responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه قرآن نویسنده : طاهرى قزوينى، على اكبر    جلد : 1  صفحه : 461


22- آيا كسى كه دلش را خدا پذيراى تسليم [در برابر خود] كرده و برخوردار از نور [هدايتى‌] از جانب پروردگارش مى‌باشد [همچون سخت دلان سرگشته است‌]؟ واى بر سخت دلان در برابر ذكر خدا [1]؛ آنان در گمراهى آشكارند.
23- خدا بهترين سخن را به صورت كتابى- كه [از نظر بلاغت‌] همگون است و [مفاهيم حكيمانه‌اش‌] مكرر آمده- نازل كرده است. پوست بدن خدا ترسان از [هشدارهاى‌] آن موى‌خيز مى‌شود، آن گاه پوست و دلهاشان به ياد خدا آرام گيرد. اين هدايت خداست كه هر كه را خواهد، بدان راه نمايد، [2] و هر كه را خدا گمراه كند [3]، هيچ راهنمايى نخواهد داشت.
24- آيا كسى كه در روز رستاخيز چهره خويش را ناگزير، سپر سختى عذاب خواهد كرد [همچون كسى است كه ايمن از آن بليه است‌] [4]؟ و به ستمگران گفته مى‌شود: كيفر دستاوردتان را بچشيد.
25- پيشينيان آنها نيز [حق را] دروغ شمردند و از جايى كه فكر نمى‌كردند، عذاب دامنگيرشان شد.
26- و خدا هم در زندگى دنيا رسوايى را به آنها چشانيد؛ و كاش مى‌دانستند كه عذاب آخرت سخت‌تر است.
27- در اين قرآن از هر [گونه‌] مثلى براى مردم آورده‌ايم [5]، بسا كه پند پذيرند،
28- قرآنى عربى [نازل كرديم‌] بدون هيچ نقص، بسا كه [تحت تعليماتش‌] پرهيزكار شوند.
29- خدا [براى مقايسه شرك و توحيد] مردى را به مثل آورده است كه چند ارباب ناهماهنگ در [حاكميت بر] او شريك باشند، در مقايسه با مردى كه زير فرمان يك تن باشد؛ آيا اين دو از نظر موقعيت يكسانند؟! [6] ستايش خاص خداست، ولى بيشترشان نمى‌دانند.
30- [در برخورد شرك و توحيد، حتى از مرگ هم نهراسيد] تو مى‌ميرى و آنها هم خواهند مرد.
31- [ولى اگر شرك زده شديد] در روز رستاخيز نزد پروردگارتان با يكديگر به مخاصمه خواهيد پرداخت [7].

[1]- توصيف وضع افرادى كه مقابل آنها هستند، در آيه 28 رعد (13) آمده است.
[2]- به آيه 16 مائده (5) توجه فرماييد.
[3]- به آيه 27 ابراهيم (14) وَ يُضِلُّ اللَّهُ الظَّالِمِينَ توجه فرماييد.
[4]- به آيات 22- 25 قيامت (75) توجه فرماييد.
[5]- بعضى از مثلهاى قرآن را در آيات 261 بقره (2)، 24 يونس (10)، 41 عنكبوت (29)، 20 حديد (57) و 5 جمعه (62) ملاحظه فرماييد.
[6]- نتيجه اين مثال همان برهان عقلى است كه در آيه 22 انبياء (21) آمده است.
[7]- به آيات 166 و 167 بقره (2) و 67 و 68 احزاب (33) و 27- 33 صافات (37) توجه فرماييد.

نام کتاب : ترجمه قرآن نویسنده : طاهرى قزوينى، على اكبر    جلد : 1  صفحه : 461
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست