و نيز قوم ديگرى را كه در آينده به گروندگان پيامبر ميرسند، او
كارش با حكمت و مصلحت است.
مفسرين نوشتهاند همين كه اين آيه نازل شد از پيامبر پرسيدند اين قوم
كيانند، پيامبر دستش را بر شانه سلمان فارسى نهاد و فرمود:
لو كان العلم عند الثريا لتناوله رجال من هؤلاء.
- در تفسيرها عبارت من هذا و ذووه.
نيز هست يعنى آن قوم از تبار سلمانند كه اگر دانش در اوج آسمان باشد
اينان آنرا فرا ميگيرند.
و پايان آيه ذلِكَ فَضْلُ اللَّهِ
يُؤْتِيهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ
است.
گرويدن علمى و عملى ايرانيان به اسلام و برقرارى حكومت عدل اسلامى و
تزكيه و تعلم و فراگيرى حكمت را نعمتى و فضلى از خداوند ياد ميكند كه فضيلت بزرگى
است. اين بزرگى و فضيلت الهى در اين زمان است و در گذشته اين چنين عظمتى بدست
نيامده است هر چند كه بطور دقيق و آرام استمرار داشته.
در اين ايام است كه در پناه حكومت اسلامى و آثار بزرگمردان علم و
حكمت فلسفههاى غير الهى و مكتبهاى مادى با زبان و بيان وابستگان پنجاه سالهشان
به پوچى و شكست معرفى ميشود و اين حادثه يكى از معجزات آيهاى است كه آنرا با
عبارت- ذلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشاءُ-
بيان كرده است و در آيه دوم هم همين عبارت بيان شده.