10- دهمين گروهى كه از آيات الهى و قرآن كور و نابينا هستند و بگفته
حكيم گرانقدر و فيلسوف الهى عرفانى شرق ملا صدرا[1]
بدترين مردمند، مينويسد: قد ذكر بعض اهل الحق انّ العلم علمان، علم باللسان، و علم
بالقلب.
[1] محمد بن ابراهيم بن يحيى شيرازى ملقب به صدر الدين يا صدر
المتالهين معروف به ملا صدرا از نوابغ و بزرگمردان جهان حكمت و عرفان و فلسفه الهى
است كه در حدود سيصد و پنجاه سال قبل در شيراز بدنيا رهگشود و داراى انديشههاى
علمى فلسفى و زهد و پارسائى و هوش سرشار و مبتكر نظرات حركت جوهرى و بعد چهارم
اشياء يعنى زمان است كه پس از دو قرن و نيم البرت انشتاين به چنان انديشهاى دست
يافته و شهرت جهانى يافت ملا صدرا به دور از عالم نماهاى دربارى و نادانهاى
ظاهرنگر مدت پانزده سال در يكى از روستاهاى شهر قم عزلت گزيد و آثار ارزنده خود را
به جهان انسانيت عرضه كرد او بت ارسطوئى و پيروش ابن سينا را كه دگرگونى و حركت را
در صورت و ماده ميدانستند باطل دانست و قابليت تركيبى و درونى اشياء را علت حركت و
تغيير معرفى كرد نكته مشترك ميان ملاصدرا و انشتين اينست كه مبدأ همه چيز را حركت
ميدانستند كه اگر حركت نباشد هيچ چيز نخواهد بود و بعد زمان را مقدار حركت و ملازم
يا ماده جسمانى عالم و زائيده حركت ميدانند، او استدلال را با شهود يعنى اشراق و
حقايق و صفاء ذهن توام داشت. يكى از علل نبوغ ملاصدرا و شهامت علمى او كفر ورزيدن
به طاغوتها است و براستى آيه،
فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الوثقى را عمل نموده است. چنانكه در
مطلبى كه در متن نوشته شد و غالبا بمناسبتهائى همان معانى را در تفسيرش بيان
كرده، علت تاريك بودن ذهن و جان وابستگان عالم نماى دربارها را همين امر ميداند
كه، الّا اللّه را بدون عبور از،. لا اله، در نظر گرفتهاند.
هفت سفر پياده به مكه مشرف شد و در سفر نهم در بصره در سال
1050 ه وفات يافت رحمة اللّه عليه، در تفسيرش همانند شيخ بها الدين عاملى استادش
همه جا از راغب و مفردات تجليل نموده و نقل قول ميكند. از آثارش اسفار الاربعه،
مبدء و معاد، عرشيه، اسرار الايات، الامامه، التصديق، بالجبر و التفويض، حدوث
العالم، شواهد الربوبيه، مفاتيح الغيب، الحشر، كسر اصنام الجاهليه و شروح و كتب
ديگر. رباعى زير از اوست.