9- اگر آن [فرستاده] را فرشتهاى قرار مىداديم، قطعاً او را هم به صورت بشرى در مىآورديم و آنچه را [اكنون] پوشيده مىدارند، بر آنان پوشيده مىداشتيم [1]. 10- قبل از تو نيز پيامبرانى مورد استهزا قرار گرفتند و [سرانجام] عذابى كه استهزايش مىكردند دامنگير تمسخر كنندگان شد [2]. 11- بگو: جهانگردى كنيد و ببينيد سرانجام تكذيب كنندگان چگونه بود. 12- بگو: آنچه در آسمانها و زمين است ملك كيست؟ [در مقابل سكوت يا مغلطه آنها] بگو: ملك خداست كه رحمت را بر خود مقرر داشته است؛ [و] محققاً شما را در روز ترديد نپذير رستاخيز جمع مىكند؛ و [لى] كسانى كه [به فريب دنيا] خود را به زيان انداختند، باور نمىآورند. 13- هر آنچه در شب و روز آرامش [و تكاپو] دارد، متعلق به اوست؛ و او شنوا و داناست. 14- بگو: آيا غير خدا را كارساز خود انتخاب كنم، آن آفريننده آسمانها و زمين كه روزى مىبخشد و خود روزى داده نمىشود؟ [هرگز!] بگو: من مأمورم كه در راه تسليم [در قبال خدا] [3] پيشگام باشم؛ و [به من هشدار داده شده كه:] در جرگه شرك ورزان مباش. 15- بگو: اگر در برابر پروردگارم نافرمان باشم، از عذاب روزى بزرگ مىترسم. 16- هر كه در آن روز عذاب از او گردانده شود، بىترديد خدا بر او رحمت آورده است؛ و اين است كاميابى آشكار. 17- و اگر خدا [به منظور آزمون يا كيفر] تو را گزندى رساند، بردارندهاى جز خودش وجود ندارد؛ و اگر به تو خيرى رساند، [هيچ كس بازدارنده بخشايش او نخواهد شد و] [4] اوست كه بر هر كارى تواناست [5]. 18- اوست كه بر بندگان خويش قاهر و مسلط است [6]؛ و اوست فرزانه و آگاه. [1]- مسئله اينست كه درخواست منكران براى اعزام يك فرشته، بهانهاى بيش نبوده است كه براى توجيه انكار خود مطرح مىكردند. در چنين شرايطى اراده خدا آن نيست كه به دلخواه آنان عمل شود؛ همانگونه كه در مورد در خواستهاى معجزات مختلف به تمايل منكران معاند، كه در آيات 90- 93 اسراء (17) آمده است، درخواست آنان منطقى شناخته نشده است. اينكه آيه مىفرمايد: اگر فرشتهاى هم بفرستيم، بصورت مردى مىفرستيم، توضيح روشنترش آيه 95 اسراء (17) است كه مىفرمايد: اگر در زمين فرشتگان زندگى مىكردند، پيامبرشان را نيز بصورت فرشتهاى مىفرستاديم. و اينكه گفته است آنچه مبهم نگاه مىدارند بر آنان مبهم مىداشتيم، توضيح روشنترش همان است كه در آيه 5 صف (61) آمده است فَلَمَّا زاغُوا أَزاغَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفاسِقِينَ. [2]- مفهوم آيه به بيان ديگر در آيات 34 انعام (همين سوره)، 25 و 26 فاطر (35) و 43 فصلت (41) آمده است. [3]- براى توجيه افزوده، به آيه 54 زمر (39) توجه فرماييد. [4]- براى توجيه افزوده، به آيه 107 يونس (10) توجه فرماييد. [5]- معنى و مفهوم اين آيه به بيان ديگرى در آيات 17 احزاب (33) و 2 فاطر (35) آمده است. [6]- مفهوم اين آيه به بيان ديگر در آيه 93 مريم (19) آمده است.