حجّ افراد به جا آورد و پس از آن عمره مفرده به جا آورد و در سال ديگر حجّ را اعاده كند.
{aمسأله 138:a} اگر حجّ را به نيّت خالص به جا نياورد و به ريا و غير آن باطل كند بايد سال ديگر عمره و حجّ را اعاده كند.
{aمسأله 139:a} اگر بعضى از اركان عمره يا حجّ را به نيّت خالص نياورد و به ريا و غير آن باطل كند و نتواند آن را جبران كند پس در عمره حكم بطلان عمره را دارد و در حجّ حكم بطلان حجّ را، ولى اگر محلّ جبران باقى است و جبران كرد عملش صحيح مىشود، گرچه معصيتكار است.
{aمسأله 140:a} اگر به واسطه ندانستن مسأله يا جهت ديگر به جاى نيّت عمره تمتّع، حجّ تمتّع را قصد كند پس اگر در نظرش آن است كه همين عمل را كه همه به جا مىآورند او هم به جا آورد و گمان كرده جزء اول از دو جزء حج، اسمش حجّ تمتّع است ظاهرا عمل او صحيح است و عمره تمتّع است و بهتر آن است كه نيّت را تجديد كند.