مبلّغ هم طبق شهادت چند نفر از آن مرجع تبليغ مىكند در تمامى صور حكم تكليفى چيست؟
{aج 5 - بنظر حقير، چون تشخيص اعلميّت و احراز آن مشكل است در اين صورت با احراز جواز تقليد از شخصى كه توسط اهل خبره و با تقوى مورد تائيدند جايز است. والّله العالم.a}
س 6 - آيا تقليد از مجتهد اعلم واجب است يا از غير اعلم نيز
مىتوان تقليد كرد؟
{aج 6 - چون تشخيص اعلميّت بنظر ما مشكل است لذا تقليد از مجتهد محتمل الاعلميه افضل است مگر اينكه كسى مدعى احراز باشد كه در اينصورت احتياط در تقليد اعلم است.a}
س 7 - آيا تقليد ابتدايى از مجتهد ميّت نظير امام جايز است؟ در صورت اعلميّت مجتهد ميّت نسبت به مجتهدين حىّ وظيفه كسانى كه
تازه به تكليف رسيدهاند چيست؟
{aج 7 - تقليد ابتدايى بايد از مجتهد زنده باشد.a}
س 8 - آيا شهادت على نفسه مقبول است يا نه يعنى آنكه شخصى بگويد من مجتهد يا اعلم هستم و يا امام جماعت بگويد، من عادل هستم يا در مقام شهادت به طلاق، شخص شاهد مىگويد من عادلم؟
{aج 8 - اگر شخص، مهذّب و باتقوى باشد و او را به اين صفت بشناسند، كلامش در حقّ خودش هم قبول است، چون موجب اطمينان شنونده است.a}
س 9 - تقليد از زن مجتهده چه حكمى دارد؟
{aج 9 - تقليد از زن مجتهده حتّى براى مثل خود او هم جايز نيست.a}
س 10 - حكم ولايت امر يا فتواى او در صورت مخالفت با رأى مرجع تقليد كدام رجحان دارد؟
{aج 10 - در صورتى كه فتواى مجتهد با فتواى ولايت فقيه متفاوت باشد مقلّد هر كدام بايد به فتواى مجتهد خود عمل نمايد ولى اگر حكم حكومتى ولىّ فقيه با حكم مجتهد شخص متفاوت باشد، حكم ولىّ فقيه مقدّم است.a}