و كسانى كه كفر ورزيدهاند، سرورانشان طاغوتاند كه آنان
را از روشنايى به سوى تاريكىها درمىآورند.
پىريزى تمدّن اسلامى
چنان كه ياد كرديم، همه جوامع دينى از برنامه و نظام خاصى
برخوردار بودهاند و جرقّههاى نخستين تمدّن بشرى نيز از سوى پيامبران و در ميان دينداران
زده شده است، حتى قرآن مجيد اختراع صنايع خاصّى را به پيامبران نسبت مىدهد و گوشهاى
از سلطنت پرشكوه حضرت سليمان (ع) را بازگو كرده است. لذا انديشه تمدّن نيز از دين سرچشمه
مىگيرد. اگر تمدّن را به معناى شهرنشينى و رويكرد به ظرافت و انس و معرفت و مرحله
كامل تربيت اجتماعى بدانيم، [1] باز، تمدن بخشى از معارف و آموزهها دينى است و همواره
دينداران بيش از ديگران متمدّن بودهاند. در اينجا دورنمايى از تمدّن بزرگ اسلامى را
ترسيم مىكنيم.
رهبر فرزانه اسلام پس از هجرت [2] به مدينه در اولين فرصت،
حكومتى عادلانه و همهجانبه تشكيل داد و هر سازمان و تشكيلاتى كه در اداره مملكت نياز
بود، تأسيس كرد، از جمله: