آثارى بر عدم پرداخت خمس و ديگر حقوق مالى كه خداوند متعال بر عهده انسان قرار داده است، بار مى شود كه به برخى از آنها اشاره مى كنيم:
عدم جواز تصرّف در مالى كه خمس آن داده نشده است: تا انسان خمس مال را ندهد، نمى تواند در آن تصرّف كند؛ يعنى غذايى كه در آن خمس باشد، نمى تواند بخورد و با پولى كه خمس آن را نداده، نمى تواند چيزى بخرد.
اگر با پولى كه خمس آن را نداده است، خانه بخرد، تصرّف او در آن خانه حرام و نماز خواندن در آن نيز باطل است.
بطلان معامله به مقدارى كه خمس نداده است: اگر با پول خمس نداده خريد و فروش كند، يك پنجم آن معامله باطل است.
بطلان برخى از عبادات: همان طور كه مى دانيم بسيارى از عبادات نياز به مكان مباح، لباس مباح، فضاى مباح، امكانات مباح و... دارد؛ مثلاً نماز در مكان غصبى، لباس غصبى، فضاى غصبى و... باطل است. غسل با آب غصبى باطل است و.... تمام اين موارد اگر با پولى كه خمس آن داده نشده تهيّه شده باشد، حكم غصب دارد آن هم غصب حقّ ذريّهء پيامبر(ص) و لذا