نام کتاب : تاریخ نیروی دریایی اسلام در مصر و شام نویسنده : عبادی، احمد مختار جلد : 1 صفحه : 69
دليل بيمناك بودن از حضور كشتيهاى «كارم» از دزدان دريايى
[1]، اهتمام ويژه اى از خود نشان دهند.
به همين سبب معز خليفه فاطمى، نسبت به تقويت ناوگان فاطمى
و منظّم كردن آن به گونه اى هماهنگ با اوضاع سياسى جديد، توجّه فراوان مبذول داشت،
و با اينكه وى ناوگان خويش را از پايگاه هاى غرب به اسكندريه، دمياط، تنيس، عسقلان،
طرابلس، صيدا و صور منتقل كرده بود و جز تعداد اندكى از كشتيهاى خويش را براى همكارى
با نمايندگان خود از خاندان زيريان جهت حراست از سواحل مغرب نزديك وميانه در برابر
خطر امويان در اندلس [2] قرار نداد ودر همان زمان براى پيروزى از سياستى كه فرمانروايان
فاطمى براى ادامه نبرد دريايى در صقليه و جنوب ايتاليا آن را دنبال مى كردند، درمغرب
باقى نگذاشت.
منتقل شدن فاطميان به مصر، تقسيم شدن دولت آنها را به
دو بخش به دنبال داشت: بخش شرقى كه شام و مصر رادر بر مى گرفت و بخش غربى كه به نوبه
خود به سه منطقه جداگانه تقسيم مى شد:
الف- طرابلس و سرت.
ب- منطقه زيريان صنهاجى در غرب نزديك و ميانه.
ج- منطقه صقليه كه تنها در اختيار خاندان بنى ابوالحسين
كلبى قرار داشت. [3]
امّا شام و مصر، با اينكه فاطميان از مكرو شيطنت دشمنانشان
در عراق وخود سرزمين شام [4] در امان نبودند، اين دو كشور براى نخستين بار در تاريخ
اسلامى خود در يكپارچگى سياسى همه جانبهاى با يكديگر قرار گرفتند.
[1] - به همين دليل در عيذاب ناوگانى مستقر كردند تا بين
عيذاب و سواكن و اطراف آن با كارم رويارويىكند، اين ناوگان متشكّل از پنج فروند كشتى
بود، وبعد از آن به سه عدد تقليل يافت و حاكم قوص، سرپرستى اين ناوگان رابه عهده داشت
(قلقشندى، صبح الاعشى، ج 3، ص 52.)
[2] - ارشيبالدلويس، القوى البحريه و التجارية، ص
312.
[3] - نويرى، نهاية الارب فى فنون الادب، ج 22، ص
137.
[4] - عبدالعزيز سالم، الصلات التاريخية بين الشام و مصر
فى العصر الاسلامى، مجلة العلوم، شماره پنجم، مى 1964، ص 1-10 و عبد المنعم ماجد، ظهور
الخلافة الفاطمية وسقوطها، ص 123
نام کتاب : تاریخ نیروی دریایی اسلام در مصر و شام نویسنده : عبادی، احمد مختار جلد : 1 صفحه : 69