نام کتاب : اندیشه های اسلامی در بستر تاریخ نویسنده : ابراهیمزاده، عبدالله جلد : 1 صفحه : 25
درس دوم:
دين و تكثرگرايى
از پرسشهاى مطرح در محافل روشنفكرى درباره دين اين است
كه با توجه به تعدد اديان و مذاهب- كه هر كدام به نوعى ادعاى حقانيت دارند- آيا بهراستى
همگى بر حقاند؟
و اگر بر حق نيستند پس دين حق كدام است و آيا اساساً مىتوان
پذيرفت كه تنها يك دين يا مذهب بر حق باشد و بقيه باطل؟ زيرا در اين صورت و با فرض
ناخالص و باطل بودن بقيه اديان و مذاهب، پس فرجام و سرنوشت پيروان ساير اديان و مذاهب-
كه اكثريت مردم روى زمين را دربرمىگيرد- چه مىشود؟
نوع افرادى كه اينگونه ترديدها و شبهات را نسبت به اديان
و مذاهب ابراز مىدارند تحت تأثير فرهنگ غرب بوده و براساس نظريه پلوراليسم دينى [1]
مطرح در غرب، چنين مسائلى را بيان مىكنند وگرنه كسانى كه اسلام ناب محمدى (ص) را بهعنوان
دين خاتم با جامعيت و كمال مطلقش قبول داشته و از توانايى و پاسخگويىاش به اينگونه
مسائل آگاه باشند، هرگز چنين ترديدها و پرسشهايى را مطرح نمىكنند.
عصاره نظريه كثرتگرايى دينى، اين است كه اديان گوناگون،
همگى مىتوانند مايه رستگارى يا كمال نفس پيروان خود شوند؛ يعنى دايره حقيقت و حقانيت
در دين و يا دين حق را گسترده گرفته و در يك دين يا مذهب خاص منحصر و محصور نمىدانند.
[2]
[1] - واژۀ پلوراليسم "msilarulp" به معناى
كثرتانگارى، چندگانه گرايى و متكثر و متعدد دانستن دين حق و نفىانحصار از آن است.
براى تحقيق بيشتر از جمله ر. ك. فصلنامۀ كتاب نقد، ويژۀ پلوراليزم دينى
و تكثرگرايى، شمارۀ 4؛ اسلام و كثرتگرايى دينى، محمد لگنهاوزن، ترجمۀ
نرجس جواندل
[2] - يكى از مدعيان پر و پا قرص پلوراليسم دينى به معناى
مزبور در غرب، «جان هيك» است. ر. ك. فلسفۀ دين، جان هيك، ترجمۀ بهرامراد،
ص 238-239
نام کتاب : اندیشه های اسلامی در بستر تاریخ نویسنده : ابراهیمزاده، عبدالله جلد : 1 صفحه : 25