responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : درس هایی از قرآن نویسنده : محسن قرائتی    جلد : 1  صفحه : 2689
بسم الله الرّحمن الرّحیم
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد
الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی.

ماه رمضان 83- در استان كهكیلویه بحث‌ها ضبط می‌شود و برنامه‌مان هم این بود كه آیاتی را از قرآن كه روایت داریم كه این آیه فرد منحصر به فرد آن اهل بیت است یا شامل متعددی ممكن است بشود ولی برجسته ترین فردش اهل بیت هستند و این جلسه با دو جلسـﺔ قبل می‌گفتیم كه قرآن در سوره فرقان آیات آخرش سیمای بندگان خوب خدا را می‌گوید می‌گوید بنده خوب خدا كیه؟ چون یكی از راههای تربیت این است كه نمونه بگویی نمونه‌اش را باید نشان داد چون همه‌اش توی دنیای فكر آدم بگوید چنین و چنان بعد در عمل ممكن است كم بیاورد.

1- سخن كافی نیست، عمل لازم است

 یك خاطره خوشمزه برایتان بگویم اسمش را ببرم همـﺔ ایران او را می‌شناسند چون خیلی مهم است می‌گفت یك بحث علمی تحقیقی داشتیم راجع به عاطفه در دانشگاه و حوزه عاطفه از نظر روانشناسی نظر پرفسور فلانی اساتید شرق اساتید غرب نظر كی نظر كی می‌گفت بحث بسیار عمیقی داشتیم درباره ابعاد علمی بحث عاطفه و وجدان بحث طول كشید بعد هم پاسخ به سؤالات خیلی بحث علمی شد آخر شب آمدیم خانه ساعت حدود دوازده شب شد تا در را زدیم خانممان در را باز كرد و یك خورده نگاه كرد و گفت تو اصلاً می‌دانی عاطفه یعنی چه؟ می‌گفت زدم به خنده كه من در همـﺔ كتابهای علمی و روانی و حدیث بحث علمی عاطفه را كردم اما خانواده‌ام قبول ندارد می‌گوید آخر این وقت شب آمدن توی خانه است؟ تو اصلاً نمی‌دانی عاطفه یعنی چه، یعنی گاهی وقتها انسان توی دنیای علم خیلی قشنگ حرف می‌زند اما نمونه عملی‌اش می‌ماند قرآن از هنرهایش این است كه فقط نمی‌گوید بكن نكن امر و نهی نیست ایدئولوژی نیست ایدئولوك را هم نشان می‌دهد نقشـﺔ ساختمان را نمی‌دهد می‌گوید این نقشه را بگیر اینرا هم ببین ساختمان، یعنی هم نقشه را نشان می‌دهد هم ساختمان را، هم فرمول را سر كلاس درس می‌دهد هم می‌برد میدان تیر، هم فرمول پزشكی را توی دانشگاه پزشكی به دانشجو یاد می‌دهد هم او را می‌برد بالای سر مریض یعنی نمونه هایش نمونه‌های علمی عملی است(عباد الرحمن) را می‌گوید بعد مصداقش اهل بیت امام صادق فرمود مصداق این آیه ما اهل بیت هستیم.

2- ادامـه تفسیر آیات پایانی سوره فرقان

 سوره فرقان آیات آخر می‌فرماید بنده خوب خدا كیه؟ در جلسـﺔ دوم گفتیم عباد الرحمن بندگانی هستند كه نه شرك، نه زنا، نه قتل، (;لَا یَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ) (الفرقان/68) به غیر خدا تكیه نمی‌كنند غیر خدا را بعنوان خدای دیگر نمی‌خواهند نزدیك زنا و مقدمات زنا نمی‌روند قتل ناحق هم ندارند بعد گفتیم كه اگر كسی دنبال شرك و زنا و قتل رفت (;یُضَاعَفْ لَهُ الْعَذَابُ) (الفرقان/69) كسی اگر دنبال این گناه برود عذاب او مضاعف است یعنی دو برابر حالا سوال: خدا كه عادل است خدایی كه عادل است چرا می‌گوید عذابش دو برابر؟ خدا عادل است یكی به یكی دو تا به دو تا اما چرا می‌گوید یضاعف بعد این سه تا گناه عذابش مضاعف است بخاطر اینكه هم گناه می‌كند هم دیگری را به گناه وادار می‌كند یعنی وقتی انسان سراغ غیر خدا رفت فقط غیر خدا. . . این عوارض هم دارد بگذارید یك چیزی بگویم یك كسی توی عروسی لامپ را خاموش می‌كند فرار می‌كند گناهش این است كه دست را گذاشت روی سوئیچ برق و خاموش كرد شما می‌گویی یك فشار داده به سوئیچ شما هم یك فشار بده به پیشانی‌اش این همچین كرد تو هم همچین این اینطور نیست این عذابش مضاعف است باید این آقایی كه برق را خاموش كرده نگه داریم تا برق‌ها روشن شود بعد وقتی برقها روشن شد بیاوریم روی خسارت بگوئیم برق كه خاموش شد چند تا بشقاب شكست چند تا سر به دیوار خورد چند نفر از پله‌ها افتادند چقدر صاحبخانه خجالت كشید كه برق رفت چقدر كفش گم شد چند تا آتش قوی این قالی را سوزاند چقدر بچه‌ها ترسیدند جیغ زدند همـﺔ اینها را حساب كنیم گناهش را بكشیم روی كسی كه برق را خاموش كرد آقا این حرفهایی كه می‌زنی از كجا می‌گویی؟ از قرآن می‌گویم (;نَكْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ) (یس/12) می‌نویسیم كارهایی كه كرده‌اند و آثارش را هم می‌نویسیم یعنی اینطور نیست كه فقط گناهش را بنویسیم این گناه چه آثاری را داشت.

3- گناهان كلیدی، كیفر مضاعف دارند

گاهی وقتها انسان یك گناهی می‌كند گناهش كلیدی است اسمش یك گناه است زنا یك گناه نیست، من یك خاطره قبلاً توی تلویزیون گفته‌ام حالا بعد از بیست و پنج سال سخنرانی توی تلویزیون اشكال ندارد در هر برنامه‌ام دو دقیقه‌اش تكراری باشد چون بالاخره آنهایی كه بیست و پنج سال دیگر بوده‌اند یك عده پیر شده‌اند یك عده، من جوان بودم آمدم الان همـﺔ ریش هایم تقریباً دارد سفید می‌شود بنابراین این تكراری است ولی دو دقیقه یا یك دقیقه بیشتر نمی‌كشد خوشمزه است.
می گویند یك روز شیطان با یك حرامزاده صبح تصمیم گرفتند كه بروند یكی شرق یكی غرب فساد بوجود بیاورند غروب بیایند گزارش بدهند ببینند شیطان موفق‌تر است یا حرامزاده، رفتند غروب كه آمدند شیطان گفت چه كردی؟ حرامزاده به شیطان گفت چه كردی؟ شیطان گفت والله ما صبح تا حالا چیزی گیرمان نیامد ولی یك زن و مرد را به ناحق به هم رساندیم یك زنا شد گفت خاك توی سرت كند یك گناه تولید كردی؟ من هفتاد و سه تا تولید داشتم چند تا فحش چند تا غیبت چند تا چاقو كشی چند تهمت چند تا چند تا چند تا من هفتاد و سه قلم تو یك قلم؟ گفت نه، ببین، من یك زنا زاده درست كردم كه آن خودش مثل تو هفتاد و سه تا. . . گاهی یك گناه كلید است سوئیچ ماشین كوچك است اما یك ماشین چند تنی را راه می‌اندازد اگر می‌گوید مضاعف است شما نگو یك نفر را كشته‌ام بله یك نفر را كشتی چند نفر داغدار شدند چند تا زن بیوه شد بچه‌ای كه پدر و مادر ندارد چه مشكلاتی بر زندگی‌شان بار شد اینطور نیست كه یك نفر را زدی هیچی به هیچی كبوتر كه نزده‌ای بعد یك نفر را كه كشتی چقدر دلهره توی منطقه پیدا شد یك نفر را كه توی جاده می‌كشند كلی مسافرهای جاده احساس امنیت نمی‌كنند پس ببینید اگر به شما گفتند قتل بكنی یضاعف دوبله است چون خود قتل ایجاد ناامنی یك گناه است زن بیوه بوجود آوردن اولاد یتیم بوجود آوردن زنا یك گناه است اما یك حرامزاده خودش هر روزی چقدر. . . بنابراین اینكه می‌گوید یضاعف. . .

4- مجازات رهبران مستكبر و پیروان آنان در قیامت

یك چیزی برایتان بگویم این دیگر از قرآن است روز قیامت توی جهنم هم دانه درشت‌ها هستند هم دانه ریزها دانه ریزها مستضعفین جنایتكار می‌گویند خدایا این دانه درشتها عذابشان را دو برابر كن (;آتِهِمْ ضِعْفَیْنِ مِنْ الْعَذَابِ) (الأحزاب/68) عذاب شاه را دو برابر كن عذاب صدام را دو برابر كن چون اینها ما را اینطور كردند خداوند فرمود (;لِكُلٍّ ضِعْفٌ) (الأعراف/38) هر دو تا دو برابر، علامه طباطبایی در تفسیر می‌فرماید كه. . . ظاهراً از علامه است توی ذهنم، دانه درشت‌ها دو برابر چون هم خودشان خلاف كرده‌اند هم یك مشت را دنبال خودشان به خلاف كشانده‌اند خوب دانه درشتها حق‌شان است دانه ریزها چرا دوبرابر؟ ایشان می‌گوید دانه ریزها هم خلاف كردند هم چون بله قربان گوی دانه بزرگها بودند این بله قربان گفتند شما روز به روز جنایتكارها را تقویت كرد پس دانه درشت‌ها دو برابر به دو دلیل گناه كردند دیگران را به گناه واداشتند دانه ریزها چرا دو برابر؟ گناه كردند و دستور دهندگان به گناه را تقویت كردند.
(;یُضَاعَفْ لَهُ الْعَذَابُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ) (الفرقان/69) روز قیامت عذابشان دوبله می‌شود بعد می‌فرماید «وَیَخْلُدْ فِیهِ مُهَانًا» خلود یعنی همیشگی، در قرآن آیات زیادی داریم كه می‌فرماید عده‌ای همیشه توی جهنم هستند این هم جوابش این است كه چرا سی سال چهل سال گناه كردیم تا همیشه بسوزیم جوابش این است كه شما یك لحظه با چاقو می‌زنی توی چشمت تا همیشه كور هستی چاقو زدن یك ثانیه، كوری همیشه، یك سوزن می‌كنی توی توپ كل بازی فوتبال لغو می‌شود یك كلمه می‌گویی آبروی چهل سالـﺔ یك نفر را هوا می‌كنی پس عذاب هم همینطور است آدم سی چهل سال گناه می‌كند اما(یخلد) این از نظر كمیت از نظر كمیت یعنی همیشه هست(مهانا) از نظر كیفیت یعنی عذاب جهنم هم كمیت آن همیشگی است هم كیفت آن(مهان) یعنی خوار است چون گاهی عذاب هست ولی آدم خوار نیست ببینید یكوقت به من می‌گویند شما باید یكسال زندان باشی یك سال زندان طولانی است ولی آدم خوار نمی‌شود می‌رود آنجا مطالعه می‌كند می‌خوابد چرت و پرت می‌كنند ولی یكوقت می‌گویند آقای قرائتی ما می‌خواهیم ده دقیقه شما را عذاب بدهیم می‌خواهیم لجن بریزیم روی لباسهایت دور شهر تو را بگردانند مدت آن یك ساعت بیشتر نیست اما خواری آن زیاد است(مهان) اهانت، یعنی خوار، عذاب جهنم هم كمیت آن طولانی است هم كیفیت آن ولذا در قرآن چند رقم عذاب داریم بعضی آیات می‌گوید عذاب شدید بعضی جاها می‌گوید عذاب ألیم بعضی جاها می‌گوید عذاب مهین یكبار یك كسی سیلی می‌زند توی گوش كسی این عذاب شدید یكوقت یك كسی سیلی نمی‌زند یك سنجاق فرو می‌كند این سروصدا ندارد می‌سوزد ألیم گاهی هم یك كسی لجن می‌ریزد به لباس كسی نه صدا دارد نه می‌سوزد ولی اهانت است منتهی هر كسی را جوری، كیفر متناسب با عمل است.

5- توبه از گناه، زمینه بازگشت رحمت الهی

برویم سراغ آیه بعد (;إِلَّا مَنْ تَابَ) (الفرقان/70) خوب توبه چیه؟ شب قدر می‌رویم مسجد قرآن سر می‌گذاریم توبه می‌كنیم می‌گوید نه، توبه شرایط دارد «تَابَ وَآمَنَ » آن آقایی كه مشرك شد یا زنا كرد یا آدم كشت بن بست نیست، بگوید آقا من دیگر بدبختم هیچ گناهكاری خودش را در بن بست نبیند بسم الله الرّحمن الرّحیم زیادی گوش بدهید در اسلام بن بست وجود ندارد بدترین آدمها راه نجات دارد قتل، زنا، شرك، همـﺔ اینها آخرش گفته(الا من تاب) نگو بن بست است می‌شود توبه كرد چه جوری(آمن) از این آمن معلوم می‌شود كه حدیث هم داریم كه انسان ممكن است توفیق توبه پیدا كند گاهی با یك دعا عاقبت او خوب می‌شود داریم وقتی انسان گناه می‌كند ایمان از او می‌پرد وقتی می‌خواهد توبه كند ایمانش بر می‌گردد (;وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا) (الفرقان/70) نماز نخواندی بسم الله خدایا من معذرت می‌خواهم با هر كس و ناكسی حرف زدم با تو حرف نزدم حالا می‌خواهم با تو حرف بزنم شروع كن هر نمازی كه می‌خوانی دو تا بخوان مثلاً دوتا نماز صبح بخوان یكی برای امروز یكی برای طلب هایت یكمرتبه بگویند چند سال نماز قضا كن سنگین است اما اینرا مثل طناب كه اگر بخواهی پاره كنی نمی‌شود اما اگر آنرا نخ نخ كنی هر روزی یكی از این نخ‌ها را، هر نماز دو تا بخوان دو تا نماز مغرب بخوان ده دقیقه نماز تو بیست دقیقه می‌شود توبه كرد پول كسی را خورده‌ایم بدهیم بزغاله‌مان را زمین مردم چرانده‌ایم از مردم عذرخواهی كنیم، خودنویس كسی، مال كسی، كم فروشی كرده‌ایم، كم كاری كرده‌ایم، می‌شود انسان توبه كند و می‌شود ایمانی كه رفته برگردد و می‌شود انسان مجرم عمل صالح انجام بدهد.

6- نمونه‌ای از توبه در قرآن

دو خاطره یكی از قرآن یكی از حدیث، موسی عصا را انداخت اژدها شد فرعون گفت این سحر است همه ساحرها را دعوت كرد با پول كه با سحر و جادو آبروی موسی را ببرید ساحرها گفتند به ما سكه می‌دهی؟ گفت بله شما آبروی موسی را بریزید من سكه می‌دهم (;إِنَّ لَنَا لَأَجْرًا) (الأعراف/113) اگر آبروی موسی را بریزم به ما اجری می‌دهی (;قَالَ نَعَمْ وَإِنَّكُمْ لَمِنْ الْمُقَرَّبِینَ) (الأعراف/114) اینها سحر و جادو هایشان را انجام دادند موسی عصا را انداخت اژدها كه شد همه دیدند كه این حسابش با سحر و جادوهای آنها فرق دارد همه افتادند به سجده و ایمان آوردند فرعون گفت شما را تكه تكه می‌كنم همه‌تان توطئه گر هستید رئیس شما هم موسی است همه‌تان معلوم می‌شود كه برنامه‌ای ریخته‌اید برای اینكه حكومت من را واژگون كنید گفتند هر كاری می‌خواهی بكن مگر نمی‌گویی تكه تكه، خوب ما را بِكُش خلاصه فرعون اینها را شهید كرد صبح ساعت هشت همه ساحر بودند همه به انتظار یك سكه از فرعون آمده بودند آبروی یك پیغمبر بزرگ را بریزند این ساعت هشت ساعت نه همه به پیغمبر ایمان آوردند بعد از چند دقیقه و چند ساعتی همه شهید شدند صبح كافر صبح مومن شب شهید این یك نمونه، این نمونه توی قرآن هست.
امام صادق(علیه السلام) فرمود با اینكه انسان این رقمی عوض می‌شود از كافر به مومن درجه یك تبدیل می‌شود هیچكس خودش را آدم خوبی نداند ممكن است شما تا امروز خوب باشی فردا نمی‌دانی چی می‌شوی من پهلوی بعضی مراجع بزرگوار تقلید رفتم گفتم شما حدود نود سال دارید اگر یك دعای مستجاب داشته باشی چه دعایی می‌كنی؟ گفت دعا می‌كنم خدا عاقبت من را به خیر كند گفتم بابا شما مرجع تقلید هستید گفت بله ممكن است من مرجع تقلید بشوم آخر عمرم ممكن است فكرم عوض بشود عقیده‌ام عوض بشود حضرت یوسف كه پیغمبر بود می‌گفت (;تَوَفَّنِی مُسْلِمًا) (یوسف/101) خدایا مسلمان بمیرم خوش عاقبت بشوم بهترین دعا این است كه خدایا عاقبت من را به خیر كن چون ممكن است كسی عمری كج بشود لحظـﺔ آخر خوب بشود و بالعكس(الا من تاب) این یك نمونه توبه.

7- گناه بزرگان، مجازات بزرگ دارد

دربار? یضاعف كه توی قرآن هست كه می‌گوید عذاب بعضی مضاعف می‌شود یضاعف یعنی دو برابر در مكتب اسلام عواملی باعث می‌شود كه گناه را دو برابر كند مثلاً معلم اگر گناه كند عذابش دو برابر است چون شاگردش هم یاد می‌گیرد روحانی و آخوند اگر گناه كند عذاب او دو برابر است خدا توی قرآن می‌گوید (;یَا نِسَاءَ النَّبِیِّ مَنْ یَأْتِ مِنْكُنَّ بِفَاحِشَةٍ مُبَیِّنَةٍ یُضَاعَفْ) (الأحزاب/30) زن پیغمبر خلاف كند عذاب او دو برابر است چون باقی زنها هم از شما یاد می‌گیرند استاد دانشگاه، برادر بزرگ، مادر اگر روبروی دخترش حرف زشت به شوهرش بزند دخترش هم فردا به شوهرش حرف زشت می‌زند، گناه مادر روبروی دختر، گناه برادر بزرگ، گناه استاد دانشگاه، گناه روحانی، گناه معلم، در جمهوری اسلامی مسئولین اگر گناه بكنند عذابشان دو برابر است چون حساب مسئولین با باقی‌ها فرق می‌كند.
 البته من این تقاضا را بگویم نه گناه مسئولین را پاك بكنید كه بگوئید مسئولین پاك هستند نه هر چی برای مسئولین می‌گویند قبول كنید كه بسیاری از چیزهایی كه می‌گویند از بیخ دروغ است این هم من خواهش می‌كنم كه نه بگوئید آره نه بگوئید نه، تحقیق كنید كه این قصه. . . بیخود دین فروشی نكنید.
(بعضی وقتها هم یك چیزهایی را به دروغ می‌گویند خدا رحمت كند شهید مظلوم دكتر بهشتی را آمده بود كاشان به پسرش گفت قصه را برای قرائتی هم بگو گفتیم قصه چیه؟ گفت توی شركت واحد تهران می‌گویند خانـﺔ دكتر بهشتی شانزده طبقه است برج دارد كاخ دارد، یكی از این برجهای تهران مال آخوندها نیست ولی حرف كه می‌زنند می‌گویند آخوندها بردند خوردند شما ثابت كن یك مزرعه مال آخوندها است، یكی از این ساختمانها مال آخوندها است، من نمی‌گویم آخوندها وضعشان بد است یك چند درصدی وضعشان خوب است منتهی این هم كه وضعش خوب است باید حساب كرد كه این از كجاست ممكن است من نویسنده كتاب هستم حق التالیف دارم منبری است پدرش ارث دارد دو تا شرط حق است چه آخوند چه غیر آخوند 1- از بیت المال است یا نه 2- سوء استفاده كرده یا نه روی دو تا شما حساس شوید 3- ثابت بشود بعد هر چه می‌خواهی بگویی. . . یعنی هر چی خدا به تو گفته بگو بگو من نمی‌خواهم بگویم هر چه می‌خواهی بگویی بگو چون به یك كسی كه شراب خورده نمی‌شود گفت دزد به شراب خور می‌شود گفت شراب خور ولی نمی‌شود گفت دزد همان كاری. . . یكی از راههای توبه این است كه آقا چون اینترنت‌ها الان اینترنت یعنی دیوار شهر دیوار شهر هر كس هر اعلامیه‌ای می‌تواند. . . شما یك كیلو زغال داشته باش روی همـﺔ دیوارها می‌توانی بنویسی زنده باد قرائتی می‌توانی روی همـﺔ دیوارها بنویسی مرده باد قرائتی فقط یك كیلو زغال می‌خواهد یك نربان یا چهارپایه. پس ببینید 1- از مال بیت المال است یا مال شخص 2- سوء استفاده كرده یا طبیعی بوده ممكن است یك كسی سه برابر دیگران حقوق دارد ولی سه برابر دیگران هم كار می‌كند یك شوفور تاكسی كه روزی ده ساعت كار می‌كند با یك شوفور تاكسی كه روزی چهارساعت كار می‌كند در آمدشان فرق می‌كند من كسی را سراغ دارم كه در سال یك جمعه استراحت كرده است كسی هم سراغ دارم كه پنجاه تا جمعه دارد پنجاه تا هم پنجشنبه دارد چهل روز هم مرخصی گرفته همینطور سالی شش ماه كار می‌كند آدم هم هست كه سالی سیصدوشصت و پنج روز كار می‌كند بنابراین خواهش می‌كنم دفاع از كسی هم نمی‌كنم چون دلیلی ندارد یك كسی ببرد بخورد من مثل لنگ دور پایش عیب هایش را بپوشانم به من چه هر كه خربزه خورده پای لرزش هم بنشیند من ضامن هیچ گناهی نیستم اما برای شما بعنوان یك معلم بیست و پنج سالـﺔ تلویزیونی خواهش می‌كنم به سه دلیل حرف بزنید 1- از بیت المال بوده 2- سوء استفاده كرده 3- آن گناه برای شما ثابت شده باشد. توی شركت واحد گفتند خانـﺔ بهشتی شانزده طبقه است یكی گفت تو را خدا حرف مفت نزنید من خانه‌اش را می‌شناسم اگر مرد هستید یك ربع صبر كنید به راننده می‌گوئیم برود در خانه‌اش اینها هم گفتند باشد می‌رویم ماشین را بردند در خانه در زدند دیدند خانه‌اش یك طبقه بیشتر نیست همینطور می‌گویند و بالاخره امام فرمود شهید بهشتی مظلوم بود.)
(;وَمَنْ تَابَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَإِنَّهُ یَتُوبُ إِلَى اللَّهِ) (الفرقان/71) كسی كه توبه كند «یَتُوبُ إِلَى اللَّهِ» یعنی توبه كننده مهمان خداست خدا می‌پذیرد خدا راجع به توبه هم می‌فرماید (;وَقَابِلِ التَّوْبِ) (غافر/3) توبه را قبول می‌كند هم آیه‌ای داریم (;یَقْبَلُ التَّوْبَةَ) (التوبة/104) یعنی هم الان قبول می‌كند هم در آینده توبه‌ها را قبول خواهد كرد هم توبه كننده را دوستش دارد (;یُحِبُّ التَّوَّابِینَ) (البقرة/222) آخر گاهی وقتها یك كسی سیلی می‌زند به من بعد می‌گوید حاج آقا ببخشید می‌گویم خیلی خوب برو گم شو بخشیدم دیگر دوستش ندارم هر وقت او را ببینم می‌گویم این سیلی به من زد گرچه او را بخشیدم اما یك خاطره تلخ توی ذهنم هست ولی خدا می‌گوید «یُحِبُّ» یعنی اگر كسی توبه كند نه اینكه او را می‌بخشم دوستش هم دارم در جمهوری اسلامی اگر یك كسی خلافكار بود ممكن است به او عفو بدهند اما دیگر به او پست نمی‌دهند اما می‌گوید «یُحِبُّ» تو را دوست دارم بعد هم نمی‌گوید(یحب التائبین) كسی اگر یك بار توبه دوستش دارم «یُحِبُّ التَّوَّابِینَ» یعنی اگر كسی صد بار گناه كرد و صد بار هم توبـﺔ خالصانه كرد من با اینكه صد دفعه توبه شكستی باز هم تو را دوست دارم.
یك دعا می‌كنم، به آبروی تمام توبه كنندگان واقعی به همـﺔ ما توفیق توبه مرحمت بفرما(الهی آمین).

8- دوری مردان خدا از مجالس غنا و گناه

عباد الرحمن كیه؟ (;وَالَّذِینَ لَا یَشْهَدُونَ الزُّورَ) (الفرقان/72) كسانی هستند كه، شاهد، دو تا معنا دارد یكی یعنی حضور یكی یعنی گواهی دادن این به هر دو می‌خورد یعنی در. . . (زور) امام صادق فرمود یعنی غنا، یعنی در جلسـﺔ غنا، آهنگ‌های تحریك كننده. . . آقا مجوز ارشاد است(بسم الله الرّحمن الرّحیم اگر پدر ارشاد و ننـﺔ ارشاد هم اجازه بدهد اگر شما با شنیدن آن تحریك می‌شوی برای شما حرام است) مگر كلمـﺔ ارشاد حرام خدا را حلال می‌كند یك كسی جگر بو می‌داد گربه‌ها آمدند دور سیخ جگرش، این همینطور كه جگر بو می‌داد دید گربه‌ها جمع شده‌اند گفت بلاله بلال! فكر كرد كه اگر الان به جگر بگوید بلال گربه‌ها می‌روند آقا موسیقی تحریك كننده. . . ارشادِه ارشاد، كلمـﺔ ارشاد حرام خدا را حلال نمی‌كند هر آهنگی كه. . . اینرا باید از مراجع تقلیدمان بپرسید ولی قطعی آن اینست كه آهنگ‌هایی كه تحریك كننده است ممنوع است حالا گیرم حلال مگر همـﺔ حلالها را شما می‌خواهید انجام بدهید؟ شما یك نوار بخری قیمتی باشد هر صدایی را روی آن ضبط نمی‌كنی من عمرم را در اختیار ایشان نمی‌گذارم چون بالاخره ایشان یك خواننده است و من یك دانشمند یك دانشمند مخش را در اختیار یك خواننده نمی‌گذارد مخم حیف است گیرم حلال. بندگان خوب خدا كسانی هستند كه «وَالَّذِینَ لَا یَشْهَدُونَ الزُّورَ» در جلسـﺔ غنا حاضر نمی‌شوند.

9- دوری مردان خدا از كارهای لغو و بیهوده

 بعد می‌فرماید (;وَإِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَامًا) (الفرقان/72) وقتی به لغو رسیدند، زمانی كه مرور می‌كنند عبور می‌كنند از كنار لغو می‌آیند بروند مرور می‌كنند با كرامت. (در تفسیر مجمع البیان دارد كه اگر اسم عضوی را هم ببرد كه حرام است با كنایه اسم می‌برد امام باقر(علیه السلام) فرمود(مرو كراما) یعنی اگر خواستند اسم مثلاً عورت را هم ببرند با كنایه اسم می‌برند) امام صادق فرمود خدا بر گوش واجب كرده شنیدن چیزهایی كه حرام است دوری كند سپس این آیه را فرمود «وَإِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَامًا».
آقا(القلب حرم الله) حدیث داریم قلب حرم خداست همینطور كه نمی‌گذارید هر چیزی وارد حرم بشود باید مواظب باشید هر حرفی وارد قلب شما نشود. از این معلوم می‌شود كه شاهد گناه. . . گاهی خود شما گناه نمی‌كنید اما شاهد گناه هستید مثلاً قمار نمی‌كنید اما نگاه به قمار می‌كنید نگاه به قمار هم حرام است بند? خدا شاهد گناه هم نیست شما مشروبات الكلی نخوردی اما سر سفره كه بود نباید بنشینی باید بروی سر سفره‌ای كه شراب است گرچه شما نخوری نشستنش هم حرام است در شیوه نهی و از منكر لازم نیست همه جا خشونت و درگیری باشد بلند شو برو همین كه شما بلند شدی و رفتی می‌فهمند كه تو بخاطر گناه بلند شدی و رفتی این خودش نهی از منكر است نهی از منكر كه همه‌اش درگیری نیست.
«مَرُّوا بِاللَّغْوِ» یعنی كارهای بیهوده، مومن باید كارهایش هدفدار باشد وقتی دنیا از زباله هایش استفاده می‌كند وقتی ما خانم هایمان از پوست پرتقال مربا درست می‌كنند در همین استان از بلوط چیزهایی درست می‌كنند كه یك بار هم بنا شده به ما بدهند بخوریم ببینیم چی هست. انسان از چوب جنگل استفاده می‌كند از برگ استفاده می‌كند آنوقت شما عمرت را بیخود خرج نكن بارها گفته‌ام اجازه بدهید تكرار كنم آرایشگاهی آمد ریشهای امام علی را درست كند لب‌ها تكان می‌خورد گفت آقا لبت را نگه دار مو روی لب را قیچی كنم فرمود لب را نگه دارم یك سبحان الله عقب می‌افتم (;وَالَّذِینَ إِذَا ذُكِّرُوا بِآیَاتِ رَبِّهِمْ) (الفرقان/73) بندگان خوب خدا كسانی هستند كه وقتی به آیات پروردگارشان تذكر داده می‌شود كر و كور نیستند چشم و گوش بسته نیستند با كر و كوری به سجده نمی‌افتند یعنی عملشان آگاهانه است مومن كسی است كه دین او آگاهانه باشد آخر بعضی‌ها دینشان آگاهانه نیست همینطور می‌آید كنار خیابان نخ می‌بندد به یك چیزی متوسل می‌شود یك درخت پهلوی او مقدس است نه، قرآن می‌گوید ببین ایمان باید براساس فكر باشد «وَیَتَفَكَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» بعد می‌گویند (;رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذَا بَاطِلًا) (آل عمران/191) اول فكر می‌كند بعد می‌گوید خدایا حالا ایمان دارم.
ایمان براساس فكر، ایمان تقلیدی ایمان موسمی ایمان یك جانبه‌ای اینها همه ممنوع است.
خدایا تو را به حق محمد و آل محمد ما را از عباد الرحمان واقعی قرار بده(الهی آمین).
 والسلام علیكم و رحمة اللَّه و بركاته
نام کتاب : درس هایی از قرآن نویسنده : محسن قرائتی    جلد : 1  صفحه : 2689
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست