105- [به آنها گويد:] مگر نه اين بود كه آيات من بر شما عرضه مىشد و آنها را دروغ مىشمرديد؟ 106- گويند: پروردگارا، نگونبختى بر ما غالب شد و گروهى گمراه بوديم. 107- پروردگارا، ما را از جهنم خارج كن، اگر [به گمراهى] باز گرديم، ستمگريم. 108- خطاب شود: در آتش گم شويد و لب از سخن با من فرو بنديد [1]! 109- زيرا [در آن حال] كه گروهى از بندگان من مىگفتند: پروردگارا، ايمان آورديم، ما را بيامرز و بر ما رحمت آور كه تو بهترين مهربانانى؛ 110- شما آنها را به باد تمسخر مىگرفتيد [2] و بر آنان مىخنديديد، [همين تمسخر موجب شد] تا آنان ياد مرا از خاطرتان بردند. 111- امروز آنها را به خاطر پايدارى كه [در مقابل شما] داشتند، پاداش دادهام، و ايشان كاميابند [3]. 112- [خدا] گويد [4]: چند سال در خاك آرميدهايد؟ 113- گويند: يك روز يا پاسى از روز؛ [بدرستى نمىدانيم] از فرشتگان حسابگر بپرس [5]. 114- گويد: [بله] اندكى [در گور] به سر برديد [6]، كاش [اين را در دنيا] مىدانستيد. 115- آيا پنداشتيد كه شما را بيهوده آفريديم و به پيشگاه ما بازگردانده نخواهيد شد [7]؟ 116- والاست خدا، آن فرمانرواى راستين؛ معبودى جز او نيست؛ [همان] صاحب اختيار عرش گرانقدر. 117- هر كه بدون دليل در كنار خدا معبود ديگرى را [به نيايش] خواند، حسابش با پروردگار اوست [8]؛ براستى انكار ورزان رستگار نخواهند شد [9]. 118- بگو: پروردگارا، بيامرز و ببخشاى و تو بهترين مهربانانى. [1]- مفهوم دو آيه اخير به بيان ديگر در آيات 37 مائده (5) و 22 حج (22) آمده است. [2]- به آيات 29 و 30 مطففين (83) توجه فرماييد. [3]- به آيات 34- 36 مطففين (83) توجه فرماييد؛ ضمناً مفهوم دو آيه اخير به بيان ديگر در آيه 212 بقره (2) آمده است. [4]- در مورد عدول از قاعده املايى در كلمه «قال» در اين آيه و آيه 114 همين سوره به زيرنويس سوم آيه 245 بقره (2) مراجعه فرماييد. اين كلمه 529 بار در قرآن تكرار شده و فقط همين دو مورد به شكل «قل» ثبت شده است. [5]- مفهوم دو آيه اخير به بيان ديگر در آيات 55 روم (30)، نيمه اول آيه 45 يونس (10) و 46 نازعات (79) آمده است. [6]- براى توجيه افزوده، به آيات 55 و 56 روم (30) و نيز زيرنويس آيه 55 روم توجه فرماييد؛ ضمناً شيخ المفسرين طبرسى و علامه طباطبايى در تفسيرهاى خود ذيل اين آيه گفتهاند: منظور توقف در گورهاست. [7]- مفهوم اين آيه به بيان ديگر در آيات 85 حجر (15)، 27 ص (38) و 38 دخان (44) آمده است. [8]- به آيه 48 نساء (4) توجه فرماييد. [9]- مفهوم آيه به بيان ديگر در آيه 88 قصص (28) آمده است.