نام کتاب : BOK36845 نویسنده : 0 جلد : 1 صفحه : 373
مىفرمايد: {/(وَ لا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ) [1]/}{a«لوّامه»a} چيست؟ {a«لوّامه»a} نشان مىدهد كه حالت ديگرى نيز وجود دارد. نفس لوّامه سرزنش مىكند كه چرا اين كار را كردى؟ حالا دانشمندان امروز اسمش را«وجدان آگاه» گذاشته اند.
حضرت(ص) مىفرمايد چهار چيز را ادب كنيم. اوّل اينكه به خودت برس. تا خودت را ادب نكنى نمىتوانى فرزندت را ادب كنى. واقعيت اين است. نمىتوانى خانواده ات را ادب كنى. اوّل بايد خودت ادب شوى. بعد فرمود: {a«و أهلَك»a} خودت را كه ادب كردى حالا اهلت را ادب كن كه ممكن است كنايه از همسر انسان باشد چون بعد از آن{a«وُلد»a} را آورده است؛ پس اهل يعنى خانمت را اصلاح كن، چرا؟ چون اصل و اساس زندگى از دو مادّه تركيب شده است يعنى يكى پدر و ديگرى مادر، اگر خانمت را تربيت نكنى، بچّه را نمىتوانى تربيت كنى و خيلى سخت مىشود ولى اگر شما و خانمت دو تايى مؤدّب باشيد ديگر ادب كردن اولاد خيلى راحت مىشود. اين واقعيت است چون مهد تربيت در دامن مادر است، در كيفيت استادى پدر است، وقتى اين دو كنار هم آمدند بچّه هم خيلى مؤدّب مىشود. در روايت وارد شده است كه هر بچّه اى پاك به دنيا مىآيد و اين پدر و مادر است كه يهودى اش مىكنند و پدر و مادر است كه نصرانى اش مىكنند.
تمام مسئوليت بچّه ها بر عهده پدر و مادر است. بايد زحمت بكشى و از اوّل، با فرزند و خانمت منطقى صحبت كنى. آرام آرام آماده اش كنى تا نماز خوان شود. بعضى خانواده ها را مىبينيم كه اهل علم هستند، پدر اهل علم، آقا و آيت الله، مادر نيز اهل علم امّا بچّه هايشان نماز نمىخوانند، چرا؟ چون دامن تربيت آن طور كه بايد باشد، نبوده است. محيطى كه بچّه در آن بزرگ شده، طور ديگرى