- {aمسأله 71 - a}اگر شك كند كه مخرج را تطهير كرده يا نه، اگرچه هميشه بعد از بول يا غائط فوراً تطهير مىكرده، اقوى آن است كه تطهير نمايد.
- {aمسأله 72 - a}اگر بعد از نماز شك كند كه قبل از نماز، مخرج را تطهير كرده يا نه، نمازى كه خوانده صحيح است، ولى براى نمازهاى بعد بايد تطهير كند.
استبراء
- {aمسأله 73 - a}استبراء عمل مستحبّى است كه مردها بعد از بيرون آمدن بول انجام مىدهند، براى آن كه يقين كنند بول در مجرى نمانده است، و آن داراى اقساميست و بهترين آنها اين است كه بعد از قطع شدن بول، اگر مخرج غائط نجس شده، اوّل آن را تطهير كنند، بعد سه دفعه با انگشت ميان دست چپ از مخرج غائط تا بيخ آلت بكشند، و بعد شست را روى آلت وانگشت پهلوى شست را زير آن بگذارند وسه مرتبه تا ختنه گاه بكشند وپس از آن سه مرتبه سر آلت را فشار دهند.
- {aمسأله 74 - a}آبى كه گاهى بعد از ملاعبه وبازى كردن از انسان خارج مىشود و به آن مذى مىگويند، پاك است و نيز آبى كه گاهى بعد از منى بيرون مىآيد و به آن وذى گفته مىشود وآبى كه گاهى بعد از بول بيرون مىآيد و به آن ودى مىگويند اگر بول به آن نرسيده باشد پاك است، و چنانچه انسان بعد از بول استبراء كند و تطهير نمايد و بعد آبى از او خارج شود، وشك كند كه بول است يا يكى از اينها پاك مىباشد.
- {aمسأله 75 - a}اگر شك كند استبراء كرده يا نه ورطوبتى از او بيرون آيد كه نداند پاك است يا نه، نجس مىباشد و چنانچه وضو گرفته باشد باطل مىشود، ولى اگر شك كند استبرايى كه كرده درست بوده يا نه ورطوبتى از او بيرون آيد كه نداند پاك است يا نه پاك مىباشد، و وضو را هم باطل نمىكند.
- {aمسأله 76 - a}كسى كه استبراء نكرده، اگر به واسطه آن كه مدتى از بول كردن او گذشته، يقين كند بول در مجرى نمانده است ورطوبتى ببيند وشك كند پاك است يا نه، آن رطوبت پاك مىباشد ووضو را هم باطل نمىكند.