تمتّع است يا غير آن. براى خود است يا ديگرى، حجّة الإسلام است كه سال اوّل استطاعت بوده يا حجّ نذرى يا حجى كه به سبب فاسد بودن حجّ قبل بر او واجب شده يا حجّ مستحبّى، پس اگر بدون تعيين نيّت احرام نمود احرامش باطل خواهد بود.
{aمسأله 135:a} آنچه ذكر شد كه لازم نيست قصد كند ترك محرّمات را تفصيلا در غير آن محرّماتى است كه عمره يا حجّ را باطل مىكند. مثل اكثر محرّمات، و امّا آنچه عمره يا حجّ را باطل مىكند مثل نزديكى با زن و استمناء در بعضى از صور كه ذكر خواهد شد پس با قصد ارتكاب آن، احرام باطل است بلكه غير ممكن است ولى قصد عارض بعد از احرام بدون ارتكاب اشكال ندارد.
{aمسأله 136:a} عمره و حجّ و اجزاى آنها از عبادات است و بايد با نيّت خالص براى اطاعت خداوند تعالى به جا آورد.
{aمسأله 137:a} اگر عمره را به ريا يا غير آن باطل كند اگر اعاده و جبران عمره ميسّر نباشد احتياط واجب آن است كه