نام کتاب : احزاب و تشکیلات سیاسی در ایران نویسنده : لطیفی پاکده، لطفعلی جلد : 1 صفحه : 120
2- رهبران: به دليل
كوتاهى عمر سازمان فرقان، همان بنيانگذاران، رهبران فرقان نيز بودند. على حاتمى معلّم
در مدرسه جهانآرا و گرداننده مسجد خمسه در تهران بود. اكبر گودرزى خط عقيدتى گروه
را ترسيم مىكرد. او قرآن را تفسير مىكرد و نهجالبلاغه و صحيفه سجاديه را درس مىداد.
به دليل اهميت نقش گودرزى در فرقان، بيشتر به معرفى او مىپردازيم؛ نكاتى از چگونگى
تفسير گفتن وى را بيان مىكنيم تا او و در حقيقت گروهش را بهتر بشناسيم و تفكّر التقاطى
را سريعتر تشخيص دهيم.
فرقانيها در زمينه
تفسير قرآن، علم زياد را براى مفسّر مضرّ مىدانستند! رجوع به احاديث اهل بيت (ع) براى
فهم معانى قرآن را قبول نداشتند! رجوع به تاريخ صدر اسلام و شأن نزول آيات را نيز لازم
نمىشمردند! به مفسّران بزرگ قرآن توهين مىكردند! آنها بشدّت تحت تأثير ابداعات فكرى
دكتر شريعتى قرار داشتند و قرآن را بر اساس جبر تاريخى (فلسفه ماركس) تحليل مىكردند
و «معاد» و آخرت را به «نظام عادلانه سوسياليستى» تفسيرمىكردند كه در همين دنيا برقرارمىشود
و به تعبير استاد شهيد مطهرى:
«... در اين تفسير
همه نامها مذهبى است و ابتدا جلب توجه مىكند. از قبيل الله، توحيد، نبوّت، وحى، ملك،
آخرت، بهشت، دوزخ، روح، نعيم، عذاب، توكل، صبر، تكامل، انقلاب ... اما همين كه به عمق
و ژرفاى برداشتها وارد مىشويم همه از نظر ناپديد مىشوند و به جاى اينها معانى و مفاهيم
ديگرى جايگزين مىگردند و جز لفظ، چيزى باقى نمىماند.
عجيب اين است كه
ادعا مىشود ما مىخواهيم فرهنگ اسلامى را فرهنگى انقلابى كنيم. شگفتا! آيا انقلابى
بودن و يا به نظر شما انقلابى شدن فرهنگ اسلامى در گرو اين است كه محتواى معنوى آن
را از آن بگيريم و محتواى مادى جايگزين آنها سازيم؟! آيا انقلاب منحصر به انقلاب شكم
و انقلاب ناشى از محروميت و موضع طبقاتى است؟ آيا پيغمبر اسلام انقلاب سر و انقلاب
روح و قلب بر پا نكرد؟» [1]
3- اعضا: اعضاى فرقان
را جوانان ساده لوح و كج فهم تشكيل مىدادند كه بعضى از