نام کتاب : تاریخ نیروی دریایی اسلام در مصر و شام نویسنده : عبادی، احمد مختار جلد : 1 صفحه : 150
دينار براى حفارى خليج تعيين كرد و كليّه اين مبلغ را
در حفّارى تمام خليج به مصرف رساند. [1]
امّا طولى نكشيد كه در عصر مستنصر باللّه، دوباره گل ولاى
اين خليج را فرا گرفت و جز هنگام بالا آمدن آب، ديگر قابل استفاده نبود. اين كانال
در دوران اسلامى بعد، همچنان وسيله ارتباط رود خانهاى بين اسكندريه و قاهره بود مگر
زمانى كه رسوبات گل و لاى آن را مى پوشاند، به همين دليل فرمانروايان مماليك نسبت به
حفّارى مجّدد ولايروبى آن توجّه ويژه اى داشتند. [2]
به گفته ابن مماتى، كشتيها در خليج اسكندريه در حركت بودند
و زاّج، غلّه، كتان، بابونه، شكرو اجناس ديگر را بدانجا حمل مى كردند، چنانچه از اسكندريه
نيز چوب و آهن براى ساختن كشتيها حمل مى شد واين عمل در ماه (مسرى) مطابق ماه آب (اگوست)
انجام مى گرفت كه آب نيل افزايش مى يافت و خليج اسكندريه پر از آب شد. [3]
ابن سعيد مغربى مى گويد: وقتى كه از آفريقا به اسكندريه
آمد، در خليج سوار كشتى شد و به طرف نيل حركت كرد وسپس در نيل سوار گشته تا آنكه به
«منية سيرج» در شمال قاهره [4] رسيد، وى همچنين در جاى ديگرى درباره بازرگانى درياى
اسكندرانى و درياى حجاز كه در دوران او در فسطاط گذشته است، صحبت به ميان آورده است.
[5]
پيش از دوران فاطميان، ادويه هندى از طريق ايله يا قلزم-
فرما وارد [6] اسكندريه مىشد، كشتيهايى كه مسؤول حمل و نقل ادويه از جزاير شرقى هند
به مصر بودند، به دليل وجود صخره هاى مرجانى ناگزير بودند كه روزها حركت كنند و از
بيم
[6] - مسعودى مى گويد: فاصله بين فرما و قلزم يك شب راه
بود، از كليّه مناطق پيرامون درياى روم (مديترانه) و درياى چين (اقيانوس هند) انواع
كالاها و كارهاى هنرى و هدايا از قبيل عطريات وادويه وداروها و مرواريد و بردگان و
ديگر خورد نيها و آشاميدنىها و پوشاك، به اين شهر حمل و تخليه مى شد (مسعودى، التنبيه
والاشراف، كتابخانۀ خياط، بيروت 1965، ص 20).
نام کتاب : تاریخ نیروی دریایی اسلام در مصر و شام نویسنده : عبادی، احمد مختار جلد : 1 صفحه : 150