نام کتاب : اندیشه های اسلامی در بستر تاریخ نویسنده : ابراهیمزاده، عبدالله جلد : 1 صفحه : 23
بر اين اساس، در قرآن كريم، آنجا كه محور گفتار، اصول
دين و يا خطوط كلى اديان است سخن از تصديق كتب آسمانى و در واقع تصديق پيامبران الهى
نسبت به يكديگر است:
آيينى را براى شما تشريع كرد كه به نوح توصيه كرده بود؛
و آنچه را بر تو وحى فرستاديم و به ابراهيم و موسى و عيسى سفارش كرديم اين بود كه:
دين را بر پا داريد و در آن تفرقه ايجاد نكنيد!
اما آنجا كه محور گفتار، فروع دين (: شرايع) است سخن از
تعدد، تفاوت و تغيير است:
بنابراين، اختلاف در شرايع و قوانين جزئى، در جوهره و
ماهيّت اين دين واحد الهى كه نامش در قرآن «اسلام» است تأثيرى نداشته است. از اين رو،
تعليمات پيامبران در عين اختلاف در پارهاى از موارد جزئى و فروع عملى، مكمل و متمم
يكديگر بوده و از يك شاهراه هدايت (: صراط مستقيم) پيروى مىكردهاند. [1]
[1] - ر. ك. مجموعۀ آثار، شهيد مطهرى، ج 2، ص
181-183 و ج 3، ص 158-164؛ در ضمن، اين موضوع در درس بعدى كاملتربيان شده و به صورت
تفصيلى مورد بحث و بررسى قرار خواهد گرفت
نام کتاب : اندیشه های اسلامی در بستر تاریخ نویسنده : ابراهیمزاده، عبدالله جلد : 1 صفحه : 23