س 5 - شخصى مقلّد حضرت امام (ره) بوده پس از ارتحال ايشان از آيةالله خوئى (ره) و سپس از آيةالله گلپايگانى (ره) و بعد از آيةالله اراكى (ره) تقليد نموده و در عين حال، با توجّه به اين كه همه مراجع بزرگوار ياد شده بنحوى بقاء بر تقليد از مجتهد ميّت را جايز مىدانستند بر مجتهد قبلى نيز باقى مانده است در حال حاضر تكليف چيست؟ آيا مىتواند در عمل به مسائل شرعى تبعيض قائل شود و از همه آنها تقليد كند؟
{aج 5 - تبعيض در صورتى جايز است كه در حال حيات مجتهدى در مسئلهاى بفتواى او عمل كرده باشد و با اجازه مجتهد حىّ بعدى باقى بر ميت مانده باشد اما اگر در حال حيات آن مجتهد به آن مسئله عمل نكرده و يا عمل كرده ولى در آن مسئله رجوع به مجتهد زنده بعدى نموده ديگر نمىتواند در آن مسئله به مجتهد قبلى باقى بماند، نتيجه آن مىشود كه چه بسا انسان در چهار مسئله از چهار مجتهد به ترتيب باقى بماند يعنى مسئله اوّل از مجتهد اوّل كه عمل كرده در حال حيات و با اجازه مجتهد بعدى باقى مانده و در مسئله دوّم از مجتهد دوم با اجازه در بقاء از مجتهد سوّم نسبت به هر دو مسئله و همچنين در مسئله چهارمى . والّله العالم.a}
س 6 - دقيقاً نمىدانيم در چه مسائلى بين فقهاى اسلام اختلاف نظر است تا به اعلم رجوع شود؟
{aج 6 - با فرض مذكور تقليد از مجتهد جايزالتقليد اشكال ندارد.a}
بقاء بر تقليد از ميّت
س 1 - به فتواى حضرت امام رضايت از كسى كه غيبت او را كردهايم لازم نيست و لو آنكه به او دسترسى داشته باشيم حال در اين مسئله كسى كه بقاء بر تقليد را جايز مىداند آيا مىتوان تا آخر عمر بر او باقى ماند يا خير؟
{aج 1 - در صورتى كه مرجع حى، قائل به جواز بقاء بر ميت باشد و مقلد نيز رجوع به مرجع ديگرى نكرده باشد مىتواند در اين مسئله به فتواى مرجع ميت خود عمل نمايد.a}
ـ