نام کتاب : اندیشه های اسلامی در بستر تاریخ نویسنده : ابراهیمزاده، عبدالله جلد : 1 صفحه : 187
نيز، پس از طى دوران محنت و محروميت و سپرى شدن روزگار
غيبت و انتظار، ظهور مىكند و بسان خورشيدى جهان پر از فتنه به ستوه آمده از ظلم و
ستم و بىعدالتى را با پرتو حياتبخش عدالت، زنده مىكند. [1]
5- خروج دجّال: از جمله نشانههاى
ظهور، خروج دجّال است. «دجّال» از ريشه «دجل» به معناى دروغگو و حيلهگر است. براساس
آنچه از ظاهر روايات استفاده مىشود، دجال فردى است كه در آخرالزمان و پيش از قيام
مهدى (عج) خروج مىكند و با انجام كارهاى شگفتانگيز جمع زيادى از مردم را مىفريبد.
[2]
در برخى روايات از «دجالها» سخن به ميان آمده است و اين
احتمال را تقويت مىكند كه دجال نام شخص معينى نيست بلكه هر كسى كه با ادعاهاى پوچ
و بىاساس و با توسل به حيلهگرى و نيرنگ درصدد فريب مردم باشد، دجال است. چنانكه
پيامبر (ص) فرمود:
قيامت، برپا نمىشود، تا وقتى كه مهدى (عج) از فرزندانم
قيامكند و مهدى (عج) قيام نمىكند، تا وقتى كه شصت دروغگو خروج كنند و هر كدام بگويد:
من پيامبرم! [3]
بر اين اساس، مىتوان گفت ما دو نوع دجال داريم: يكى همان
دجال حقيقى و واقعى كه پس از همه دجالها مىآيد و در دروغگويى و حيلهگرى و مردم فريبى
سرآمد است و ديگرى گروهى شيّاد و دروغگويند كه دست به فريبكارى و گمراهى مردم مىزنند.
رجعت
رجعت در لغت به معناى «بازگشت» است و در اصطلاح بر بازگشت
گروهى از انسانها پس از مرگ و پيش از رستاخيز اطلاق مىشود كه همزمان با نهضت جهانى
مهدى موعود (عج) صورت مىگيرد. [4]
[1] - چشم به راه مهدى (عج)، جمعى از نويسندگان مجلۀ
حوزه، ص 310