س 11 - اگر اعلم بودن مجتهدى ثابت شود، آيا بر ديگر مجتهدين واجب است كه اعلميّت او را اعلام كنند؟
{aج 11 - لازم نيست و اين اتّفاق نمىافتد.a}
س 12 - آيا زن در انتخاب مرجع تقليد خود تابع شوهر بايد باشد؟
{aج 12 - زن در انتخاب مرجع تقليد مستقلّ است.a}
س 13 - اگر بيّنهاى گواهى دهد كه زيد در اكثر مسائل لا علىالتعيين اعلم از ديگران است در اين صورت آيا واجب است در تمام مسائل از زيد تقليد كنيم و آيا مىشود از ديگرى تقليد كرد يا خير؟
{aج 13 - اگر خبره نفى اعلميّت در بقيّهء مسائل را ننمايد، واجب است در تمام مسائل از مجتهد مذكور تقليد شود به احتياط واجب.a}
س 14 - چرا ولدالزنا نمىتواند مرجع تقليد يا امام جماعت شود و حال آنكه هيچ گناهى نكرده است؟
{aج 14 - اين ظلم از پدر و مادرش در حقّ او صورت پذيرفته و اينكه نمىتواند اين دو منصب را متصدى شود، از باب عظمت اين دو منصب در پيش شارع مقدّس است.a}
س 15 - وقتى بيّنه گواهى داد كه زيد در اكثر مسائل لا علىالتعيين اعلم از ديگرى است اگر ما در مسئلهاى خاصّ احتمال اعلميّت بكر را بدهيم در اين مسئله بايد از زيد تقليد كنيم يا از بكر؟
{aج 15 - با فرض اينكه ما تبعيض در تقليد را جايز مىدانيم در مسئلهاى كه بكر اعلم است مىتوان از او تقليد كرد.a}
مسائل تقليد و احتياط
س 1 - چه فرقى بين ضروريّات و يقينيات است كه مىگويند نياز به تقليد ندارد؟
{aج 1 - ضروريّات مربوط به دين و مذهب و يقينيات اعمّ است.a}
س 2 - اگر مرجعى از دنيا برود و مرجع تقليد ديگرى نباشد وظيفه مقلّد چيست؟