responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : BOK36845 نویسنده : 0    جلد : 1  صفحه : 7

مقدّمه‌

«لَوْ كَانَ لِرَجُلٍ عَمَلُ سَبْعِينَ نَبِيّاً لَاسْتَقَلَّ عَمَلَهُ مِنْ شِدَّةِ مَا يَرَى يَوْمَئِذٍ»[1] اگر كسى عمل هفتاد پيامبر را داشته باشد، از سختى و ناراحتى آنچه كه فرداى قيامت مى‌بيند عمل خود را اندك مى‌شمارد. مسئله تعليم و تربيت، مسئله اى بسيار مهم براى تمام انسان ها است و در قبول اصل اين مسئله، تفاوتى بين انسانها وجود ندارد و آنچه مهم است پيروى از يك سلسله قوانين و مقرّراتى است كه هر شخص و يا اجتماعى براى رسيدن به سعادتى كه براى خود تعريف كرده، آن ها را وضع نموده است. سعادت فردى و اجتماعى با توجه به جهانبينى موجود، مدّ نظر قرار مى‌گيرد. نگاه انسان به خود، عالم اطراف و اجتماع، تعريف وى از سعادت و شقاوت و امثال اين موضوعات، نگاه فرد به خود و هستى را شكل مى‌دهد و به تبع آن، روش چگونه زيستن را براى شخص معين مى‌كند. هر انسانى به دنبال رسيدن به بالاترين و بهترين نوع سعادت است و براى بدست آوردن آن، تلاش فراوان مى‌كند و اين نكته را مدّ نظر دارد كه موفّقيت وى در رسيدن به اين سعادت، در گرو تلاش و بالاتر از آن، استفاده از راهنمايى‌هاى افرادى است كه راه درست را پيموده‌اند و تجربيات ارزشمند خود را در اختيار وى قرار مى‌دهند چرا كه استفاده از تجربيات ديگران، درصد خطاى انسان را در پيمودن اين راه دشوار، كم مى‌كند و راه رسيدن به سعادت را هموارتر مى‌نمايد. تعريف سعادت در نگاه و جهانبينى انسان ها متفاوت است. برخى انسان را در محدوده همين دنيا مى‌شناسند و تمام همّ و غمّ خود را براى رسيدن به سعادت

[1] . بحار الانوار، ج 74، ص 82P

نام کتاب : BOK36845 نویسنده : 0    جلد : 1  صفحه : 7
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست