نام کتاب : آشنایی با تاریخ تمدن اسلامی نویسنده : بینش، عبدالحسین جلد : 1 صفحه : 123
همچون تفسير قرآن كريم، شرح احاديث نبوى و سيره رسول
خدا (ص) نيز داراى اهميت بوده است. [1]
3- 3- 5. جغرافى: وجوب زيارت
خانه خدا يكى از عوامل مهم رونق دانش جغرافى در ميان مسلمانان بوده است. طى
مسافتهاى طولانى ميان نقاط دوردست جهان اسلام تا مكه مكرمه و همينطور مدينه
منوره، جز در سايه داشتن اطلاعات درست و دقيق جغرافيايى امكانپذير نبود و همين
عامل جغرافىدانان را بر آن مىداشت تا درباره راههاى منتهى به اين دو شهر گرامى
به كسب اطلاعات سودمند بپردازند و نياز حاجيان را برآورده سازند.
از آن گذشته در نزد برخى از جغرافىدانان مسلمان مكه
و مدينه مركز ربع مسكون به شمار مىرفته است. [2]
3-4- 5. هنر و
معمارى: ساختن بنايى كه در خور شأن و منزلت حرمين شريفين باشد و
نيز نياز ميليونها زايرى را كه همه ساله به سوى آن دو شهر مقدس روى مىآورند
برآورده سازد. در انگيزش ذوق هنرى و معمارى مسلمانان تأثيرى بسيار ژرف داشته است.
در حالى كه ساخت مسجد در نواحى گوناگون سرزمينهاى اسلامى از هنر و معماريهاى بومى
و همجوار تأثيرپذير بوده است، معمارى حرمين شريفين را بايد حاصل تكامل تجربه
معمارى همه مسلمانان و بلكه فناورى جهانى شمرد. الگوى اصلى و طرح اوليه مسجد
الحرام خانه كعبه است كه به دست ابراهيم خليل ساخته شد و از آنِ مسجد النبى، همان
چهار ديوارى مربع مستطيلى است كه رسول خدا (ص) در آغازين روز حضورشان در مدينه
طراحى كردند. اما ديگر عناصر هنر و معمارى اين دو مكان مقدس حاصل ذوق مسلمانانى
است كه طى قرنها، و با قصد تقرب به خداوند نهايت كوشش خود را به كار بستهاند.
[1] . از
كهنترين آثار تأليف شده دربارۀ مكۀ مكرمه مىتوان به نوشتههاى محمد
بن عمر واقدى (130-207 ه)، على بن محمد
مدائنى (135-225 ه)، ابوالوليد ازرقى
(درگذشت: حدود 250)، زبير بن بكار
(172-256 ه)، عمر بن شبه
(172-256 ه) و محمد بن اسحاق فاكهى (درگذشت:
حدود 280) اشاره كرد. از آثار مربوط به مدينۀ منوره نيز
مىتوان «تاريخ المدينة المنوره» ابو زيد عمر بن شبه نميرى بصرى
(173-262) را نام برد