responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : درس هایی از قرآن نویسنده : محسن قرائتی    جلد : 1  صفحه : 703
«بسم اللّه الرّحمن الرّحیم»
اللهی انطقنی بالهدی والهمنی التقوی

بینندگان عزیز بحث را آغاز سال 81 اولین شب جمعه سال 81 می‏بینند (که مصادف با ششم محرّم است) پس من خوب است که شروع کارمان را با توجه به امام حسین (علیه السلام) شروع کنیم شما می‏دانید که قرآن یک آیه دارد می‏گوید: هر کسی به شما سلام کرد شما جواب گرمش بدهید، «اذا حییتم بتحیه فحیوا باحسن»: اگر کسی سلام کرد گرم جوابش را بدهید و از آنجا که شهید زنده است و ما به زنده که سلام می‏کنیم او جواب گرم به ما می‏دهد. برای اینکه روح و دلِ امام حسین (علیه السلام) را متوجّه کنیم به خودمان و امام حسین (علیه السلام) که شهید است و زنده است به ما توجه کند و یه جواب گرمی به ما بدهد، پس بهتر این است که ما به او سلام کنیم چون وقتی ما به آن توجه کردیم امام حسین (علیه السلام) به ما جواب می‏دهد. جواب گرم، و آغاز سالمان را با توجه امام حسین (علیه السلام) به خودمان جلب کنیم راهش این باشد. من سلام می‏کنیم شما جمله، جمله این سلام را با من بدهید منتهی با توجه سلام کنیم یعنی همین الان دل را ببریم به سمت حسین. السلام علیک یا ابا عبدالله – جواب حضّار – و علی الارواح التی… حلّت بفنائک… علیک منی سلام الله… ابداً… ما بقیت… و بقی اللیل و النهار… و لا جعله الله… آخر العهد منی… لزیارتک… السلام علی الحسین… و علی علی بن الحسین… و علی اولاد الحسین… و علی اصحاب الحسین… (سال نو ضمن تسلیت ایام سوگواری به مناسبت عید نوروز هم تبریک می‏گویم.) بحثمان در شبهای جمعه سال 80 بحث نظافت و پاکیزگی بود، یک بحث داشتیم پاکی ظاهری که از شانه و مسواک و حمّام و عرض کنم شستشو و لباس و زیبائی و بهداشت و نظافت ظاهری و یکی هم از پاکی معنوی که در پاکی معنوی هم بحث پاکی از گناه، عصمت، پاکی دل از کینه، پاکی چشم از نگاه بد، پاکی زبان از کلام بد، اینها همه نمونه‏های پاکی در این جلسه یک بحث راجع به به پاکی ظاهری داشتیم و یک بحث راجع به پاکی معنوی، در این بحث می‏خواهیم وارد احکام پاکی بشویم. راجع به پاکی معنوی این چند جمله را من بگویم که راجع به پاکی قلب وقتی خداوند می‏خواهد تعریف کند، در روایات داریم در بحار است که «کانَ داود طاهر القلب» دل پاکی داشت، دلش پاک بود، کینه‏ای نبود. «طاهر القلب» یه ارزشی است یا مثلا داریم که: «کانت حلیمه من اطهر نساء قومها» حلیمه سعدیه همان زنی که شیر داد به پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلم)، زن پاکی بود به خاطر پاکی اش خداوند بهش لطف کرد.

دل پاک ظرف لطف الهی

مثال: ظرف اگر پاک باشد شما شیر و شربت و چایی می‏اندازی توش، اگر توی ظرفی سوسکی، پشه‏ای باشد شما خودت هم چایی نمی‏ریزی و می‏گویی بهداشتی نیست، همینطور که یک ظرف ناپاک را شما چایی نمی‏ریزی، دل ناپاک را هم خدا بهش لطف نمی‏کند. اگر خواستیم، خیلی افراد از من پرسیده‏اند که چه کنیم که خدا به ما یک لطفی بکند، چه کنیم که مورد لطف خاص خداوند قرار بگیریم، بهش گفتم ظرفت را بشوی خود خدا شیرش می‏کند. مثل اینکه می‏گوئیم: چه کنیم که این آقا چایی بدهد به ما لیوانت را بشوی، بگیر پاک باشد، چایی می‏دهند اگر کسی قلبش، کلامش، گوشش، زبانش پاک باشد، بیائید سال 80 را تصمیم بگیریم پاک باشیم. اشکال دارد تصمیم بگیریم حرف بد پشت سر کسی نزنیم، غیبت کسی را نکنیم، تعهّد کنیم، من: «بسم الله الرحمن الرحیم» سال 81 یا حسین ماه محرم است تو کمکم کن یک سال حرف زشت نزنم می‏شود. خیلی‏ها هستند در عمرشان دروغ نگفته‏اند. الان من کسی را سراغ دارم، دو نفر الان توی ذهن من است که در عمرشان دروغ نگفته‏اند و ریشهایشان هم سفید شده است. می‏شود، خدایا دروغ نگویم. به مشتری دروغ نگویم، از من سؤال می‏کنند معلم هستم صاف بگویم بلد نیستم، آقا این جنس؟ می‏گویم متوسط است، بهتر از این می‏خواهی فلان مغازه دارند، راست حرف بزند، بگوئیم هر کجای بازار بگردی این جنس گیرت نمی‏آید. دروغ نگوییم، یعنی خداوند عاجز است که روزی ما را به دروغ بدهد، گاهی وقتها می‏گوییم بدون دروغ که نمی‏شود، چرا نمی‏شود؟
حدیث: تمام افراد روزیشان حلال مقدّر شده اینکه می‏گویم دقّت کنید کسانی که گیج می‏شوند، دروغ می‏گویند، غیبت می‏کنند، اختلاس و کلاه برداری می‏کنند، کم فروشی و همه رقم فروشی شیطتنت می‏کنند، که با تیزی و شیطتنت می‏پرند به حرامی را گیر می‏آورند خداوند سهم حلالشان را کم می‏گذارد. آیه چیزی بگویم از آیة الله بهاءالدین از رفقای امام خمینی (ره) بود ایشان می‏گفت: بابا عمر شما اندازه‏گیری شده، می‏گوید،«من قبل ان نبرأها» مثلا شما باید 822 کیلو شکر بخوری، سهم شما در عمرت اینقدر شکر است حالا یه جا فکر می‏کنی صاحب خانه نیست دو تا قند می‏خوری به هوای دیزی، آنوقت فردا دکتر می‏گوید: آقا قندتان بالا رفته دیگه خانه خودت هم حق خوردن قند نداری، این پایه مقداری باید راه برود یه وقت که زیادی رله برود یه وقت می‏گویند: ببخشید شما از پلّه بالا نروید. آقا این مقدار چربی سهمت هست 70 سال 90 سال عمر این مقدار در عمر سهم چربی داری، گاهی وقتها یه چیزی می‏خوری می‏گویند چربیتان بالا رفته، این که می‏گویند قندش بالا رفته، چربی‏اش چطور شده، چی شده، چی شده، این به خاطر این است که یه جایی تجاوز کرده‏ای. خداوند از سهم حلال. اینطور نیست ما عجله نکنیم، چرا می‏ترسیم، اگر راست بگوئیم خداوند روزیمان را ندهد مثل بعضی جوانها می‏گویند می‏ترسیم ازدواج کنیم خرجی نیاوریم. خوب یعنی چه؟ یعنی اگر یکی باشم خدا زور دارد ولی اگر دو تا شدیم زور خدا طی می‏کشد، معنایش این است. حدیث داریم: کسیکه از ازدواج نمی‏کند از ترس خرجی به خدا سوء ظن دارد یعنی خدا اگر یکی را زور دارد دو تایی ندارد یا افرادی که مثلا فرض کنید به هر حال. حالا حلیمه سعدیه زن پاکی بود.

زبان پاک، زمینه پذیرش توبه

چون ایّام محرّم است یه خاطره بگویم: دوّم محرّم بود امام حسین (علیه‏السلام) می‏آمد کربلا (حرّ) با هزار تا سرباز جلو امام را گرفت، امام حسین (علیه السلام) قبل از اینکه حرّ برسد به یارانش فرمود: هر چه می‏توانید در مشک‏ها آب ذخیره کنید، برای اینکه لشگر یزید می‏آید تشنه هستند آب بدهیم «الله اکبر» چقدر اینها مردند و کرامت دارند. وقتی حرّ آمد تشنه بود و تمام لشگر او از آب‏های ذخیره امام حسین (علیه السلام) تشنگی را بر طرف کردند و حتّی اسب هایشان، بعد حرّ گفت: نمی‏گذارم تکان بخورید امام حسین (علیه السلام) جمله‏ای فرمود: حرّ گفت: من می‏خواهم یه چیزی بگویم ولی چون مادرت زهراست حیا می‏کنم. اینجا پاکی زبان، زبانِ حرّ پاک بود. جسارت به زهرا (سلام الله علیها) نکرد. همین ادبش شاید مقدّمه شد که روز عاشورا خدا توفیقش داد که توبه کند، گاهی آدم می‏خواهد یه چیزی بگوید: می‏بیند آبرویش می‏ریزد: قورتش بده: «والکاظمین الغیظ»: یعنی غیضت را قورت بده، زبان پاک، می‏شود اول سال تصمیم بگیریم چشم و زبان پاک باشد. حتّی حدیت داریم که: اگر کسی نگاهش به یه دختری خورد، نگاهش نکرد بعد گفت: خدایا من جوانم و این دختر و نگاهی که من می‏کنم تو راضی نیستی خودت از حلال ازدواج برایم جور کن. چون به خاطر خدا چشمش را پائین کشید، خدا از راه حلال ازدواجش را آسان می‏کند. خداوند جبران می‏کند یکی از اسمهای خداوند«جبّار» است یعنی جبران می‏کند، اگر شما کوتاه آمدی. حالا راجع به بحث وضو که یکی از مسائل طهارت است من چند تا نکته دارم برایتان بگویم: اولین کاری که آدم از خواب بلند می‏شود بهداشتی است «الله اکبر» مسئله وضو گرفتن، قرآن می‏گوید: «اذاقمتم الی الصلوة»: همینکه صبح پا شدید به سمت نماز، اول«فاغسلوا وجوهکم» صورتتان را بشوئید. پس سؤال صبح که آدم از خواب پا می‏شود، من نمی‏دانم اینها را سلام صبح بخیر می‏گویند یا نه؟ من که نمی‏رسم گوش بدهم ولی حالا اگر تلویزیون نگفته تجدید نظر کند.می‏گوید: آقا صبح که پا می‏شوی چه می‏کنی؟ می‏گویم: صبح که پا می‏شوم لباسهایم را می‏پوشم می‏روم اداره، ای بابا نماز چه شد؟ نماز هم جزو زندگی است. فیلم سازان ما باید همینطور که فیلم از مردم می‏گیرند. خوب از همه چیز مردم فیلم بگیرند. غذا خوردن و عقد و عروسی. مراسم بله برون، عزاداری شان، اگر همه را فیلم برداری می‏کنند نماز هم جزو بدنه کار مردم است. از نماز هم صحبت بشود،نه نماز تصنّعی یعنی همان نماز طبیعی که می‏خوانند این هم مطرح شود. یعنی یه دبیر بیاید سر کلاس من بعد از نماز چنین کردم.تو که نماز میخوانی به بچّه‏ها هم بگو من نماز خوانده‏ام. فوتبالیستهای ما همینطور که گل زدنشان را می‏بینند، نمازخواندنشان را هم ببینند، خوب چرا گل را وسط چشمها می‏زنی و نمازت را مثل هروئینی‏ها می‏روی او پشته، خوب نمازت را هم توی زمین چمن بخوان، گل زدنت را که دیدند، نمازت را هم ببینند چه اشکالی دارد، ما گاهی وقتها، یکی از کارهای بسیار خوبی که مقام معظم رهبری هم تأیید کرد. انشاءالله باید رشد پیدا کند. این بود که مردم ظهر عاشورا توی خیابان سینه می‏زنند. امام حسین (علیه السلام) خودش نیز نماز است جلو 30 تا تیر، خورد. امام حسین (علیه السلام) می‏توانست توی خیمه نماز بخواند آمد بیرون که بگوید: مردم حساس‏ترین شرائط که که ظهر عاشورا است شما را از نماز غافل نکند. حالا ما یه مشتری که می‏آید می‏گوییم: مشتری حیف است نماز را بعد می‏خوانیم. کافی است که یک مشتری ما را از نماز بیاندازد. نماز اول وقت، ظهر عاشورا امام حسین (علیه السلام) نیز نماز است. امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هم نیز نماز است تو حرف حسابیت چیست داری سینه می‏زنی؟ آخر حرف حساب تو چیه؟ یه کار خوبی که در جمهوری اسلامی شد اینکه بسیاری از ما تهران که اینطوری است زیادی از شهرها اینطوری است.یه وقت قم به آیةالله العظمی نجفی مرعشی ره گفتند: آقا امشب حرم نیا برای نماز، ایشان توی صحن حرم حضرت معصومه (سلام‏الله علیها) نماز می‏خواند، گفتند: امشب شب عاشورا است نیائید برای نماز، می‏خواهیم سینه بزنیم. کار به جایی رسیده بود که سینه زنها به یک مرجع تقلید می‏گفتند: نماز نخوانند می‏خواهیم سینه بزنیم. خوب این یه رقم دید است. یه دید دیگه: الآن ظهر عاشورا که می‏شود عزاداران قم یک جماعت توی حرم است و یه سه راه بازار یعنی تقریبا دو، سه کیلومتر یک نماز، یا مشهد چه نمازهایی خوانده می‏شود، تهران، خیلی‏ها که مشکل هم دارند یه وقت برای آب و برف و فلان سر ظهر قیچی می‏کند یکی اذان می‏گوید و همه با هم اذان می‏گویند، علی ای حال، ظهر عاشورا باید پیدا باشد. چهره نماز عاشورا، نماز عاشورا خیلی، ما هم تشکر می‏کنیم از عزادارها. هم تقاضا می‏کنیم این سنّت را احیا کنند. پس چی گفتم حالا:
1-آغاز سالتان را با سلام به امام حسین (علیه السلام) شروع کردید.«الحمدالله» این سلام به امام حسین (علیه السلام) را یادتان نرود. در روز، روزی چند بار همینطور بگوئید «السلام علیک یا مهدی» تا به حضرت مهدی (علیه السلام) توجه کردی آن حضرت هم به شما توجّه می‏کند و می‏فرماید: و علیک السلام و رحمةالله، توجّه امام زمان (علیه السلام) به شما خیلی اثر دارد. ما توجه کنیم برای آنها فرقی نمی‏کند ولی آنها.
مثال: ما خانه مان را رو به خورشید سازیم چیزی گیرش نمی‏آید. اما خورشید نورش بیاید توی اطاق ما خیلی برکت دارد. ما رو به خورشید یا پشت به خورشید خانه بسازیم، سلام به امام زمان (علیه السلام) بکنیم، یا نکنیم، در آنهااثر نمی‏کند. توجه خورشید به اطاق ما و توجه حضرت مهدی (علیه السلام) به ما خیلی کار ساز است. هر وقت آب می‏خوریم سلام بر حسین لعنت بر یزید.

وضو بر وضو، نور بر نور

حالا یه مقداری می‏خواهیم راجع به وضو صحبت کنیم.
اول: آداب وضو: در وضو برای چی وضو می‏گیریم؟ 1 – برای نماز که واجب است، برای غیر نماز هم، همیشه با وضو باشیم. یه چیزی برایتان بخوانم این حدیث راهم تا امروز صبح بلد نبودم، امروز صبح یاد گرفتم. حدیث داریم: اگر کسی همیشه با وضو باشد، اگر یه وقت در حال وضو بمیرد ثواب شهید دارد.
البته معنای با وضو بودن این نیست که آدم ادرارش را نگه دارد. نه بدون اینکه در محصور باشد وضو داشته باشد. وضو، همیشه با وضو بودن خوب است برای قرآن خواندن، ذکر، اصلا آدم با وضو باشد وضو بر وضو نور بر، روی، وضوی با وضو نور علی نور است. آخه بعضی چیزها دوتایی زشت است مثل اینکه دو تا کراوات روی هم ببندیم. دو تا کراوات روی هم می‏گویند: این خل است. امّا دو تا لامپ دلیل بر خلی نیست نورش زیاد است. مثلا می‏گویم: «واذکروا الله کثیرا».
ذکر خدا زیادش مفید است، اما بعضی چیزها مثل غذا، اضافه‏اش فشار به معده است. حتی آدم وضو دارد یه بار دیگر هم وضو بگیرد. و خشک هم نکنید هر چی آب سرد روی پوست باشد نشاطش بیشتر است. بعد چه جوری وضو بگیریم بعد من هم می‏خواهم وضو بگیرم دوربین راسِ من باشدمن یه بار وضو را گفته‏ام حدود نه سال قبل ولی از نه سال پیش خیلی از بچه‏ها عوض و بدل شده‏اند، کوچولوها بزرگ شده‏اند حالا یه دفعه دیگر ببینند. حالا ما طشت نداریم، حالا فرض کنید طشت است. ببینید وضو که می‏گیریم دستها را اول می‏شوئیم این شستن دست مستحب است و جزء وضو نیست، مستحب است که انسان دستش را بشوید. بعد آب را بر می‏داریم می‏ریزیم بالا از بالا همینطور می‏شوریم. شد، گردی نشورید همچینی، مثل اینکه لیف می‏زنیم توی حمام. نه از بالا به پایین باشد خلاصه آب باید به همه بدن برسد به همه صورت از جایی که مو در می‏آید تا چونه، از شصت تا انگشت وسط و احتیاطا به مقداری اینور و آنوَرَش، بعد دست راست را که می‏خواهیم وضو بگیریم، آب را ور می‏داریم می‏ریزیم بالا. آب هم باید همه جا برسد من دیدم آب را بعضی‏ها که می‏ریزند به اینجا همچنین می‏کنند اینجا را خود دست آب می‏گیرد، پشت دست که آب دست نمی‏گیرد همینطور دست‏تر را می‏کشد این دیگه مسح می‏شود. مسح غلط است این مسح که انسان با دست‏تر می‏کشد مسح سر و مسح پا اینجا نباید مسح باشد باید شستن باشد. غسل است در دست باید شستن باشد مسح کافی، بنابراین آب را که می‏ریزید همینطور که اینجا آب جاری است پشت دست هم باید آب جاری باشد یعنی یه مشت آب این پشت و یه مشت آب اینجا به طوری که آب به همه جا جاری شود نه اینکه آب را اینجا بریزید اینجا را خوب می‏شوری آن وقت اینجاها چی؟ یه دست خالی می‏کشی، این می‏شود مسح. بعضی‏ها که وضو می‏گیرند دستشان را می‏آورند تا اینجا آب را همین طور بیار تا نوک. تا نوک‏ها همچنین بعد هم دست چپ شد. بعد هم مسح سر، روی زلف هم مسح بکشی کافی است به شرطی که زلفها مالِ خودش باشد اگر زلفها را از شمال شرقی و یا جنوب غربی بیاری اینجا کافی نیست همانجا اگر زلف مالِ خودش باشد طوری نیست زلف باید میزون باشد اگر خیلی طئلانی باشد یا زلف مالِ اینجا نباشد، اگر زلف مالِ اینجاست روی زلف مسح بکشی کافیه، لازم هم نیست زلف‏ها را پس کنی همین روی خود زلف کافیه، فرق بین وضو و غسل این است که در وضو روی زلف کافیه، در غسل باید توی زلف هم شسته شود، مسح پا هم همینطور می‏کشیم، وضو نور است، دعاهایی هم دارد خدا چقدر قشنگ وصل کرده. اول این وضو رابطه دارد به حق مردم، آب غصبی نباشد مکان غصبی نباشد یعنی حقّ مردم مراعات شود حالا اگر کسی خونه لوله کشی نیست از خونه همسایه‏ها شیلنگ گرفته، دولت هم راضی نیست باید مسئله‏اش را بپرسید، که می‏شود با این آب، وقت نداری وضو بگیری باید تیمّم کنی پا شدی دیدی اِ نزدیک آفتاب است تا بروی وضو بگیری، آفتاب می‏زند اونجا باید تیمّم کنی.

ﻭﺿﻮﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﻣﺴﻮﺍک

در وضو دو چیز است که اهل سنّت بیشتر یا دقّت می‏کنند شیعه‏ها کم دقّت می‏کنند ولی ثواب دارد. دقت کنیم، یکی شستشوی بینی، یکی مسواک، این خیلی عنایت بشود روش. پیغمبر ما (صلّی الله علیه و آله و سلم) مسواکش پشت گوشش بود. وقتی از دنیا رفت بلندش کردند دیدند زیر متکایش مسواک است مسواک خیلی مهم است شستشوی بینی مهمّ است، آب سرد مهمّ است خشک نکردن مهمّ است این مالِ اصل وضو. اولین کار وضو است. بعد از وضو، چند تا حدیث هم برای وضو بخوانم.
-«من طلب حاجة و هو علی غیر وضو، فلا تقضَ فلا تلومنّ الّا منّ الّ نفسه»، اگر کسی بدون وضو سراغ کاری رفت و موفّق نشد گله نکند. – یعنی سراغ یه کاری که می روید با وضو باشید
-«انی لا عجب ممن یأخذ فی حاجة فهو علی وضو کیف لا تغضی‏» اگر کسی وضو گرفت مشکلش حل نشد، من تعجب می‏کنم. – چطور با اینکه وضو داشت یعنی کارهای معنوی در کارهای مادّی اثر دارد.
-«من توّضأَ للمغرب کان وضوئه کفارة لما مضی لذنوبه الا الکبائر» کسی که برای نماز مغرب وضو، گناهان صبح تا غروبت را خداوند می‏بخشد مگر گناهان کبیره را.
-«من جدّد وضوئه من غیر جدّد الله توبته من غیر استغفار» با اینکه وضو دارد اگر دو مرتبه وضو بگیرد خداوند او را می‏بخشد بدون اینکه استغفار کند.

وضو به هنگام خواب‏

-«من باب علی طهر فکانما اللیل»: کسی که وضو بگیرد برود توی رختخواب تا صبح هم که خواب است مثل این است که احیا گرفته و در حال عبادت است.
-«من اتی المسجد طهرّالله من ذنوبه و کتب من زوّاره» کسی که وضو خانه‏اش گرفت و به مسجد آمد این از زوّار خداوند است.
-«اکثر من الطهور یزیدالله من عمرک» وضو داشتن عمر را زیاد می‏کند. و اگر می‏توانی همیشه با وضو باشی، همیشه با وضو باش، اینها روایات وضو است. و امّا چند نکته خدمتتان بگویم، عرض کنم که گفتیم وضو آنقدر مهم است که کلید بهشت نماز است و کلید نماز وضو است، در جلسه قبل گفتیم: «مفتاح الصلوة الطهور» این یه حدیثی بود گفتم «الطّهر نصف الایمان»: وضو نصف ایمان است.
-«الوضوء من تمام الصلوة»: وضو علامت تمامی نماز است.
– روز قیامت آنهایی که وضو دارند ازامت پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) پیشانیشان از آثار نور وضو درخشنده است. – امّا امام رضا (علیه السلام)
امام رضا (علیه السلام) فرمود: دلیل وضو چیه «لان یکون العبد طاهرا اذ اقام بین یدی الجبّار فی مناجاته» وضو برای این است که وقتی می‏خواهد با خدای پاک صحبت کند خودش هم پاک باشد.
«نفیّا من الادناس و النجاسه» پاک باشد از آلودگی‏ها. «مع ما فیه من ذهاب الکسل و طرد النعاس باطنی» حیرت و خواب آلودیش با وضو از بین برود. یعنی هم نظافت ظاهری و هم نشاط باطنی، بعد در وضو جاهایی که برهنه هست ما می‏شوئیم مثل صورت و دستها و عرض کنم به حضور جنابعالی که راجع به اسرار وضو روایاتی هم هست که حالا دیگه مطرح نمی‏کنم. صلواتی بفرستید.

تیمّم، نشان از خاک بودن

دقیقه آخر یک کلمه هم راجع به تیمّم بگویم و غسل، اگر آب نبود یک یا گران بود که نمی‏شد بخرید دو، یا گرگی و سگی بود که آدم می‏ترسد وضو بگیرد سه، یا آب دارم می‏ترسم وضو بگیرم بعد تشنه‏ام بشود برای خوردن نداشته باشم. چهار در مواردی باید تیمّم کرد. منتهی تیمّم نه به خاک کوچه و بازار.
حضرت علی (علیه السلام) دید یه کسی به خاک کوچه تیمّم می‏کند، فرمود چرا همچین می‏کنی؟
امیرالمؤمنین (علیه السلام) «ان تیمّم رجل بتراب من اثر الطریق» از خاک کوچه آلوده است. «فتیمّموا صعیدا طیبا»، «صعید»: خاک طیّب، خاک دلپذیر، خاکی که دلپذیر باشد، خود خاک دلپذیر، یعنی خاکی که آلودگی نداشته باشد، تیمّم هم اینطوری است. نگاه کنید: دو دست را می‏زنیم، ممکن است آقا بگوئید برای چی؟ عبودیّت، بندگی، اصلا خداگاهی می‏خواهد ما را خاک مالی کند. روز عید فطر می‏دانی به ما می‏گویند چه؟ می‏گویند: عید فطر بهترین لباست را بپوش، حالا برو نماز عید بخوان روی خاک. اِ لباس نو روی خاک؟ می‏گویند: می‏خواهم خاک مالیت کنم. امام حسن مجتبی علیه السلام وقتی می‏رفت مکه کلّی شتر و اسب راه می‏انداخت، باقلوا درست می‏کرد. امام سجّاد (علیه السلام) باقلوا درست می‏کرد. اسم باقلوا در حدیث نیست. نوشته است مغز بادام و شکر و روغن یه چیزی می‏شود شبیه باقلوا. آن وقت خودش پا برهنه می‏رفت، می‏گفتند: حسن جون، به امام حسن مجتبی (علیه السلام) شما هم مرکّب بر می‏داری و غذا درست می‏کنی و هم، گفت امّا مرکب بر می‏دارم نمی‏خواهم بگویند فلانی کنِس است، می‏خواهم در را مکه خرج کنم، امّا پیاده راه می‏روم خانه محبوب می‏خواهم با پای پیاده بروم، پیاده می‏روم به خاطر اینکه عشقم را به خدا برسانم. یک وقت آدم می‏گوید پیشانی شما را بوسیدم، یه وقت می‏گوید خاک زیرِ پات را بوسیدم، پیشانی بوسیدن کاری ندارد، خاک، یعنی هر چی ما خاک مالی بشویم، در برابر خدا، اما در برابر غیر خدا محکم.
امام حسین (علیه السلام) سر بدنی می‏دهد ولی تن به ذلّت نمی دهد، زیر سم اسب می‏رود ولی زیر بار زور نمی‏رود. یعنی ما باید نسبت به خدا هر چه می‏توانیم تواضع کنیم، نسبت به طاغوت هر چه می‏توانیم سر فراز باشیم. خوب ایّام عاشورا است، بحث وضو بود یک جمله هم بگویم صلواتی بفرستید. مسئله آب مالِ تیمّم که گفتیم تیمّم کنیم دست را می‏زنیم به خاک پاک می‏مالیم به پیشانی قشنگ همینطور که نگاه می‏کنید تا بالای دماغ، چشمها کار ندارد. آخه یه کسی می‏گفت: این تیمّم بهداشتی نیست گفتم چرا؟ دستت را می‏زنی توی خاک کوچه بعد هم می‏مالید تو چشمتون. گفتم: نه خیر تو غلط می‏گی بعد اشکال می‏کنی. اول خاک کوچه نه، خاک پاک،بعد هم خود خاک کشنده میکروب است. این همه آب زباله می‏رود توی خاک و از آنور آبِ زلال می‏آید بیرون تصفیه خونه است زمین، بله مرکز میکروب‏ها هم هست ولی ما می‏توانیم یه خاک تمیزی را توی شیشه نگه داریم بعد هم مس می‏کشیم دیگه کیفیّتش را تو رساله بگوئید.
منتهی اگر آب یه وقت ضرر دارد ممکن است آب سرد ضرر ندارد شما حق نداری اینجا تیمّم کنی. گاهی افراد تا یه دستشون خون است فوری تیمّم می‏کنند، می‏گوید دستم خون است یا دمل یا زخم و بریدگی است تیمّم کنم: نه خیر اینجا باید وضوی جبیره بگیری، که در رساله باید ببینی، فرض کنید حالا انگشت من بانده بسته شده، صورت را با این دستم می‏شورم این دستم هم که هست بلند می‏کنم آب را می‏ریزم‏ها قشنگ، فقط این دستم جبیره است، یه نایلونی و پارچه‏ای دستِ تَرَم را روی این می‏گذارم، جبیره را تو رساله ببینید. چون من توی مسائل فقهی ضعیفم، خیلی هم ضعیفم، ولی اجمالا: غسل: مسئله غسل آب باید به همه بدن برسد. از امام سؤال کرد که چرا در غسل باید همه بدن را بشوئیم؟ حضرت فرمود: برای اینکه مسئله جنب شدن مربوط به همه بدن است. دلیلش هم این است که همه بدن سست می‏شود،چون رابطه داردبا اعصاب سمپاتیک که در همه بدن پخش است مسئله غسل یه رابطه دارد با جریان خون، یه رابطه دارد با اعصاب سمپاتیک، چون مربوط به همه بدن است، آب باید به همه بدن برسد. روایتی هم هست که «من تحت کل شعر» حدیث داریم. یعنی مسئله غسل، قبل از غسل انسان در شرائطی قرار می‏گیرد. از زیرِ هر موئی. حالا این قصّه را بیش از توی تلویزیون نمی‏توانم بگویم. ولی خوب یه افرادی باید حیاء هم نکنند. مسائل دینیشان را بپرسند. قرآن داریم که مردم سؤالهایشان را راحت می‏آمد از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می‏کردند. «یسئلونک علی الاهلّه» از هلال می‏پرسیدند، ماه شب اوّل بعد می‏گوید که: «یسئلونک عن المحیض» از حیض هم می‏پرسیدند.
آخه حیض کجا ماه کجا؟ ولی یه کسی که پیغمبر شد هم «یسئلونک عن المحیض» هم «یسئلونک عن الاهله» هم «یسئلونک عن الانفال» از انفال می پرسیدند، جنگلها؟ هم «یسئلونک عن الخمر و المسیر» از شراب از کوه و دریا و جنگل، از ماه توی آسمان و از مسائل مثلا زنانه هم می‏پرسیدند. یعنی مسئله دین یه مسئله که همه چیزی دارد. قرآن ببینید، اصلا خداشناسی آن هم، می‏گوید: «افلا ینظرون الی الابل کیف خلقت»: نگاه کن به شتر ببین چه جوریه. «و االی السماء…»
کسی می‏خواهد خداشناس شود هم می‏تواند از شتر و هم از آسمان می‏تواند، گاهی از کهکشان می‏آید: «والسماء رفعها و وضع المیزان» توازن در کهکشان است – بعد می‏گوید: حالا که در کهکشانها توازن است. یعنی میزان در کهکشان وصل می‏کند به میزان شتر را وصل می‏کند به آسمان. این جامعیّت اسلام است. که اینطوریه. خوب پاکی مورد مورد توجه اسلام است و امّا مسئله آب شب هفتم محرّم دستور آمد که آب را به اهل بیت (علیهم السلام) ببندید. من یکی، دو جمله برای آب بگویم. امام صادق (علیه السلام) در سفر دید یه کسی دارد دست و پا می‏زند به اصحاب فرمود: ببینید چه مشکلی دارد؟ دویدند، برگشتند، امام فرمود: چش بود گفتند تشنه‏اش بود، گفت: خوب آبش دادید. گفتند: نه یهودی بود. گفت: اِ یهودی باشد آبش بدهید آب را به یهودی هم نباید بست.
– حضرت ابراهیم (علیه السلام) یه دعا کرد خدا مچش را گرفت، گفت: «و ارزق اهله من الثمرات من آمن» هر که ایمان دارد «و ارزق اهله» بهش بده بخورد خدا فرمود این چه دعایی است می‏کنی؟ «و من کفر فامتعه» من کافر را هم بهش می‏دهم بخورد. مسئله آب و نان اسلام و کفر ندارد.

نزول باران، به دعای امام حسین (علیه السلام)

یه زمانی کوفه قحطی شد مردم کوفه آمدند کفتند: یا علی قحطی شده یه نماز بارانی بخوان یه دعایی بکن. حضرت امیر (علیه السلام) فرمود بروید به امام حسین (علیه السلام) بگوئید دعاتون کند، به امام حسن (علیه السلام) بگوئید دعاتون کند، مردم آمدپهلوی دو تا آقا زاده: گفتند: آقا قحطی شده آب نیست. اینها یه خطبه‏ای خوانده و دعا کردند، دستهای کوچولو بالا آب آمد. بعد مردم آمدند گفتند: یا علی متشکریم چه پسرهایی داری؟ حضرت علی (علیه السلام) گریه‏اش گرفت،گفت: همین حسین که با دعاش شما مردم کوفه آب خوردید. همین مردم کوفه آب را روی حسین خواهید بست. با دعای پسرم همه شماها رودخانه هاتون پر از آب شد، رود فرات، اما همین مردم کوفه یه جرعه آب به علی اصغر نخواهد داد.این وفا داری، اصلا مردانگی، شیوه اسلامی، نامردی.
-وقتی پیغمبر ما مکه را فتح کرد همه را آزاد کرد، حتّی پدر معاویه را آزاد کرد، پدر معاویه اسیر بود فرمود همتون آزاد، آن وقت جبرانش این بود که وقتی پسر معاویه اهل بیت را گرفت، بچه‏های پیامبر را آن رقمی اسیر کرد. هر چی می‏خواهی اسلام، اهلبیت (علیه السلام) عزّت دارند.
و هر چی می‏خواهی کفر، و نمونه کفر را شما الآن در آمریکا ببینید، یه کشور افغانستان را بمباران می‏کند به خاطر یه که حالا حق است یا باطل یا راست می‏گوید یا دروغ که معلوم هم نیست راست می‏گوید: نمی‏د.نیم چی چی شد قصّه، ولی به هر حال کشور پهلوش مثل یه استکان است. شما یه استکان را می‏شکنی چه احساس داری، اون یه کشور را بمباران می‏کند. و همین آمریکا حرفی ندارد ایران را هم و همه کشورهارا. این سیمای کفر است. اصلا استدلال نمی‏خواهد این جنایتهایی که اسرائیل و امریکا می‏کند، ضمن اینکه تلخ است یه شیرینی هم توش است. شیرینیش این است که دیگه ما برای زشتی کفر نیازی به استدلال نداریم، لازم نیست بگوئیم به چه دلیل؟ غرب بد است غرب این است شرق یعنی آمریکا و کشورهای اروپایی شریک شدند، برای اینکه صدام را ریشه کن کنند در حمله ماجرای کویت، صدام در آستانه رفتن بود. یه مرتبه گفتند: خوب ببینیم اگر صدام ریشه کن بشود مردم عراق چه خواهند کرد. گفتند: والله مردم عراق مثل مردم ایران، انتخاباتی خواهند کرد، به یه کسی رأی خواهند داد، رئیس جمهور می‏شود، گفتند: اگر بناست مثل ایران بشود، صدام باشد بهتر است یعنی تخصصهای حقوقی، سیاسی، نظامی، آمریکا و اروپا به اینجا رسیدند که صدام از اینکه مردم عراق خودشان تعیین کنند این رژیم، این نتیجه تمدّن غرب است سیمای بنی امیّه و سیمای غرب.
خدایا! آنهایی که روز ششم محرّم آب را بستند، آنهایی که جلو حق را بستند در طول تاریخ و راه را کور کردند برای نسل بر عذلبشان بیفزا.
خدایا! آنهایی که در طول تاریخ طرفدار حق بوده‏اند انواع رحمت و مغفرت را نثار آنها بفرما.
خدایا! ما و نسل ما را تا آخر تاریخ در همه مراحل طرفدار حق قراربده
خدایا! قلب آقا امام زمان (علیه السلام) را از ما راضی بفرما.
همینطور که عرض کردم دید و بازدید عید خوب است و شام وناهار اما به احترام امام حسین (علیه السلام) باید حریم را نگه دارم. ضمنا تقاضا می‏کنم از همه هیئتهای عزاداری برنامه ریزی کنند یه مقداری گونی بگذارند توی فرقون عقب هیأت بیاورند و یه مقداری مهر ظهر عاشورا هرکجا هستند این نماز با شکوهی بخواهند خیلی هم خوشمزه است، آن نمازی که آدم توی خیابان می‏خواند یاد آن نمازی که امام حسین علیه السلام یه مزه‏ای هم دارد، من خودم سر نماز منقلب نمی‏شوم ولی ظهر عاشورا تامی روم نماز بخوانم حالم منقلب می‏شود 30 تا تیر خورد ولی نمازش را اول وقت خوان.چیه نماز این نماز عاشورا را بهش بهاء بدهید وخدا انشاءالله همه را از نمازگزاران واقعی قرار بدهد.
«والسلام علیکم و رحمةالله»
نام کتاب : درس هایی از قرآن نویسنده : محسن قرائتی    جلد : 1  صفحه : 703
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست