158- آيا جز اين انتظار مىبرند كه فرشتگان [مرگ] به سراغشان آيند يا [عذاب] خدا و يا برخى از نشانههاى [عذاب] پروردگارت [1] فرا رسد؟ روزى كه برخى از نشانههاى [عذاب] پروردگارت آشكار شود، ايمان افرادى كه قبلًا ايمان نداشته يا در پرتو ايمان دست به كار نيكى نزدهاند، سودى به حالشان نخواهد داشت [2]؛ بگو: شما منتظر باشيد، ما هم در انتظار خواهيم ماند. 159- مسلماً تو با آنها كه دين خويش را دستخوش تفرقه كردند و گروه گروه شدند، هيچ پيوند و بستگى ندارى [3]؛ آنها كارشان فقط با خداست و [روز رستاخيز] از رفتارى كه داشتند، آگاهشان خواهد ساخت [4]. 160- هر كه كار نيكويى عرضه كند، پاداش او چندين برابر [5] خواهد بود؛ و آنان كه كار زشتى عرضه كنند، فقط همانند آن كيفر بينند و مورد ظلم قرار نمىگيرند [6]. 161- بگو: پروردگارم مرا به راهى راست هدايت كرده است؛ [به] دينى پايدار، همان آيين ابراهيم حقگرا كه در جرگه شرك ورزان نبود [7]. 162- بگو: نماز و [تمامى] عباداتم و زندگى و مرگم همه براى خداى پروردگار جهانيان است، 163- هيچ شريكى ندارد؛ و به همين [اخلاص در توحيد] فرمان يافتهام و پيشگام تسليم شدگان [در مقابل خدا] هستم [8]. 164- بگو: آيا غير خدا را صاحب اختيار [خود] تلقى كنم با آنكه او صاحب اختيار هر موجودى است؟ هيچ كس دستاوردى جز بر عهده خودش ندارد؛ و هيچ كس بار گناه ديگرى را بر عهده نخواهد داشت [9]؛ آن گاه بازگشت شما به پيشگاه پروردگارتان است و در موارد اختلافتان [داورى و] شما را آگاه مىسازد. 165- اوست كه شما را در زمين جانشين [پيشينيان] قرار داد و شما را بر يكديگر به درجاتى برترى داد تا در مورد آنچه به شما داده است، شما را آزمايش كند؛ بىگمان پروردگار تو سريع كيفر [10] و [در عين حال] آمرزگارى است مهربان. [1]- براى توجيه افزوده، با آيه 26 نحل (16) مقايسه فرماييد. [2]- به آيه 18 نساء (4) توجه فرماييد. [3]- زيرا توسط تو، يك آيين بيشتر عرضه نداشتيم و يك نام بيشتر بر آن ننهاديم؛ به آيه 78 حج (22) هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمِينَ توجه فرماييد. [4]- به آيه 22 ق (50) توجه فرماييد. [5]- بعضى از تفاسير از جمله تفسير كبير (منهج الصادقين) عقيده دارند كه لفظ «عشر» در اين موارد براى اظهار كثرت است؛ آيات 245 و 261 بقره (2) 40 نساء (4) و 10 زمر (39) و 84 قصص (28) مؤيد نظر اوست. [6]- مفهوم آيه به بيان ديگر در آيه 84 قصص (28) آمده است. [7]- مفهوم اين آيه به بيان ديگر در آيه 123 نحل (16) آمده است. [8]- براى توجيه افزوده، با بخش پايانى آيه 71 انعام (6) مقايسه فرماييد. [9]- پاسخ ادعاى انكار ورزان است كه در آيه 12 عنكبوت (29) آمده است؛ ضمناً مفهوم اين عبارت را به بيان ديگر در آيه 134 بقره (2) ملاحظه فرماييد. مفاد اين آيه با آيات 25 نحل (16) و 13 عنكبوت (29) تناقضى ندارد، چرا؟ [10]- به آيه 14 فجر (89) توجه فرماييد.