اشياء را ايجاد فرمود نه از مادهاى كه قبلاً موجود باشد. آنها را ساخت بىآنكه از قالبى قالبگيرى كرده باشد. آنها را به قدرت خويش موجود فرمود و آنها را به مشيت خويش ايجاد كرد. بىآنكه نيازى براى وى در ساختن آنها باشد و فايدهاى در صورت بخشيدن به آنان. مگر تثبيت كردن حكمت و هشيار كردن بر طاعتش و اظهار كردن قدرت خويش و رام كردن خلق به عبوديت خويش و عزت بخشيدن به دعوت خود.
فلسفه ثواب و عقاب
پاداش مردمان را بر اساس طاعت آنان مقرر فرمود و عقاب و جزاى خود را در معصيت آنان. و براى بازداشتن بندگان از نعمت خويش و كشاندن آنان به سوى رضوان و گواهى مىدهم كه پدرم بنده و فرستادهى اوست. كه وى را قبل از ارسال، انتخابش فرمود و پيش از آنكه بيافريند، ناميد و پيش از برانگيختنش، او را به پيامبرى برگزيد.
آن هنگام كه هنوز مخلوقات در حجاب غيبت مىبودند و آن هنگام كه مردمان در منتهاى تاريكىهاى عدم پوشيده شده بودند و به نهايت عدم مقرون بودند.
از علمى كه خدا به عواقب و مآل امور داشت و احاطهاى كه پروردگار به حوادث روزگار مىداشت و شناسائى كاملى كه به وقوع مقدرات داشت.