بطلان معامله است مثل صورت سوم.
^ مسأله 6 - فروختن چيز پاكى كه نجس شده وآب كشيدن آن ممكن است اشكال ندارد، ولى اگر مشترى آن چيز را براى كارى بخواهد كه شرط آن پاك بودن است مثل لباس كه مىخواهد با آن نماز بخواند، احتياط واجب آن است كه فروشنده نجس بودن آن را به او بگويد.
^ مسأله 7 - اگر چيز پاكى مانند روغن ونفت كه آب كشيدن آن ممكن نيست نجس شود، چنانچه آن را براى كارى بخواهد كه شرطش پاك بودن است مثل خوردن، اگر به مشترى بگويد كه نجس است، فروش آن جايز است و اگر براى كارى بخواهد كه شرط آن پاك بودن نيست، مثلاً بخواهند نفت نجس را بسوزانند فروش آن اشكال ندارد و لازم نيست نجاست آن را به مشترى اعلام كنند و ظاهراً بر ملكيت مالك باقى مىماند.
^ مسأله 8 - خريد وفروش داروهاى متنجّس حرام است، البته اگر منفعتشان در خوردن وآشاميدن منحصر باشد و اگر بشود استفادههاى ديگر از آنها كرد مثل سوزانيدن يا ماليدن به بدن مانعى ندارد و همچنين اگر پول را براى ظرف آن يا براى زحمت دوافروش بدهند، اشكال ندارد.
^ مسأله 9 - خريد وفروش روغن وداروهاى روان وعطرهايى كه از ممالك غير اسلامى مىآورند، اگر نجس بودن آنها معلوم نباشد اشكال ندارد، ولى روغنى را كه از حيوان بعد از جان دادن آن مىگيرند، چنانچه در شهر كفّار از دست كافر بگيرند، يا در شهر مسلمانان از دست كافر بگيرد كه علم نداشته باشد آيا از مسلمان گرفته، و يا از دست مسلمان بگيرد كه مىداند از كافر گرفته، و از حيوانى باشد كه اگر رگ آن را ببرند خون از آن جستن مىكند، نجس است و معاملهى آن باطل مىباشد مگر اين كه بداند كه كافر آنها را از مسلمان خريده است.
^ مسأله 10 - اگر روباه را به غير دستورى كه در شرع معيّن شده كشته باشند، يا خودش مرده باشد، خريد وفروش پوست آن حرام و معامله آن باطل است.