم بر كناري ستمگران مقداري عزيز شديم از شهرداري انتقاد خيلي است حق يا باطل روز قيامت معلوم مي‌شود من نه دفاع مي‌كنم و نه مقابله ولي يك چيز را به چشم خودم مي‌بينم، همين مقدار كه به شمال شهر مي‌رسند به جنوب شهر هم مي‌رسند در جنوب شهر هم پارك درست مي¬کنند آن جا هم استخر درست مي‌كنند آن جا هم ولي اين طور نباشد كه پولها را بگيرند و صرف يك منطقه كنند اگر شهر را آسفالت مي‌كنند توي روستاها هم جاده مي‌كشند اگر توي شهر دانشگاه درست مي‌كنند توي روستا هم دانشگاه درست مي‌كنند.
گام‌هايي برداشته شده ادعا نمي‌كنيم صد در صد عدالت برقرار است و به سمت عدالت در پيشيم باهم عيبهايمان. تقسيم بيت المال و كشاندن دانشگاه به شهرهاي كوچك اين كشاندن شهر به دانشگاه‌هاي كوچك در خط عدل است عدالت اجتماعي.
مثلاَ ما به شهرهايي رفتيم كه شما اگر اسمش را بشنويد تعجب مي‌كنيد كه اصلاً يك همچين جاهايي هست توي ايران يا نه، اصلاً شهر هم نيست بخش است من يك وقتي عبور مي‌كردم يك دانشجو ديدم كنار راه گفتم سوارش كنيم توي جاده بيابون گفت من دانشجويم و از اين روستا آمدم پرسيدم كجا گفت توي اين بخش يك دانشگاه باز شده همين كه دانشگاه پايش واشد همه جا اين قدم خوبي بود توجه به امامت.

3- توجه به امام زمان و ولايت فقيه بعد از انقلاب

مسئله ولايت فقيه: طرح شد كه نايب امام چون حديث داريم كه: امام حسين(ع) كه براي او گريه مي‌كنيم بياني دارد. «أَنَّ مَجَارِيَ الْأُمُورِ وَ الْأَحْكَامِ عَلَى أَيْدِي الْعُلَمَاءِ بِاللَّهِ»(تحف‌العقول/ ص‌237) حكومت بايد درست عالم عادل باشد، عالم باشد كه بداند عادل باشد كه خيانت نكند و گناه نكند همين مسأله ولايت فقيه كه در زماني كه حضرت مهدي(عج) غايب است ما مي‌گوييم كه الآن كدام بچه است كه نگوييم «اللهم كن…» باقيه‌اش را مي‌گويد.
اين توجه به حضرت مهدي زياد است يعني كمتر مسلماني است كه اين دعا را بلد نباشد از بركات است البته معرفت امام زمان يك پله مانده عشق او مانده انتظار واقعي مانده اين‌ها مرحله‌اي است ما الآن مثل آدمي هستيم كه خانه‌اش از گچ و خاك بيرون آمده حالا تا شيشه كند فرش كند تا برق و گاز و تلفن بيايد يك سي قلم مانده ولي بهرحال غفلت از حضرت مهدي نبايد باشد بعد از اذان صبح اذان مغرب راديوي ما تلويزيون ما دانشگاه ما.

4- توجه به قرآن و دفاع از نبوت و تجليل از دختر پيامبر و مقام زن

احياي سنت پيغمبر: بسياري از چيزهايي كه جزو دين بود و متروك شده بود بعد از انقلاب مطرح شد قران از مهجوريت بيرون آمد مسابقات قران پيدا شد گروهي تحت عنوان قاري قرآن كلاس قرآن تجويد، حفظ قرآن. ما زمان شاه چند تا قاري توي ايران داشتيم پنج تا الآن چند تا داريم از صدها تجاوز مي‌كند. در مسابقات بين المللي قرآن شركت كردن در هشت مرتبه ايران در كل كشورهاي اسلامي اول شدن.
دفاع از پيغمبر: همين كه امام مي‌فرمايد سلمان رشدي اعدام شود خوب اين بعد از انقلاب است در زمان شاه سلمان رشدي اهانت به رسول الله مي‌كرد كسي مي‌توانست فتواي اعدام او را بدهد. بعد از انقلاب است كه دفاع از نبوت مي‌شود. كاري كرد كه سلمان رشدي كه وقتي رئيس جمهور آمريكا با او تماس گرفت چنان از نظر سياست مداران آمريكا تحقير شد كه رئيس جمهور آمريكا توي تلويزيون آمد گفت من غرضي نداشتم صرفاً ملاقات بوده.
اين يعني غلط كردم، آخر وقتي رئيس جمهور آمريكا با سلمان رشدي ملاقات مي‌كند فشار اجتماعي و سياسي رويش مي‌آيد فتواي امام كار مي‌كند كه مي‌گويند خودت با يك ميليارد مسلمان روبرو كردي اين عزت پيغمبر است كه رئيس جمهور آمريكا را مجبور به توبه مي‌كند.
تجليل از دختر پيغمبر: در هيچ وقت در طول تاريخ براي حضرت زهرا تعطيل نبود، الآن بيست و دو ساله كه تعطيل مي‌شود، روز زن و هفته زن و روز مادر و مقامي كه زن پيدا كرد شما حساب كنيد زن در بعد از انقلاب چه شده زن‌ها كي تفنگ دست مي‌گرفتند مسابقات ورزش زن‌ها در بعد تفريحي آشنايي با اسلحه ورودشان به دانشگاه ورودشان در دنياي شعر و هنر قصه نويسي و كتاب نويسي.
كارهاي بعدي بچه‌ها شده براي كودكان چه حركتي بعد از انقلاب شده صدها كتاب براي كودكان نوشته شده اين خدماتي است كه شده.

5- توجه به نماز و احياي اذان

راجع به نماز: قبل از انقلاب نماز جمه نبود به جز چند جا الآن حدود چهار صد و پنجاه نماز جمعه داريم نماز عيد اين شكوه را نداشت زمان شاه الآن نماز عيد از بركات انقلاب است.
خود بنده كه موفق شدم در اين دو ساله طرح اقامه نماز خبر خوشحالي به شما بدهم. حدود پنجاه هزار نماز جماعت در آموزش و پرورش اختياري برگزار مي‌شود، يعني مي‌گويند بچه‌ها نماز هست هر كس مي‌خواهد مي‌آيد هر كس نمي‌خواهد نمي‌آيد چون اجبار نيست چون نماز زوركي باطل است اما خود بچه‌ها مي‌آيند.
پنجاه هزار نماز جماعت است كه در زمان شاه نبود اين‌ها از بركات انقلاب است.
احياي اذان: جماعتي درست شده بنام جماعت مؤذنين در تهران جمعيت خوبي هستند اكثرشان هم دانشجو و بسيحي جماعت مؤذنين دفتري دارند تلفن دارند اذان مي‌گويند البته خوب تعدادشان صدايشان خوب نيست، يا جايي كه لازم نيست مي‌خوانند مثلاً وقتي بلندگو هست و با صداي خوش اذان مي‌گويد ديگر لازم نيست تو اذان بگويي اين مثل اين كه آدم گلدان ببرد توي جنگل الحمدلله در بعضي شهرها شده در شهر قزوين جمعيت مؤذنين راه اندازي شده و بعضي شهرهاي ديگر.

6- برخي آيات كه زمان شاه ترك شده بود

آيات متروكه: 1- (فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ) (توبه /12) رهبران و سردمداران كفر را بكشيد اين آيه هزار و چهارصد ساله كه به آن عمل نشده بعد از انقلاب يك چند تا از اين مهره‌هاي آمريكايي كه در ايران جنايتكار بودند و ايرانياني كه مستعمره و خودفروخته آمريكا بودند. رهبران كفر آب به تنور دشمن مي‌كردند. اهداف كفار را پياده مي‌كردند به نفع آمريكا كار مي‌كردند اعدام يك مشت جنايتكار.
2- (أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ) (فتح /29) اين آيه قبل از انقلاب عمل نمي‌شد، محتوايش اين است نسبت به كفار خشونت داشته باشيم يا قبل از انقلاب پنجاه درصد مسلمان بوديم چون مسلماني صدر در صدش اين است قرآن مي‌فرمايد: (فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ) (بقره /256) يعني نسبت به طاغوت كفر داشته باش «وَ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ» دين دو تا پايه دارد نسبت به طاغوت بدبين باش و نسبت به خدا ايمان داشته باش.
ما زمان شاه هم مي‌گفتيم جاويد شاه و هم مي‌گفتيم يا الله يا الله يعني هر دو را داشتيم و لذا مي‌گفتيم: خدا شاه، ميهن، شاه حذف شد دفاع از ميهن به خاطر رضاي خدا پس در خط خدا شد قرآن در آيت الكرسي مي‌گويد اسلام اين است «يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ» يعني نسبت به طاغوت كفر بورزيد نسبت به خدا ايمان بورز.
الآن در كشورهاي اسلامي پايت را كه بيرون مي‌گذاري باني كشورهاي اسلامي «يُؤْمِنْ بِاللَّهِ» است ايمان به خداوند دارند نماز جماعت اما گيرشان توي «يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ» است، مي‌گفت پنجاه درصد مسلمان هستيم به يك كسي گفتند شنا بلدي گفت پنجاه درصد گفتند يعني چه گفت شيرجه مي‌روم، بيرون نمي‌آيم يعني هيچي، شاعر احمقمان هم همچين شعر گفته بود مي‌گفت: چه فرمان يزدان چه فرمان شاه منتهي خدا (اللَّهُ خالِقُ كُلِّ شَيْ‌ءٍ) (زمر /62) و شاه از ترس پشه مي‌رفت توي پشه بند آخر كسي خيلي بايد مزدور باشد كه بگويد شاه و خدا يكي است مجاهدين خلق هم اين طور بروند مي‌گفتند بنام خدا و بنام خلق دو تا نمي‌شود فقط خدا بسمه تعالي.
ما آن‌هايي كه دوست‌شان داريم چون مجري دستور خدايند ما مرجع تقيلدمان نمازش قضا شود و يا عمداً نخواند ديگر نه مرجع تقليد است اصلاً ديگر پيش نماز يك مسجد كوچك هم نيست.
ما يكتاپرست هستيم فقط خدا اين هم دوستش داريم چون بنده خداست.
اين آيه عمل نمي‌شود (وَ لَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكافِرينَ عَلَى الْمُؤْمِنينَ سَبيلاً) (نساء /141) نبايد كفار بر مومنين راه نفوذ داشته باشند. كفار نبايد حكومت كنند بر مسلمين قبل از انقلاب كفار بر ما حكومت مي‌كردند حتي نمايندگان مجلس ملي آن زمان خيلي هايشان تحصيل كرده‌هاي آمريكا و اروپا بودند و وقتي كه برمي گردند سفارش مي‌كردند كه ايشان راما چند سال رويش كار كرديم مهره خوبي است و لذا در كاشان خودمان يك كسي زمان شاه وكيل شد كه من گفتم اين كيه گفتند ايشان فارغ التحصيل آمريكاست از آنجا سفارش شده. اصلاً مردم كاشان مطرح نبودند آمريكا به شاه سفارش كي را مي‌كند. ايات قرآن اصلاً عمل نمي‌شد.

7- برائت از مشركين قبل از انقلاب بود

برائت از مشركين: ما سوره‌اي داريم بنام برائت ده‌ها آيه داريم كه نسبت به مشركين برائت داشته باشيد يعني مرگ بر آمريكا مي‌گفتيم مرگ بر اسرائيل مرگ بر صدام مي‌گفتيم، اصلاً زنده باد و مرده باد جز دين ماست من نمي‌دانم برادراني كه پاي تلويزيون نشسته‌اند چه قدر با زيارت عاشورا رفيق هستند,
امام صادق در زيارت عاشورا همش مي‌گويد «اللَّهُمَّ الْعَنْ» خدايا لعنتش كن ما در نماز مرده باد زنده باد داريم «السَّلَامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّبِيُّ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ» داريم و «غَيْرِ الْمَغْضُوبِ» داريم مرگ بر مغضوب مرگ بر ظالمين آيات برائت اصلاً عمل نمي‌شد رسيديم به اين در حج ما برائت هم بايد تويش باشد.
حج ابراهيم يعني حجي كه همراه با برائت باشد براي عمل به برائت ما چهار صد تا شهيد داديم در مكه داديم و اكثرشان زنان حاجيه چهارصد تا شهيد مظلوم در خانه خدا شهيد شدند كه به يكي از آيات قرآن عمل كنند. حالا يكي از كشورهاي مسلمان پز مي‌داد مي‌گفت ما در كشورمان پانصد هزار تا حافظ قرآن داريم شما در ايران چند تا حافظ قرآن داريد ما مي‌گوييم ما حافظ نداريم ما محافظ داريم، حافظ ممكن است ضبط صوت هم حفظ كند ولي محافظ ممكن است جون بدهد و از حيثيت قرآن دفاع كند.
ما چهارصد تا از زنهايمان به خاطر برائت خون‌شان را دادند حالا شايد به غير از حمد و سوره چيز ديگري بلد نبودند اما با خون خودشان حفظ كردند و برائت را اجرا كردند و او با اون قيمت.
قرآن مي‌فرمايد: (وَ لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَكُمُ) (نساء /5) اموالتان رادست آدم سفيه ندهيد حديث مي‌گويد سفيه به معناي خل نيست كسي كه گناه علني بكند سفيه است بيت المال دست آدم‌هاي گناهكار نباشد و زمان شاه دست آدم‌هاي گنهكار بود. البته الآن هم هست ولي بناست كه نباشد ولي بعضي جاها هست كه پول دست آدم‌هاي فاسد است.

8- گناهاني كه بعد از انقلاب كم شده

گناهاني كه كم شده: بي نمازي، ما الآن خيلي‌ها را داريم كه قبلاً نماز نمي‌خواندند و حالا نماز مي‌خوانند شما حساب كن از پارسال تا حالا در جمهوري اسلام شش ميليون كتاب نماز خريدند و مطالعه كردند خوب اين توجه به نماز است جاهايي بود كه در طول تاريخ نماز نمي‌خوانند و ما بايد تشكر كنيم از بعضي از شهرهاي استان كرمانشاه در بعضي از شهرهاي كرمانشاه گروهي بودند كه مي‌گفتند اصلاً نبايد نماز خواند ما اهل نماز نيستيم مسلمان هستيم و نماز نمي‌خوانيم. ولي الآن تقريباً همه جا همان شهرهايي كه نماز نمي‌خواندند الآن بچه‌ها شدند دخترها شدند نمازخوان‌ها… توجه عجيبي به نماز شده است اول كار پدرانشان مخالفت مي‌كردند ولي بعد گفتند ما خودمان نمي‌خوانيم لااقل بچه هايمان را بگذاريم نماز خوان بشوند.
اختلاط زن و مرد چه دبيرستان‌هايي كه مختلط بودند و چه دانشگاه‌هايي كه مخلوط بودند چه شركت واحدها كه مخلوط بود البته هنوز جاهاي ديگري مخلوط هست حتي پارك‌ها را ما داشتيم بعضي شهرداري‌ها را كه به فكر افتادند بعضي از پارك‌ها كه خيلي خوب است با يك ذره‌اي خواهرها يك طرف و برادرها يك طرف البته زن و شوهرها هم با هم باشند. اگر دختر مجرد و پسر مجردي بود از هم تفكيك بشوند اما اگر عروس و دامادي هستند خانه‌شان هم آپارتمان و جا ندارد با هم بنشينند خوب آن حسابش جداست.
حضرت امام وقتي از پاريس تشريف آوردند در بهشت زهرا فرمودند ما با سينما مخالف نيستيم با فيلم بد مخالفيم يك كسي زمان شاه سينما داشت و بعد توبه كرده بود سينمايش را تبديل به يك موسسه ديگر كرده بود از بنده هم دعوت كرده بود يك وقتي كه صحبت مي‌كردم زد به گريه يك گريه مفصلي كرد گفت بنده صاحب سينما بودم و از طرف ساواك مامور بودم كه تو سينما بروم از توي اون سوراخ نگاه كنم عكس شاه را كه اول فيلم نشان مي‌دهد نگاه كنم كه اگر يكي پا نشد عقب تعقيبش كنم و وقتي كه مي‌آيد بيرون به ساواك اشاره كنم كه اين براي عكس شاه پا نشد و مي‌گفتم چرا گريه مي‌كني گفت خيلي از جوان‌هاي بي گناه را تحويل ساواك دادم و و بردنشان و حسابي كتك زدند حالا آيا خدا از من مي‌گذرد گفتم چه عرض كنم.
اما وزير اطلاعات به امام فرمود: ‌اي امام عزيز بعضي‌ها شخص شما را قبول ندارند امام فرمود هيچ كاري نداشته‌اش هر كس خدا را قبول نداشت توي اين مملكت بايد زندگي كند فقط اگر دست به اسلحه برد حسابش جداست تا مادامي كه جنگ مسلحانه براي براندازي رژيم نكرد، آقا من پيغمبر را قبول ندارم خوب زندگي كن.
مسيحي‌ها و يهودي‌ها پيغمبر اسلام را قبول ندارند ولي زندگي مي‌كنند توي ايران نماينده دارند توي مجلس بهايي‌ها اگر دست به اسلحه نبرند زندگي كنند ما خودمان در نهضت سوادآموزي از يك دكتر بهايي خانه خريديم پول خانه‌شان هم گران بود از اين خانه‌هاي سازماني بود و چهل واحد بود دادستان جمهوري اسلامي نوشت اگر اين فرار نكرده دست به ترور نزده پولش را بهش بدهيد و ما از پول نهضت سوادآموزي بيست ميليون تومان ده سال پيش داديم به اين بهايي.
نظام بايد حفظ بشود مسأله اين نيست كه كسي كسي را قبول دارد، خدا را قبول ندارد زندگي مي‌كند پيغمبر را قبول ندارد زندگي مي‌كند امام را قبول ندارد زندگي مي‌كند.
ما در دوازده فروردين نود و هشت درصد گفتند جمهوري اسلامي را مي‌خواهيم حالا دو نفر مي‌گويند نمي‌خواهيم خوب رأيشان محترم است تو حق نداري با رژيم مبارزه كني.
مشروبات علني حذف شدنش مهم است ارتش‌ها و سپاهي‌ها: اصولاً ما يك قواي مسلحه‌اي بنام سپاه نداشتيم چه چيز خوبي خلق شد قدرت و امكانات حماسه‌ها و شهدا.
بعد وحدتي كه بين سپاه و ارتش بود اين خيلي مهم است. فرمانده كل قوا كي بود و چه كسي شد مهم است ابتكارات و

9- توسعه دانشگاه و تغيير فيلم و كتاب

اختراعاتي كه بعد از انقلاب بود در زمان شاه نبود، توسعه دانشگاه‌ها:
ما زمان شاه زير صد هزار تا دانشجو داشتيم و الآن بالاي هشتصد هزار تا دانشجو داريم
تغيير كتاب‌هاي درسي بعد از انقلاب شد، تهيه فيلم‌هاي مفيد ومذهبي از طريق بچه‌هاي مذهبي خدا جزا بده به قطب زاده من و قطب زاده توي يك روز رفتيم تلويزيون خدا عاقبت من را بخير كند يعني روز ورودمان با ايشان يكي نيست. روزهاي اول انقلاب ايشان ظهر مي‌خواست نماز بخواند از هر كس پرسيد قبله كجاست نمي‌دانستند يعني يك صدا سيماي ايران داشت كه يك نفر قبله صدا و سيما را بلد نبود از دم تارك الصلاه هنرپيشه‌ها كه ديگر هيچي الآن ما هنرمند داريم كه با سواد فوق ليسانس دانشمند دبير رياضي¬دان، هنرمند هم هست مذهبي هم هست با عفت هم هست خوب اين‌ها از بركات انقلاب است.
توسعه تحقيقات: مقام رهبري مؤسسه فرهنگي و علمي و فقهي دارد و خودش اين‌ها را اداره مي‌كند با خرج بالاي صد ميليون تومان و يك فلز هم از دولت نمي‌گيرد و هر چه هست مهم امام است و خمس چون حساب مرجعيت يك حساب است و حساب خمس يك حساب.

10- خمس و سهم امام بايد به دست حاكم اسلامي باشد

خدا رحمت كند آيت الله گلپايگاني را مي‌فرمايد: خمس و سهم امام را بايد به كسي كه حكومت دستش است، آيت الله مشكيني خودش رئيس مجلس خبرگان و مجتهد قطعي و شاگردانش مجتهدند مثل آيت الله مؤمن رئيس حوزه علميه قم، آيت الله راستي آيت الله مصباح يزدي…
عده زيادي از علمايي كه بيست سال پيش اين‌ها مجتهد بودند با اين‌ها كه خودشان مجتهدند و تقليد نمي‌كنند ولي از نظر سهم امام آمدند اجاز گرفتند و بقيه هم مي‌آيند اجازه مي‌گيرند.
بودجه خمس و سهم امام خوني است كه در رگ نظام بايد بچرخد يعني براي اعلاي كلمه حق، اعلاي كلمه حق اون كسي است خط اول ايستاده.
مثلاً دزدي از سرخانه پريد توي خانه اصلاً قد علم كرد و بقيه هم نشستند البته نه اين كه مجرمند توي خوابند يا بيدارند دزد را نديدند يا پايشان درد مي‌كند يا مي‌گويند اين كه هست واسه چي ديگر شلوغش كنيم بالاخره يك عده پا شدند و يك عده نشستند اون كسي كه نشسته گناه نكرده كه يا پايش درد مي‌كند يا چشمش نمي‌بيند يا لزومي نمي‌بيند به هر حال شما اگر چنين منظره‌اي را ببنيد چماق را به اوني كه ايستاده مي‌دهي يا اوني كه نشسته عقل چه مي‌گويد.
سهم امام آبي است كه بايد ريخته توي حلق گرسنه‌ها، ليوان آب را كه داريم بايد بدهيم به اوني كه خط اول ما بيمارستانهايمان هم خون مي‌خواهند جبهه هايمان هم خون مي‌خواهند بنابراين بيمار عزيز رزمنده هم عزيز دل شما بايد خونت را بدهي به اوني كه توي جبهه است هم مجتهدين و مراجع پهلوي ما عزيزند.
اما خمس و سهم امام حسابش با تقليد فرق مي‌كند تقليد بايد از اعلم باشد، اما حساب تقليد و خمس فرق مي‌كند مؤسسات فرهنگي از كامپيوتر از دائره المعارف از مجمع تقريب بنياد فقهي تمام شيعه‌هاي كره زمين شناسايي مي‌شوند ما يك جايي داريم كه يك زن و شوهر شيعه هست در يك كشوري من رفتم موزامبيك زن و شوهر شيعه بود اون هيچ كس نيست كه به فريادش برسد اون چشمش دوخته بود به جمهوري اسلامي و بايد او را شناسايي كني و من خود رفتم خدمتشان و گفتم چه چيزي مي‌خواهيد و گفت من چهل سال كه توي موزامبيك زندگي مي‌كنم و آرزويم اين است كه بيايم امام رضا را زيارت كنم آمديم بالاخره يك پولي جور شد و امكاناتي و امام رضا را زيارت كرد. ما يك جايي داريم و پنج تا شيعه‌اند بيست تا شيعه‌اند.
كليسا اگر در يك روستايي يك مسيحي باشد براي آن جا آدم مي‌فرستند ما جاهايي داريم كه براي عشاير بايد آدم بفرستيم براي روستاها آدم بفرستيم براي آن ور دنيا به هر حال براي كه مبارزه مي‌كند و در خط اول است كه داريم بايد به او بدهيم خوني كه داريم بايد در رگ اون قرار بدهيم بدون اين كه كسي تحقير شد و همه عزيزند ولي اون كه در خط مقدم است حمايت از او عقلي است.
مسئوليت داده شده به افراد گمنام آنقدر افراد گمنام و لايق اين‌ها مطرح شدند و پست گرفتند. اين‌ها از بركات انقلاب است اما اين حرف‌ها معنايش اين است كه انقلاب مشكل ندارد نه خيلي مشكل دارد ولي ما بايد برويم توي خط صرفه جويي، امروز يك جايي مهمان بودم از بيرون غذا گرفتند برنج و خورشت توي ظرف‌هاي يكبار مصرف يكي از آقايان گفت آقاي قرائتي توديگر چرا ظرف يكبار مصرف مي‌گيري گفتم چه كنم گفت قابلمه داري مثلاً بيست تا مهمان داري برو از بيرون چلو خورشت بگير بيار بريز ظرف بگذار هر كس به مقداري كه مي‌خورد بگذارد توي بشقابش باقي ظرف‌ها توي ديس بماند و مصرف بشودد اين ظرف سالاد و اين ظرف برنج ده تومان پولش است و موادش از خارج مي‌آيد و ما بايد دلار دويست تومان بدهيم و اين مواد را بياوريم و بعد هم غذاهاي ته مونده توي ظرف‌ها قابل خوردن نيست اما اگر قابلمه بياوري هر كسي به مقدار نيازش مصرف مي‌كند.
نرفتيم توي خط اين كه وقتي وضو مي‌گيريم شير را ببنديم بجاي يك ليوان ده تا ليوان آب مي‌ريزيم نرفتيم توي خط اين كه توي باغچه‌مان هم كاهو بكاريم.
هيچ مي‌دانيم در مالزي يك نمايشگاهي گذاشتند و انار ايران را دو دلار خريدند يعني يك دونه انار چهارصد تومن دلار آمريكايي. ما اگر مملكت امان انار و پسته توليد كند كار نفت را كرده است.
خاك ما خاك عزيزي است كه مي‌تواند جبران نفت را بكند ما هنوز توي فكر نرفتيم.
اميدوارم در صرفه جويي‌ها و حمايت‌ها بتوانيم اين كشور را حفظ كنيم.
صدها هزار جوان پرپر شدند و آياتي از قرآن بهش عمل شد و حركت‌هايي شد ولي اين حركت‌ها ناتمام است خدايا به آبروي صاحب اين كشور حضرت مهدي(عج) به ما توفيق بده حركت‌هاي نيمه تمام را تمام كنيم
خدايا خيلي خواستند نظام را بشكانند همه‌شان را شكستي از اين به بعد هم هر كس غرضش اين است كه نظام را بشكند خدايا او را بشكن.

«والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته»

نام کتاب : درس هایی از قرآن نویسنده : محسن قرائتی    جلد : 1  صفحه : 2151
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست