نام کتاب : زندگی امام موسی کاظم نویسنده : رفیعی، علی جلد : 1 صفحه : 107
هارون در ميان خلفا بيش از ديگران اصرار داشت كه روى
اعمال و جنايات خود سرپوش دينى بگذارد و آنها را با يك سلسله توجيهات، مطابق
موازين شرع قلمداد كند.
پزشك مخصوص وى فردى مسيحى بود كه هارون به وى سخت
علاقمند بود و برايش مرتب- حتى در مراسم حج- دعا مىكرد و وقتى با اعتراض مردم
مواجه شد، عمل خود را چنين توجيه كرد كه تندرستى من در دست اوست و صلاح مسلمانان
در گرو سلامتى من؛ پس صلاح مسلمانان در گرو وجود و سلامتى اوست. [1]
هارون براى كسب محبوبيت دينى علاوه بر انجام اعمالى
فريبنده همچون پياده رفتن به حج [2] و نيز جذب عالمان و فقيهان وابسته مانند قاضى
ابويوسف [3] به دربار، شاعران جيرهخوار را- كه در آن روز مؤثرترين عامل تبليغى به
شمار مىرفتند- استخدام مىكرد و با بذل و بخشش اموال زيادى، آنان را به ستايش و
تمجيد خود وا مىداشت. مزدوران تبليغاتى نيز حق بندگى را ادا كرده و او را با
اوصاف مبالغه آميزى مىستودند و حتّى شاعرى او را بعد از پيامبر اسلام (ص) پيامبر
ديگرى خواند. [4] مزدور ديگرى شعرى سرود و او را بدين مضمون ستود:
«هر كس كينه هارون را به دل داشته باشد نمازهاى
پنجگانه به حال وى سودى نخواهد داشت. مكارم و خوبيها، راه و روش توست و خداوند به
مقدار ظرفيّتت آنها را به تو ارزانى داشته است.
خداوند مقام كسى را رفعت مىبخشد كه تو او را بلند
مرتبه بدانى و آن كه تو او را پست بدانى، مقامش نزد خدا پست است.» [5]
رفتار با علويان
هارون، كينه و دشمنى نسبت به خاندان پيامبر (ص) را از
جدّش منصور به ارث برده بود، چه آنكه مورخان بدين حقيقت تصريح كردهاند كه وى در
همه چيز- جز بذل مال-
[1] - عيون الانباء فى طبقات الاطباء، جزء
دوم، باب 8، ص 48
[3] - وى از سوى هارون به سمت «قاضى القضاة»
منصوب شد و در سراسر عراق، خراسان، شام و مصر هيچ قاضيى جز با نظر وى گمارده نمىشد
(ر. ك: حياة الامام موسى بن جعفر (ع)، ج 1، ص 92)
[4] - تاريخ التمدن الاسلامى، ج 4، ص 207.
تعبير شاعر چنين است: «فَكَاَنَّهُ بَعْدَ الرَّسُولِ رَسُولٌ»