نام کتاب : BOK29763 نویسنده : 0 جلد : 1 صفحه : 512
3 - در مذهب اهل سنّت در طلاق زن يائسه و يا صغيرهاى كه شوهر با آنها نزديكى كرده باشد، بر آن زن واجب است عده نگه دارد، ولى در مذهب تشيع در طلاق زن يائسه و صغيره عده واجب نيست. پس بر مذهب اهل سنّت، طبق اين حكم آنها ملزم هستند كه احكام عده را رعايت كنند، بنابراين اگر زن يائسه يا صغيرهاى سنّى مذهب شيعه گردد از آن قاعده (لزوم نگه دارى عده) خارج مىشود و اگر طلاق او رجعى بوده باشد جائز است نفقه ايّام عدّه را از شوهر سنّى مطالبه كند و چون بر مذهب شيعه عده ندارد جائز است در آن ايّام با شخص ديگرى ازدواج كند و همينطور اگر مرد سنّى شيعه گردد، جائز است با خواهر زن يائسه و صغيرهاى را كه طلاق داده است و هنوز به مذهب اهل سنّت در ايّام عده هستند، ازدواج كند و لازم نيست كه احكام عده را رعايت كند.
4 - اگر مرد سنّى مذهب بدون حضور دو شاهد عادل زن خود را طلاق دهد و يا مقدارى از بدن زن خود را، مثلاً يك انگشت زنش را طلاق دهد، بر مذهب او اين طلاق صحيح است وطلاق تمام زن واقع مىشود ولى بر مذهب اماميّه اين طلاق باطل است و بايد طلاق در حضور دو عادل واقع شود، بنابراين مرد شيعه مذهب بنا به قاعده الزام مىتواند با آن زن مطلقه پس از تمام شدن ايّام عده ازدواج كند.
5 - مرد سنّى بنابر مذهب خود اگر در حال عادت، زن خود را طلاق دهد و يا در حال پاكى كه با او مقاربت كرده است، طلاق دهد، اين طلاق صحيح است ولى در مذهب اماميّه اين طلاق باطل است بنابراين، مرد شيعه مذهب بنا به قاعده الزام مىتواند با آن زن بعد از تمام شدن ايّام عده ازدواج كند.
6 - به مذهب ابى حنيفه كسى كه به اجبار واكراه زنش را طلاق دهد، آن طلاق صحيح است ولى به مذهب اماميّه طلاقى كه به جبر واقع شود، باطل است. بنابراين شخص شيعه مذهب بنا به قاعده الزام مىتواند با زنى كه با جبر واكراه شوهرش او را طلاق داده در صورتى كه پيرو مذهب ابى حنيفه باشد ازدواج كند.
7 - اگر مرد سنّى قسم ياد كند كه كارى را انجام ندهد و اگر آن كار را انجام داد، زنش
نام کتاب : BOK29763 نویسنده : 0 جلد : 1 صفحه : 512