از آنجا كه تشيّع به عنوان مظهر حاكميّت امامت و شيعيان
به عنوان پيروان راستين پيامبر (ص) و جانشينان بحق آن حضرت شناخته مىشدند، امامان
عليهمالسّلام در طول حيات 250 ساله امامت خود، همواره در صدد حفظ و گسترش فرهنگ تشيّع
و پشتيبانى و تجهيز فكرى و فرهنگى و مادّى و معنوى شيعيان بودند.
در دوران امامت امام عسكرى (ع) به بركت تلاشها و مجاهدتهاى
گسترده پيشوايان پيشين و ياران دانشمند و فداكار آنان، فرهنگ تشيّع به دورترين نقاط
كشور پهناور اسلامى نفوذ پيدا كرده و شيعيان جمع زيادى از مسلمانان را تشكيل مىدادند.
[1]
يكى از محورهاى فعّاليّتهاى امام عسكرى (ع) ارتباط با
مراكز و پايگاههاى تشيّع در نقاط مختلف و نظارت و رسيدگى به امور شيعيان و پشتيبانى
و تجهيز آنان بود. اين ارتباط به دو گونه صورت مىگرفت.
الف- از طريق وكلا
امام عسكرى (ع) در بيشتر مناطق شيعهنشين، نماينده و وكيل
داشت، كار اين نمايندگان رسيدگى به امور شيعيان، پاسخگويى به مشكلات و مسائل آنان،
جمعآورى حقوق شرعى و وجوهات آنان و صرف آن در موارد تعيين شده و يا ارسال براى امام
(ع)،
[1] - بر اساس نوشتۀ مورّخان، در دوران امام عسكرى
(ع) شهرها و مناطق مختلفى از كشور اسلامى مثل كوفه، قم، بغداد، حجاز، نيشابور، مداين،
يمن، رى، آذربايجان، گرگان، بصره، مصر و حتّى سامرّا پايتخت عبّاسيان از مراكز مهمّ
شيعه به شمار مىرفت و تعداد زيادى از دانشمندان و بزرگان شيعه در اين شهرها مىزيستند
و به نشر فرهنگ شيعى مىپرداختند. براى آگاهى بيشتر به «تاريخ الشيعه» نوشته علّامۀ
مظفّر مراجعه كنيد
نام کتاب : تاریخ اسلام در عصر امامت امام عسکری نویسنده : رفیعی، علی جلد : 1 صفحه : 37