142- به زودى مىگويند سفهاى مردم: چه برگرداند مسلمانان را از قبله خودشان كه بر آن عبادت مىكردند و از بيت المقدس كه اول ظهور اسلام به سمت آن نماز مىخواندند برگشتند و رو به كعبه كردند؟ بگو به ايشان: از براى خداست مشرق و مغرب، راه مىنمايد خدا هر كسى را كه مىخواهد به راه راست. 143- و همچنين قرار داديم شما را گروه وسط و ميانهرو و با عدالت، تا اينكه گواه و شاهد باشيد بر كردار مردم، و رسول خدا- صلّى اللَّه عليه و آله- گواه و شاهد باشد بر شما. (در تفسير صافى است كه: به فرموده حضرت امير المؤمنين- عليه السّلام- و حضرت باقر- عليه السّلام- و حضرت صادق- عليه السّلام- اين آيه خطاب خاص به امامان است كه عادل و معصوم از گناهند. و در قيامت شاهد بر مردم و رسول خدا شاهد بر ايشان است نه آنكه مراد عموم امت باشد؛ چون در ايشان افراد با شقاوت بسيار است كه لايق مقام شهادت نيستند.) و ما قبله را نگردانيديم از بيت المقدس كه تو بر آن بودى به طرف كعبه مگر براى اينكه بدانيم آنكه متابعت كند پيغمبر را از آنكه برگردد بر پاشنههاى پاى خود و به قهقرا به كفر برود؛ اگر چه برگرداندن قبله در نظر، كار بزرگى بود مگر بر آنان كه راه را نموده بود خدا به آنها و در آن راه ثابت ماندند. و خدا ضايع نكند ايمان شما را. خدا به مردم البته رؤوف و مهربان است. 144- مىبينيم برگشتن روى تو را اى پيغمبر! به آسمان براى وحى در تغيير قبله، پس بگردانيم البته تو را به قبلهاى كه بپسندى آن را. پس هان! بگردان روى خود را به طرف مسجد الحرام. و هر جا باشيد بگردانيد روهاى خودتان را به آن طرف؛ البته آنهايى كه اهل كتابند مىدانند اين تغيير قبله حق و از جانب پروردگار ايشان است؛ (چون در كتابهاشان نماز خواندن پيغمبر ما در زمان خود به دو قبله هست). و نيست خدا غافل از آنچه مىكنند. 145- و البته اگر بياورى براى اهل كتاب هر آيت و نشانهاى، متابعت نمىكنند قبله تو را و تو هم متابعت نخواهى كرد قبله آنها را. و نيستند پارهاى از آن مردم متابعت كننده قبله بعض ديگر را. و اگر تو متابعت كنى خواهشهاى ايشان را بعد از اينكه علم نبوت به تو داده شده است البته تو در آن وقت از جمله ظلم كنندگان خواهى بود.