س 13 - آيا فرد عامى بايد تقيلد كند يا اينكه مىتواند وظايفش را بر طبق احتياط انجام دهد؟
{aج 13 - افراد عامى نمىتوانند احتياط كنند زيرا بدست آوردن موارد احتياط براى عامى معمولاً امكان ندارد لذا بايد تقليد نمايد.a}
س 14 - فرق بين احوط لزومى و عبارت "افضل اين است" چيست؟
{aج 14 - اگر در كنار قيد احوط لزومى قيد فتوايى نباشد دليل بر اين است كه اين احتياط بايد عمل شود و عبارت افضل هم دلالت بر استحباب مىكند.a}
تبعيض در تقليد
س 1 - آيا انسان مىتواند در اعمالش از دو مجتهد تقليد كند؟
{aج 1 - اگر در دو عمل متفاوت باشد اشكال ندارد ولى اگر در يك عمل باشد بايد طورى عمل نمايد كه مستلزم بطلان نباشد ضمنا در هر دو صورت بايد دو مجتهدمساوى باشند.a}
س 2 - در فرض اعلميّت مجتهد ميّت نسبت به مجتهدين حىّ و وجوب تقليد از وى آيا مىتوان در بعضى از مسائل از مجتهد حىّ تقليد كرد؟
{aج 2 - چون قائل به جواز بقاء بر ميت هستيم، لذا رجوع به حىّ غير اعلم در بعضى از مسائل هم جايز است.a}
س 3 - آيا جايز است قسمتى از مسائل خود را از يك مجتهد و قسمت ديگر را از مجتهد ديگر تقليد كرد؟
{aج 3 - در صورتى كه مستلزم بطلان عمل به نظر مجتهد ديگر نگردد و هم چنين هر دو مجتهد را مساوى بداند اشكال ندارد كه در تقليد تبعيض كند.a}
س 4 - آيا مىشود در باب نماز و روزه و مسائل ديگر از دو مجتهد تقليد كرد؟
{aج 4 - در صورتى كه در يك عمل نباشد اشكال ندارد و يا اگر در يك عمل است طورى نباشد كه عمل به هر دو مستلزم بطلان باشد.a}