نام کتاب : درس هایی از قرآن نویسنده : محسن قرائتی جلد : 1 صفحه : 2688
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمدلله رب العالیمن اللهم صل علی محمد و آل محمد الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی.
ماه رمضان امسال در یاسوج آیاتی را میگفتیم كه در روایات میگفت این آیه شخص اول برجسته ترین فرد آن امامها هستند بعضی آیات مخصوص امامها است مثل آیهای كه میگوید جای پیغمبر خوابید مخصوص امیر المومنین است بعضی آیهها مخصوص نیست ولی برترین فرد و برجسته ترین نمونه و مصداقش ائمه هستند یكیاش آیات آخر سوره فرقان است آیات آخر سوره فرقان را من بنویسم و یك مقداری درباره آن صحبت كنیم.
1- تفسیر آیه 63 سوره فرقان
(;وَعِبَادُ الرَّحْمَانِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمْ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا) (الفرقان/63) بلكه بتوانیم فشرده تا آخر سوره برویم، در این آیه دوازده صفت برای عباد الرحمان مطرح كرده بعضی از آنها اعتقادی است بعضی اجتماعی است بعضی اخلاقی، میگوید بندگان خوب خدا كسانی هستند كه. . . اما این آیهای كه میگوئیم راجع به اهل بیت است امام باقر(علیه السلام) در كتاب كافی فرمود(هم الاوصیاء) اینها اوصیای خدا هستند كه خدا از آنها تعریف میكند بعد میفرماید(مخافه عدوهم) چون ائمـﺔ ما در زمان بنی امیه و بنی عباس در فشار بودند «یَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا» یعنی وقتی روی زمین راه میرفتند نمود نداشتند چون گاهی وقتها آدم سوار ماشینی میشود، خانهای میسازد، سر موتورش را بلند میكند، تن صدایش را عوض میكند، قیافه و ژستش را، ریشش را، سبیلش را، زلفش را، اتوی شلوارش را، بند كفشش، دلش میخواهد برجسته باشد حدیث داریم حتی اگر كسی بند كفشش را بندی بزند كه مردم به او نگاه كنند و این توی جامعه بگویند فلانی را دیدی كفش هایش با همـﺔ كفشها فرق میكند همین آدم كه این مقدار میخواهد خودش را توی جامعه مطرح كند به جای اینكه مردم را بسوی حق و بسوی منطق و بسوی علم و بسوی رشد و بالاتر از همه بسوی خدا توجه بدهد مردم را بسوی پیراهن و كفش و زلفش توجه میدهد یعنی دلهایی كه باید متوجـه بالا بشود متوجـﺔ قیافـه ایشان میشود این هم از كسانی است كه اراده بزرگی دارد و كسی هم كه اراده بزرگی داشته باشد محروم از نعمتهای بهشتی است. حضرت امام بنیانگذار جمهوری اسلامی درس اخلاق میداد اینرا ما كه نبودیم اساتید ما برایمان نقل كردند آخر درس اخلاقش در مدرسـﺔ فیضیه این آیه را میگویند كه میخوانده است «تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ» این خانـﺔ بهشت «نَجْعَلُهَا» قرار میدهیم بهشت را «لِلَّذِینَ» برای كسانی بهشت را قرار میدهیم كه (;لَا یُرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا) (القصص/83) در زمین اراده بلند پروازی و فساد نداشته باشند بعد امام معصوم ذیل این آیه فرمود یكی از كسانی كه اراده علو دارد كسانی هستند كه با بند كفششان دل مردم را به خودشان جذب میكنند. امام میفرماید چون زمان تقیه بود یعنی اگر میدانستند كه این طرف شیعه هست میگرفتند او را میكشتند حقوقش را قطع میكردند در مضیقه او را قرار میدادند اینها جوری زندگی میكردند كه نمودی نداشته باشند امام باقر(علیه السلام) میفرماید «یَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا» یعنی(مخافه عدوهم) از ترس دشمنان سعی میكردند خیلی عادی زندگی كنند كه. . . بعد میفرماید (;وَالَّذِینَ یَبِیتُونَ) (الفرقان/64) آن كسی كه بیتوته میكند شب تا صبح عبادت میكند این هم برترین فردش ائمه هستند.
2- تواضع در راه رفتن و رفتار مناسب با مردم
عباد عبد یعنی بنده عباد الرحمان بند? خدا، بندگان خدا كسانی هستند كه روی زمین كه راه میروند بی تكبر راه میروند خیلی خودمانی راه میروند نمیخواهند مردم به آنها نگاه كنند اصلاً امام كاظم(علیه السلام) فرمود اگر كسی دست به یك كاری بزند كه مردم نگاهش كنند پیداست كه از نظر روحی و روانی یك كمبودی دارد آدم اگر كمبود نداشته باشد مثل بقیه راه میرود اینكه میخواهد یك كاری بكند كه مردم به او نگاه بكنند پیداست كمبود دارد كمالی هم ندارد كه مردم بخاطر كمالش به او نگاه كنند دست به یك كاری میزنند بلكه بخاطر آن كارهایش به او نگاه كنند این مساله مهمی است از نظر روانی امام كاظم فرمود آدمهایی كه جور دیگری زندگی میكنند مشكل دارند حالا این توی مسجد هم میشود همه دستهایشان را همچین كردهاند دعا میكنند چون حدیث داریم وقتی دعا میكنید دستت را مقابل صورتت بگیر یك نفر دستش را همچین میكند مثل اینكه هر چه دستش را درازتر كند اول خدا به او میدهد یا مثلاً همه میگویند الهی آمین این یك جور دیگری میگوید الهی آمین اصلاً یك جور دیگر عسطه میكند دكانی باز میكند كه مثلاً من از رنگ سبز بدم میآید هستند آدمهایی كه مردم را متوجه خودش كند میگویند اسم فلانی را نبر ایشان حساسیت دارد بی خود حساسیت داری اینها دكان است.
3- معیار، كمالات درونی است، نه عناوین بیرونی
خیلی مشی عادی و متاسفانه خیلی توی شهرهای بزرگ هم هست توی شهرهای كوچك هم هست توی جلسههای عروسی هست كه دلش میخواهد كاری بكند كه بگویند این كاری كرد كه دیگران نكردند حدیث بخوانم، حدیث داریم كه پیغمبر اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) گرد مینشست یك غریبه وارد میشود میگفت(ایكم رسول الله) كدامها پیغمبر هستید؟ یعنی اینقدر خودمانی بود. روز فتح مكه حضرت سوار الاغ بی پالان شد گفتند آقا روز پیروزی است روز فتح مكه است بتها را شكستید مكه را فتح كردید سوار الاغ بی پالان شدید؟ فرمود الاغه خیلی جان دارد تو هم بیا دو پشته سوار شویم! حالا ما اگر خانم معلممان خانم دبیر بشود میگوید اِه! من با این كیف بروم مدرسه؟ من با این چادر بروم؟ فكر میكنیم كه اگر مدیر كل شد اتاقش حتماً باید دراز باشد من كارمند عادی كه نیستم من مدیركل هستم حتماً باید اتاقم درازترین اتاقها باشد حتماً باید لامپ بالای سرم. . . حتماً باید، حتماً باید. . . من فوق لیسانس هستم بروم با دختر فلانی ازدواج كنم؟ بابا صد تا كمال دارد حالا پدرش مشهور نیست مگر دختر مرجع مگر زن مرجع هم باید مرجع باشد؟ از نظر اخلاق اینكه میگویند هم كفو باشد نه یعنی مدیر كل به مدیر كل كارمند به كارمند كارگر به كارگر بنا به بنا اینكه میگویند زن و شوهر باید كفو باشد كفو معنایش این نیست كه از نظر اجتماعی هم كفو باشیم كفو یعنی از نظر مكتب هر دو مكتبمان یكی است اخلاقمان هم به هم میخورد اخلاق و مكتب كفو است و گرنه من یك پژو دارم بروم با ژیانی ازوداج كنم؟ ! این فكر میكند كفو ژیان و بنز است، معنای كفو هم قاطی شده مثل معنای هنر كه قاطی شده اگر كسی یك قالی ابریشم ببافد كه پول یك خانه به او میدهند این هنر نیست اما اگر كسی تنبك بزند میگویند هنرمند(ما نمیگوئیم تنبك هنر نیست تنبك هم بزن هر جایش كه حلال است اما اینكه آدم به آنكه نان توی آن هست نگاه پست بكند و آنكه هیچی توی آن نیست اسم آنرا بگذارد هنر اسم آنرا غفلت كند، معنای الفاظ را باید مواظب باشیم یكی از مشكلات جامعـﺔ ما خلط معناست از آمریكا گرفته تا كشورهای ریز و درشت همه غلط معنا میكنند اصلاً حقوق بین المللی نیست توی جایی، حقوق بین الملل كجا مراعات میشود؟ میگوئیم غیر متعهد تعهد داریم میگوئیم بین الملل بین المللی نیست میگوئیم حقوق انسانها كو حقوق انسانها؟ به فكرشان میافتد كه این شهر را بمباران كنند بسم الله افغانستان شد، سامرا شد، نجف شد، كربلا شد، اصلاً حقوقی نیست تمدنی نیست نه تمدنی هست نه حقوقی بازی با الفاظ است قرآن میفرماید (;أَسْمَاءٍ سَمَّیْتُمُوهَا أَنْتُمْ وَآبَاؤُكُمْ) (الأعراف/71) اینها اسم است، خودتان و باباهایتان یك مشت اسم گذاشتهاید واقعیت به جایی نیست خدا به بت پرستها میگوید فقط دنبال اسم هستید الان هم دكترای حقوق است بیشترین حقوق را دارد ضایع میكند جامعه شناس است، روانشناس است سازمان ملل است، غیر متعهدهاست، اینها بازی با الفاظ است بعضی هایش، البته داریم آدمهایی كه شریفند نجیباند واقعاً دلشان میخواهد آن مقداری كه خواندهاند به جامعه خدمت كنند ولی بسیاری از آنها هم بالاترین فرمولهای حقوقی را بلد هستند اما خودشان را به دلار میفروشند خود فروش هستند.)
4- بالاترین مدال انسان، مدال بندگی خداست
«وَعِبَادُ الرَّحْمَانِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا» بندگان خوب خدا كسانی هستند كه روی زمین كه راه میروند تكبر ندارند (;وَإِذَا خَاطَبَهُمْ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا) (الفرقان/63) وقتی با افراد نابخرد برخورد میكنند با ملایمت و سلامت نفس پاسخ میدهند یك مقداری راجع به این صحبت كنیم. معلوم میشود بالاترین مدال، مدال بندگی است چون عباد الرحمان یعنی بنده بی نهایت شما بنده هر چی بشوی محدودی بنده پول بشوی محدود هستی بنده زور محدودیت دارد بنده مدرك فوقش دكترا است آخرش آیت اللهی است بند? خدا كه شد بنده نامحدود است رفتار هر كس نشان دهنده شخصیت اوست میگوید اگر میخواهی بدانی كه بنده خدا هستی یا بنده هوی و هوس ببین چه جوری راه میرود معلوم میشود. . .
5- هر چه علم بیشتر، تواضع بیشتر
بندگان خاص خدا مظهر تواضع هستند هر چی هم بالاتر میشوند تواضعشان بیشتر میشود آمپول زن است میگوید سلام، دكتر كه شد نمیگوید سلام میگوید سلام علیكم، رئیس بهداری كه شد میگوید سلام علیكم و رحمه الله، وزیر بهداشت كه شد میگوید سلام علیكم و رحمه الله این نشانـﺔ این است كه. . . امام سجاد(علیه السلام) میفرماید جوری بكن كه هر چی پُزم عالیتر است تواضعم بیشتر باشد مثل امام كه وقتی مرجع شد گفت دست مراجع را میبوسم مرجعیتاش بالاتر رفت گفت من دست بقالها را هم میبوسم گفتند روح منی خمینی بت شكنی خمینی فرمود رهبر من همان پسر سیزده ساله است حسین فهمیده، تا خون در رگ ماست خمینی رهبر ماست گفت به من رهبر نگوئید رهبر من همان زنان خیابان چهارمردان هستند كه اولین راهپیمایی را كردند خدایا خدایا تا انقلاب مهدی خمینی را نگهدار فرمود كاش من یك پاسدار بودم یعنی هر چه عزت او را بیشتر میكردند امام تواضعش را بیشتر میكرد امام علی از همه باعظمتتر بود بیش از همه پیشانیاش را به خاك میمالید از همه قویتر بود از همه سجدهاش بیشتر بود آقا دیپلم گرفته دیگر نمازش را نمیآید بخواند فوق دیپلم است البته بعضیها كه كمبود دارند اینطورند فكر میكنند كه دیپلم هم سواد است دیگر در امروزی كه ما نفس میكشیم دیپلم سوادی نیست، دیپلم سوادی نیست اصلاً دنیای امروز. . . چرا از دنیای امروز حرف بزنم من آخوندم باید از قرآن بگویم قرآن میفرماید همهتان بی سواد هستید «وَمَا أُوتِیتُمْ»(تم) یعنی آخوند و غیر و آخوند دانشگاهی همهتان سوادهایتان را روی هم بریزید یك مقدار كمی بیشتر نیست (;مِنْ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِیلًا) (الإسراء/85) همه سوادهایتان جز اندكی بیش نیست دویست تا كتاب و سیصد تا كتاب چیزی نیست دیگر حالا به پدرش سلام نمیكند توی مردم با همسایهها جور دیگری برخورد میكند اینها را بگذارید كنار بنده خوب خدا اینست كه هیچ. . . مظهر تواضع است اسلام دین جامعی است حتی برای راه رفتن هم دستور دارد ایمان و اعتقاد انسان در رفتار او مؤثر است كسی كه عبد خدا شد از درون وصل به خدا شد در عمل. . . یعنی عمل انسان فتوكپی عقاید انسان است اول انسان عقیدهاش این باشد كه من بند به خدا هستم آرام زندگی میكند. تواضع نشانـﺔ بندگی است و یا از نخستین نشانههای بندگی است، وقار و نرمی از بارزترین صفات مؤمن است تواضع نسبت به همـﺔ مردم، بعضیها به استادشان كه میرسند سلام علیكم چرا؟ این دبیر فیزیك است سلام علیكم این استاد روانشناسی من است ولی به دیگران سلام نمیكند فقط شانزده تا سلام میكند این هم به شانزده تا از استادهایش اگر به استادت سلام كردی مهم نیست اگر افطاری میدهی به آنهایی كه رفتهای خانهشان خوردهای این معامله است آن كسانی كه افطاریشان را نخوردهای دعوت كردهای آنرا برای خدا حساب كن.
6- مدارا با جاهلان و نابخردان
با جاهلان مقابله نكنید «وَإِذَا خَاطَبَهُمْ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا» افراد جاهلی هستند متلك میگویند به آنها نگاه كن. . . جاهلند روی جهلش یك چیزهایی میگوید، میگوید با افراد جاهل هم درگیر نشوید مدارا و حلم و حوصله از صفات مؤمن است. تواضع هم باید در عمل باشد «یَمْشُونَ» مشی و رفتارت تواضع باشد هم در كلام «قَالُوا سَلَامًا» هم در عبادت (;سُجَّدًا وَقِیَامًا) (الفرقان/64) الله اكبر بعضیها به زبان میگویندها! مخلصم چاكرم مشتاق دیدار در زبان خیلی نرم است اما میگوئی آقا ده هزار تومان وام بده میگوید ندارم هر چی میخواهی زبان بازی میكند اما در عمل نیست بعضیها در عمل عقیده دارند اما به زبان نمیآورد بعضیها در عمل و زبان توی جامعه خوب هستند با خدا رفاقتش كم رنگ است میگوید «وَعِبَادُ الرَّحْمَانِ» مثلثی است كه 1- در عمل «هَوْنًا» نرم است در زبان «قَالُوا سَلَامًا» بین خودش و خدا (;وَالَّذِینَ یَبِیتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّدًا وَقِیَامًا) (الفرقان/64) مجادله نكنید. آنها سخنی درشان خودشان میگویند شما سخنی عالمانه و كریمانه بگو، نگو فحش دادند من هم فحش دادم او فحش داد شما فحش نده، قرآن بخوانم چقدر قرآن كتاب عجیبی است میگوید اگر كسی به شما بدی كرد به تو فحش داد بدی كرد خانـﺔ شما نیامد علیه شما كارشكنی كرد شما نگو من هم باید مقابله به مثل كنم آن این كار را كرد من هم این كار را بكنم كلوخ انداز را پاداش سنگ است این غلط است كلوخ انداز را پاداش سنگ است این مال. . . هاست حضرت آدم دو تا پسر داشت هابیل و قابیل یكی به یكی گفت تو را میكشم گفت تو اگر من را بكشی من به تو دست دراز نمیكنم آیهاش این است «لَئِنْ بَسَطتَ» اگر باز كنی «إِلَیَّ یَدَكَ لِتَقْتُلَنِی» اگر دست دراز كنی من را بكشی (;مَا أَنَا بِبَاسِطٍ یَدِی إِلَیْكَ لِأَقْتُلَكَ) (المائدة/28) من دست روبه تو دراز نمیكنم قرآن میفرماید این آدم حسابی است فحش دادی؟ من به تو فحش نمیدهم غیبت كردی؟ من غیبت تو را نمیكنم.
7- شیوه برخورد درست با ناسزاگویان
امام سجاد(علیه السلام) در دعای مكارم الاخلاق میفرماید خدایا روحیـهای به من بده كه اگر كسی به من فحش داد من پشت سر او خوبی بگویم(من اغتابنی) هر كس غیبت كند(الی حسن ذكر) من نامش را به نیكی ببرم(صل من قطعك) وصلت كن با كسی كه قطع رابطه كرده گاهی وقتها یك دختر و پسر همدیگر را میخواهند میخواهند ازدواج كنند مادرش زمان ناصر الدین شاه سر شله زرد یك هُل خورده از مادر او میگوید نه، من با این وصلت نمیكنم بابا این دختر و پسر خوب هستند همدیگر را میخواهند كمال دارند اِِِِه! میدانی سی و پنج سال پیش به من تنه زد؟ و به من چای كمرنگ داد یعنی برای یك چهار قد یك قیطریه را آتش میزند یعنی زندگی یك پسر و داماد یك مادر، ممكن است مادره چادرش هم مشكی باشد روضـﺔ هفتگی هم برود اینهایی را كه میگویم خصلتهای زنهای مذهبی هم متاسفانه هست بعضی از زنهای مذهبی كه سالی چند بار گریه میكنند گاهی بخاطر یك خورده حساب زندگی عروس داماد را به هم میزنند توی همـﺔ روضهها میرود دو دستی هم سینه میزند اما اگر بفهمد كه پسرش امشب یك بستنی داده به عروس خانم كودتا میكند. نگو عروس به من محل نگذاشت او به شما محل نگذاشت شما به او مادری كن نگو تو یكی من هم یكی به امام كاظم بزرگترین جسارتها را كردند یك عربی آمد جسارتها را كرد و رفت امام كاظم فحش هایش را گوش داد و گفت خانهاش كجاست؟ گفتند توی مزرعه كار میكند یك روز امام سوار حیوانی شد و رفت دیده اِه امام كاظم كه به او فحش داده بود دارد میآید گفت لابد آمده كه. . . كه. . . آمده مثلاً حالمان را اینجا بگیرد گفت آمدهای چه كنی؟ گفت سلام علیكم شما ناراحت بودی حرفهایی زدی حالا آن حرفها هیچ، مشكلی داری؟ چه مشكلی داری؟ اگر مشكلی داری كه من میتوانم حل كنم بگو شاید حل كنم چنان رفتار كرد كه این دستهایش رفت بالا گفت واقعاً حق شماست كه اهل بیت باشید(الله اعلم حیث یجعل رساله) خدا میداند كه كی را امام كند انصافاً. . . حُر روز دوم محرم آب را به اصحاب امام حسین بست بعد از هشت روز آمد گفت حسین جان من حر هستم میخواهم توبه كنم گفت بسم الله هشت روز پیش لشكر امام حسین(علیه السلام) را آب ندادند ولی. . . مقابله به مثل با خودیها نكنید هابیل به قابیل گفت تو را میكشم گفت من به تو دست دراز نمیكنم(صل من قطعك) او قطع رابطه كرد تو رابطه برقرار كن او سلام نكرد تو سلام كن او دیدن شما نرفت شما دیدن او برو او عیدی نداد شما عیدی بده او به شما توی مهمانی فرشی رختخوابی، ظرفی نداد تو اگر او مهمان دارد زنگ بزن بگو آقا شنیدهام مهمان داری چیزی داری من بگیرم افراد را با اخلاق منفجر كنید.
8- شب زنده داری، شیوه مردان خدا
(;وَالَّذِینَ یَبِیتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّدًا وَقِیَامًا) (الفرقان/64) بندگان خدا بیتوته میكنند، بیتوته شب زنده داری است حالا یا از سر شب تا ساعت دوازده یا از ساعت دوازده تا صبح قرآن به پیغمبر میگوید تمام شب را كه نمیشود احیاء گرفت حالا غیر از شبهای قدر كه حسابش جداست(نصفه. . .) اگر هم میخواهی احیاء بگیری. . . یك صلوات بفرستید تا من از رو بخوانم یك صلوات دیگر هم بفرستید) «یَا أَیُّهَا الْمُزَّمِّلُ» المزمل/1ای پیغمبر (;قُمْ اللَّیْلَ إِلَّا قَلِیلًا) (المزمل/2) شب زنده داری كن مقدار كمی هم بخواب حالا مقدر كم چقدر؟ میگوید آن دیگر اختیار با خودت باشد «نِصْفَهُ» نصف شب را بخواب نصفش را بیدار باش (;أَوْ انْقُصْ مِنْهُ قَلِیلًا) (المزمل/3) یا از نصفه كمتر، بیشترش را بخواب مقداری بیدار باش (;أَوْ زِدْ عَلَیْهِ) (المزمل/4) یا نصفه بیشتر، پس ببینید خط كش نصف است خواستی كمتر از نصف خواستی بیشتر از نصف چرا؟ بخاطر اینكه (;وَرَتِّلْ الْقُرْآنَ تَرْتِیلًا) (المزمل/4) حالا ما در طول سال كه موفق نمیشویم لااقل در ماه رمضان بخصوص شبهای طولانی. . . «وَرَتِّلْ الْقُرْآنَ تَرْتِیلًا» قرآن را با شیوهای خاص بخوان چرا؟ بخاطر اینكه ما روز كار داریم كسی كه روز میخواهد بار ببرد شب باید بنزین بزند كسی كه وقت عملیات جبهه هست یك هفته قبل خودش را آماده باش میكند تو چون روز بار سنگینی داری تهمتهای ساحر كاهن، شاعر، مجنون، همه تهمتی به تو خواهند زد همه توطئهای علیه تو خواهند كرد تو اگر شبها وصل به برق اصلی هستی نشوی روز كم میآوری بنابراین شبها بلند شو بنزین بزن كه روز در مسافر كشی كم نیاوری.
9- شب، بهترین زمان برای مناجات با خدا
فضای آرام، دوری از ریا، تمركز فكر، اینها از بركات شب است اصولاً شب وقت عبادت است حدیث داریم اولیاء خدا شب را دوست داشتند میگفتند روزها كوتاه است آدم میتواند روزه بگیرد شبها طولانی است آدم میتواند شب زنده داری كند وقت مناجات شب است با اینكه وقت مناجات موسی در كوه طور بود قرآن میگوید (;وَوَاعَدْنَا مُوسَى ثَلَاثِینَ لَیْلَةً) (الأعراف/142) با اینكه روزها هم در كوه طور بود اما نمیگوید سی روز، حضرت موسی شبانه روز در كوه طور بود اما خدا میگوید تو سی شب در كوه طور بودی چرا اسم روز را نمیبرد؟ برای اینكه كوه طور محل مناجات است مناجات با شب سنخیتش بیشتر است به همین خاطر هم روی نماز شب خیلی تكیه شده نماز شب پنج تا دو ركعتی است یك دانه یك ركعتی این قیمت تعاونی است البته بازار آزاد هم دارد كه طولانی است و ذكرهایی هم دارد وردهایی دارد آنرا هر كس حال دارد برود توی مفاتیح ببیند توی رساله ببیند اما آن قیمت تلویزیونی كه همه خواسته باشند نماز شب بخوانند پنج تا دو ركعتی یك دانه یك ركعتی آن پنج تا دو ركعتی را بدون قل هو الله میشود خواند یعنی یازده ركعت نماز بی «قل هو الله» حالا ببینید چقدر. . . برویم سراغ آیـﺔ بعد. «وَالَّذِینَ یَقُولُونَ» آنچه به عبادت ارزش میدهد اخلاص است میگوید «یَبِیتُونَ لِرَبِّهِمْ» یعنی بیتوته برای خدا باشد آخر گاهی آدم میرود جمكران اما كار به امام زمان ندارد حاجت دارد آمده بگیرد این نمیرود كه بدهد میرود بگیرد یكی میرود خانـﺔ آقا سهم امام بدهد یكی میرود خانـﺔ آقا سهم امام بگیرد ما زمان شاه كه سخنرانی میكردیم ده شب كه سخنرانی میكردیم یك پاكت به ما میدادند الان سخنرانی اول پنجاه تا پاكت به ما میدهند منتهی آن پاكت چیزی توی آن بود این میگویند حاج آقا یك چیزی به ما بده فرق میكند آن پاكت و این پاكت یك كسی میگفت من و فلانی هر دو میگوئیم در حسینیه را ببند آنكه میگوید حسینیه را ببند از بس كه شلوغ میشود میگوید ببند دیگر اینجا جا نیست من كه میروم منبر ده تایی هم كه نشستهاند در میروند میگویم در را ببند كه این ده تایی را هم كه نشستهاند در نروند. دكتر به دو نفر میگوید هر چی میخواهد بخورد بخورد یكی مریض خوب شده میگویند دیگر مشكلی ندارد هر چی میخواهد بخورد بخورد پرهیز ندارد یكی دیگر مردنی است میگویند بابا بگذار هر چه میخواهد بخورد بخورد این مسائل مهم است«یَبِیتُونَ لِرَبِّهِمْ» برای خدا باشد اخلاص باشد بعد هم «یَبِیتُونَ» فعل مضارع است یعنی كارش بیتوته باشد نه اینكه حالا شبهای امتحان چون درس دارد چون گرفتار است بعضی وقتها وقتی گیر میكنند یاالله میگویند قرآن میفرماید «فَإِذَا رَكِبُوا فِی الْفُلْكِ» سوار كشتی میشود میخواهد غرق بشود میگوید «دَعَوْا اللَّهَ» یا الله یا الله اما (;فَلَمَّا نَجَّاهُمْ) (العنكبوت/65) نجاتش دادیم غافل میشود. یبیتون فعل مضارع است یعنی كارش بیتوته است كارش اخلاص است. خدایا تو را به حق عباد الرحمن كه خودت میدانی كیها هستند اولیاء تو هستند به آبروی همانها ما را هم از عبادالرحمنها قرار بده(الهی آمین). مزه معرفت و عبادت را به ما بچشان(الهی آمین). والسلام علیكم و رحمة اللَّه و بركاته
نام کتاب : درس هایی از قرآن نویسنده : محسن قرائتی جلد : 1 صفحه : 2688