است اگر غسل ارتماسى باشد و اگر ترتيبى بوده لازم است شستن آن جزيى كه شسته نشده است و همچنين لازم است اعاده اعضايى كه بعد از آن است ولىشستن جاهايى از بدن كه ديده نمىشود، مثل توى گوش وبينى واجب نيست.
- {aمسأله 381 - a}جايى كه شك دارد از ظاهر بدن است يا از باطن آن، بنابر احتياط واجب بايد بشويد.
- {aمسأله 382 - a}اگر سوراخ جاى گوشواره ومانند آن به قدرى گشاد باشد كه داخل آن ديده شود، بايد آن را شست و اگر ديده نشود، شستن داخل آن لازم نيست.
- {aمسأله 383 - a}چيزى را كه مانع رسيدن آب به بدن است، بايد برطرف كند و اگر پيش از آن كه يقين كند برطرف شده غسل نمايد، غسل او باطل است.
- {aمسأله 384 - a}اگر موقع غسل شك كند، چيزى كه مانع از رسيدن آب باشد در بدن او هست يا نه، بايد وارسى كند تا مطمئن شود يا ظن پيدا كند كه مانعىنيست.
- {aمسأله 385 - a}در غسل بايد موهاى كوتاهى را كه جزء بدن حساب مىشود، بشويد وشستن موهاى بلند واجب نيست، بلكه اگر آب را طورى به پوست برساند كه آنها تر نشوند، غسل صحيح است ولى اگر رساندن آب به پوست بدون شستن آنها ممكن نباشد بايد آنها را بشويد كه آب به بدن برسد.
- {aمسأله 386 - a}تمام شرطهايى كه براى صحيح بودن وضو گفته شد، مثل: پاك بودن آب وغصبى نبودن آن، در صحيح بودن غسل هم شرط است ولى در غسل لازم نيست بدن را از بالا به پايين بشويد و نيز در غسل ترتيبى لازم نيست بعد از شستن هر قسمت فوراً قسمت ديگر را بشويد بلكه اگر بعد از شستن سر و گردن مقدارىصبر كند و بعد طرف راست را بشويد و بعد از مدّتى طرف چپ را بشويد اشكال ندارد.
- {aمسأله 387 - a}كسى كه قصد دارد پول حمامى را ندهد يا بدون اين كه بداند حمامى راضى است، بخواهد نسيه بگذارد، اگرچه بعد حمّامى را راضى كند، غسل او باطل است.
- {aمسأله 388 - a}اگر حمّامى راضى باشد كه پول حمام نسيه بماند ولى كسى كه غسل مىكند قصدش اين باشد كه طلب او را ندهد، يا از مال حرام بدهد صحّت غسل او محل اشكال است.