نام کتاب : BOK36845 نویسنده : 0 جلد : 1 صفحه : 372
اين بيان آقا بدست مىآيد كه شخص مسلمان، آقا و مؤمن بايد حقّ را بپذيرد، از هر كه مىخواهد باشد.
«وَ أَنْ تُؤَدِّبَ نَفْسَكَ وَ أَهْلَكَ وَ وُلْدَكَ وَ جِيرَانَكَ عَلَى حَسَبِ الطَّاقَةِ» معلوم مىشود در مقام ادب، نسبت به اين چهار دسته وظايفى داريم. يكى از وظايف ما اين است كه اوّل خودمان را ادب كنيم. اين هم خودش يك بحثى است كه علماى فلاسفه و دانشمندان مىگويند: مگر انسان، غير خودش هم هست؟ «نفس خودت را ادب كن» مگر ما دو نفر هستيم؟ هميشه مىگويند كه شما فلانى را ادب كنيد امّا ادب كردن خود كه معنا ندارد. بعد آقايان از بيانات اهل بيت(ع) استفاده كردند كه ما تصوّر مىكنيم كه فقط بحث روح و جسم است و غير از اين دو چيز ديگرى نيست.
بزرگان مىگويند: غير از روح و جسم، سوّمى هم هست كه حالت مثالى انسان مىباشد، مثلاً شما در جايى نشسته ايد و در حال قرآن خواندن هستيد ولى نه زبانتان تكان مىخورد و نه لبتان امّا عبارت كتاب را مىخوانيد، آيا جسم است؟ يا روح است؟ گفتهاند اين حالت مثالى انسان است كه با فكر و نگاه قرآن مىخواند؛ مثلاً فكر ترشى مىكنى دهانت آب مىافتد اين آب دهان چگونه بوجود آمد؟
مى گويند: بشر تنها دو حالت ندارد بلكه برزخى هم مابين روح و جسم دارد و حالتى را خدا براى انسان قرار داده است كه وسيله فكر و تدبّر و قرائت درونى و امثال را مىسازد؛ پس تو كه مىتوانى اينطور فكر كنى و در درونت قرائت قرآن داشته باشى بيا خودت را ادب كن. اوّل به خودت برس. خداوند متعال در قرآن
نام کتاب : BOK36845 نویسنده : 0 جلد : 1 صفحه : 372